PSnews

Lifestyle

Asasinul cu mănuşi de catifea

Porsche 928
hemmings.com

Da, sunt 40 de ani de la tentativa de asasinare a lui 911 chiar de către Porsche! Arma utilizată? O maşină care pentru mine este cel mai mişto GT, coupe sport, maşină sport etc. din toate locurile şi din toate timpurile, Porsche 928!

Clipboard02

(sursa foto: hemmings.com)

Dacă aş fi nevoit să îmi aleg 5 maşini pe care să le am pentru tot restul vieţii lista ar fi următoarea: hothatch-ul – Lancia Delta Integrale Evo II, limuzina de lux – Mercedes-Benz 450SEL 6.9 W116 (https://cosminsmaranda.wordpress.com/2017/02/05/probably-the-best-limo-in-the-world/), sedanul sportiv – Mercedes-Benz 500E/E500 W124 (https://cosminsmaranda.wordpress.com/2017/03/08/mercedes-benz-nu-mercedes-porsche/), supercar-ul – Porsche 959, iar coupe-ul/GT-ul sport ar fi un Porsche 928 GTS!

Pe vremea când vedeam telefoane mobile mai mult prin filme gen Das Erbe der Guldenburgs (Moştenirea familiei Guldenburg – care vă mai amintiţi de serialul acesta şi care aţi băut vreodată bere Guldenburg?) aveam un prieten la Piteşti ai cărui bunici erau din Topoloveni, oraşul natal al tatălui meu şi oraşul în care mi-am trăit copilăria şi adolescenţa. Tatăl lui avea un Porsche 928 S4 din 1988, iar eu am avut ocazia de a o conduce de câteva ori (încă o dată îţi mulţumesc Ionele pentru asta!). Pentru mine, un puştan de 19 ani a fost o experienţă extraordinară (nu mai spun ce bine-văzut eram de către publicul feminin!). Însă opinia mea despre 928 nu se bazează pe experienţa trăită acum mai bine de 20 de ani… bine, nu în totalitate!, ci pe informaţii adunate în ani de zile în care am privit această maşină cu o admiraţie ce creştea în fiecare zi. Cred că nici cei de la Porsche nu se gândeau la începutul anilor ’70 ce succes va avea această maşină care nu va reuşi niciodată să facă ceea ce trebuia să facă prin caietul de sarcini! Să ucidă 911-le!

Să începem povestea!

La sfârşitul anilor ’60, compania Porsche AG evoluase dintr-o companie care a proiectat în perioada WW2 celebrele tancuri Panzerkampfwagen Tiger Ausf. B, adică König Tiger (King Tiger), Panzerkampfwagen VIII Maus şi distrugătorul de tancuri Panzerjäger Elefant într-o companie care proiecta şi construia maşini sport de foarte mare succes precum Porsche 356, Porsche 550 Spyder, Porsche 911 şi Porsche 912.

Clipboard01

Acesta e un tanc King Tiger. Cred că e cel mai mare Porsche de serie!

(sursa foto: www.pinterest.com)

Cam toată lumea din conducerea companiei, inclusiv proprietarul mărcii, Ferdinand Anton Ernst Porsche, era de părere că din gamă lipsea un model luxos. De asemenea mulţi dintre şefi credeau că 911 se apropie de maximum ce se putea scoate din configuraţia „totul pe spate” şi că deja tre’ să puie grâu’ la fiert, s-aleagă nuca şi să pregătească bomboanili pentru colivă. Mai lipsea să-i cânte „Veşnica pomenire” şi gata, mai ales că vânzările se cam duceau în jos! Noroc cu inginerii ăia de la Porsche care sunt mai nemţi decât toţi nemţii şi nu s-au lăsat!

Ernst Fuhrmann, unul din directori, este cel care a propus ca nou vârf de gamă o maşină sportivă care să îmbine tot ce era mai bun de la o maşină sport şi un sedan de lux, adică o maşină complet diferită de 911 care este o maşină sport pură. Au fost luate în discuţie mai multe configuraţii de motoare şi arhitecturi tehnice, renunţându-se la toate cu excepţia arhitecturii GT cu motor V8. Faptul că Porsche a renunţat rapid la soluţia tradiţională cu motorul montat în consola spate (între puntea spate şi bara spate) se datora şi unor probleme tehnice (să înghesui într-un spaţiu cât portbagajul unui Oltcit un motor, eşapamentul, sistemul de răcire cu lichid şi catalizatorul era un coşmar ingineresc), dar şi foartei probabile pe atunci interziceri de către autorităţile federale ale SUA a maşinilor cu motorul în spate din cauza scandalului generat de problemele de siguranţă privind modelul Chevrolet Corvair.

Apropos de motor, inginerii voiau un V8 de 5 litri, dl. Porsche voia un V10 de 4,6 litri bazat pe motorul 5 în line al lui Audi, V10 din care peste ani a derivat motorul de 5,7 litri de pe splendidul Carrera GT. Până la urmă a fost cum au vrut inginerii, rezultând un V8 similar cu HEMI-ul 426 de la Chrysler şi cu Big block-ul GM.

Iniţial s-a mers pe carburator cvadri-cameră, dar cum OPEC-ul s-a apucat să facă mişto de toată lumea mărind de 4 ori preţu’ la gaz… s-a adoptat injecţia Bosch K-Jetronic. S-a ajuns până acolo să se propună un motor de 180 CP de 3,3 litri! Dar Doamne-Doamne a avut grijă ca lucrurile să revină la normal şi primul 928 a fost motorizat cu un V8 SOHC de 4,5 litri şi 240 CP. Mai mult decât avea Corvette-ul de pe atunci! Ca de obicei, versiunea pentru piaţa nord-americană era mai slab, doar 220 CP! Grea e viaţa pe la ăia, să te mulţumeşti cu maşini lente!

Clipboard03

Prototipul Porsche 928 (www.pinterest.com)

Designul maşinii a fost semnat de Wolfgang Möbius, fiind printre puţinele creaţii atât de reuşite ale unui designer german. Şi încă una atât de reuşită încât a trecut testul timpului, un 928 arătând şi azi la fel de bine  şi de proaspăt ca acum 40 de ani! Nu mai pun la socoteală farurile escamotabile! (https://cosminsmaranda.wordpress.com/2017/01/25/they-dont-make-them-like-they-used-to/)

Pentru că un V8 în faţă dezechilibrează maşina inginerii au mutat toată transmisia (cutia de viteze şi diferenţialul) pe puntea spate, obţinând o distribuţie egală a masei între punţi. Mai mult, pentru a elimina efectul de supravirare în situaţia unei decelerări bruşte pe viraj 928-ul a fost dotat cu aşa-numita punte Weissach care acţiona şi ca un sistem pasiv de direcţie, ceea ce îmbunătăţea enorm manevrabilitatea şi agilitatea maşinii.

Clipboard04

Porsche 928, modelul iniţial din 1977 (www.momentcar.com)

Eforturile celor de la Porsche au fost răsplătite din plin după primul an de producţie, 928-ul câştigând în 1978 titlul de European Car of the Year, rămânând până azi singura maşină sport care a câştigat acest titlu.

Interiorul maşinii beneficiază şi el de un stil modern care se îmbina foarte bine cu liniile exteriorului, iar materialele erau de cea mai bună calitate.

Clipboard05

Interiorul unui Porsche 928 din prima serie (www.hemmings.com)

Ca o curiozitate, 928-ul a fost prima maşină din lume la care panoul cu indicatoare de bord se regla pe înălţime odată cu volanul, astfel încât acestea să fie vizibile indiferent de talia şoferului.

Porsche 928 era o maşină foarte mult asociată cu luxul în SUA, cu aventura mondenă, cu sexul, nu doar cu performanţa sportivă, ceea ce se reflecta şi în imaginile utilizate în majoritatea reclamelor.

Clipboard06

Imagine folosită la o reclamă din 1979 (www.transpressnz.blogspot.com)

Imediat, 928-ul a avut un mare succes, prima serie vânzându-se în aproape 18.000 de exemplare. Inginerii Porsche nu s-au culcat pe o ureche şi imediat după începerea vânzărilor au început să ia pulsul clientelei şi să aducă schimbări constante maşinii.

În 1980 apare versiunea 928 S în Europa. Acesta venea cu un motor mărit la 4,7 l, dar aceeaşi putere, alte spoilere, alte jante mai mari şi frâne mai puternice. Varianta 928 pentru SUA primeşte injecţia Bosch L-Jetronic ca şi ceea ce marketingul Porsche a numit Competition Package (în 1981), practic nişte suspensii mai aproape de setările pentru Europa şi nişte frâne mai bune, ceea ce îmbunătăţea comportamentul maşinii pe circuit.

Clipboard07

Porsche 928 S (1980 – versiunea europeană) (www.drive-my.com)

În 1982 apare prima modificare serioasă, tehnică, optic rămânând la fel, modelul S primind un nou motor de 4,7 l care dezvolta 300 CP alături de două versiuni speciale, 202 exemplare Weissach Edition pentru SUA şi 141 exemplare 928 S 50th Jubilee pentru Europa. Dispar la sfârşitul anului motorul de 4,5 l şi pachetul Competition Package.

Noi modificări importante apar în 1984. 928 S (928 S2 în UK) primeşte 10 CP în plus în Europa, iar varianta SUA ajunge la valoarea de 234 CP, suficient pentru a deveni cea mai rapidă maşină de serie de pe piaţa nord-americană.

Vă daţi seama ce rapandule de maşini făceau americanii dacă la 234 CP şi 235 km/h Porsche 928 S era cea mai rapidă maşină de pe piaţă în SUA? Şi ce restricţii aveau maşinile de import? Cum, în puii mei, ţara care producea F-15, singurul avion de luptă neînvins din epoca modernă, care producea super-portavioane şi naveta spaţială ajunsese să facă nişte căruţe mânjite cu puţină maşină??? În fine!

Pe lângă acestea în Europa se introduce injecţia L-Jetronic şi cutia de viteze automată cu 4 trepte şi pentru prima dată sunt disponibile frânele cu ABS de la Bosch.

Clipboard08

Porsche 928 S (1984 – versiunea europeană) (www.classiccargarage.com)

Tot în 1984 este realizată o versiune specială într-un singur exemplar, numită Porsche 942, un cadou din partea firmei Ferdinand Aton Ernst Porsche cu ocazia împlinirii vârstei de 75 de ani. Acest model avea un ampatament mărit cu 254 mm, alte faruri, un acoperiş prelungit (un fel de shooting-break), motorul de 5 litri care va fi introdus în producţie anul următor, ca şi spoilerele faţă-spate care vor apare pe modelul de serie în 1987.

Clipboard09

Porsche 942 (1984). În plan secund, Ferry Porsche (în costum gri, cravată de culoare închisă) şi echipa de la conducerea Porsche AG (www.youtube.com)

Anul următor aduce noi îmbunătăţiri (v-am zis eu că inginerii de la Porsche sunt mai nemţi decât nemţii!), americanii primind un motor de 5 litri şi 292 CP, viteza sa maximă ajungând la 155 mph (250 km/h). Apar primele schimbări la interior, scaunele şi feţele de uşi fiind redesenate, iar sistemul audio devine unul multi-speaker. Ah, iar antena devine integrată în parbriz!

1986 înseamnă noi schimbări tehnice: catalizator, ABS de serie şi pachetul S4 – suspensii îmbunătăţite şi frâne Brembo.

Clipboard10

Noul interior al lui 928 S (www.imgur.com)

1987 – anul în care 928 capătă o nouă înfăţişare, asta însemnând noi spoilere, noi lămpi spate şi un mic eleron. Dar mai primeşte şi o versiune îmbunătăţită a motrului de 5 litri, încă 10 CP şi noi frâne.

Clipboard11

Porsche 928 S4 (1987) (www.classiccargarage.com)

În 1998, apare versiunea Club Sport. Ca orice Porsche CS şi acesta era mult uşurat, nu la buzunare, ci la antifonaj, opţiuni de lux şi altele, folosea jante forjate, nu turnate, nişte suspensii mai sportive şi ceva mai multă putere, mai exact 330 CP, astfel încât să fie la fel de bun şi pe şosea, dar şi pe pistă. Practic, e maşina aia bună pe care o poţi folosi la naveta zilnică spre birou, iar în week-end te duci cu ea pe pistă, te alergi cu nişte amici, iar seara pleci acasă în exact aceeaşi maşină! Adică scapi de nişte bani daţi pe o a doua maşină! Din păcate doar 19 exemplare produse, aşa că dacă vreţi un youngtimer… luaţi-vă gândul de la CS!

A mai existat o versiune în 1988, numită SE, dar care nu a supravieţuit mult nici ea, doar 42 exemplare! Altă raritate scumpă pe piaţa SH! Oricum, SE-ul a fost făcut doar pentru UK, adică volanul pe dreapta!

Clipboard12

Porsche 928 CS (1988) (www.ottority.com)

În 1989 apare GT-ul, o versiune mai luxoasă a lui 928, dar cu aceleaşi caracteristici tehnice ca ale lui S4. Din nou motorul şi frânele sunt upgradate şi apar două noi dotări, computerul de bord şi sistemul de monitorizare a presiunii din anvelope, iar ca opţiune extra un nou model de jante preluat de la 911.

Clipboard13

Porsche 928 GT (1989 – versiunea pentru Australia)

(www.pinterest.com)

După încă nişte modificări şi upgrade-uri, în 1992 apare versiunea finală a über-GT-ului, modelul 928 GTS. Acesta primeşte versiunea cea mai puternică a motorului V8, 5,4 litri şi 350 CP, ceea ce îi permitea maşinii să ruleze relaxat la viteze de croazieră de 270-280 km/h, ceea ce era atunci o raritate inclusiv între supercaruri.

Clipboard14

Porsche 928 GTS (1992) (www.jenniskens.livedsl.nl)

Nici GT-ul, nici GTS-ul nu au fost produse în număr foarte mare, ambele sub 3000 de exemplare fiecare (ce să-i faci, au apărut cam târziu – boală nemţească!), însă acestea sunt exemplarele cele mai dezirabile tehnic deoarece la apariţia lor inginerii germani rezolvaseră cam toate bolile copilăriei.

Cam orice maşină sport foarte rapidă de la o anumită viteză în sus începe să ruleze zgomotos, să vibreze, să te scuture. Nu şi 928-ul! La viteze de peste 230 km/h pe celebrul A1 maşina era la fel de confortabilă ca un Mercedes mare şi greu, îţi dădea siguranţă, încredere că nu va face nimic aiurea, iar pe viraje… Dumnezeule! era sublimă, puntea spate Weissach făcând toţi banii din lume!

Când îi dai gaz pe ieşirea din viraje o simţi cum roata spate din exteriorul virajului se înfige în asfalt şi te împinge să intri mai repede pe linia dreaptă! Da, ştie să derapeze, la peste 300 CP ar fi fost ridicol să nu poată, dar simţi cum maşina asta urăşte driftul, preferând trasele curate ca pe circuit!

Pentru cine vrea o supermaşină cu un design atemporal plus, atenţie, faruri escamotabile, făcută de una din cele mai celebre mărci din lume şi cu care va face furori mai ales acolo unde contează, în rândul femeilor, nu al piţipoancelor cu botox şi silicon, adică nişte falsuri… Porsche 928 GTS este una din principalele opţiuni! Fără discuţie!

Dacă e să discutăm despre importanţa lui 928… el este tăticul lui Panamera! Da, da, al lui Panamera! În 1987 un grup de ingineri de la departamentul Cercetare-Dezvoltare al Porsche AG au creat Studiul H50, un 928 cu ampatament mărit şi cu 4 uşi. Această maşină era destinată studierii fezabilităţii unei berline sportive de lux, dar totul a căzut din cauza unor probleme financiare cauzate de diferiţi factori, unul din aceşti factori purtând numele de 959. Porsche… 959!

Clipboard15

Porsche H50 Study (1987) (www.zombiedrive.com)

Multă vreme s-a crezut că Porsche şi-a pierdut interesul pentru berlinele sportive, mai ales că după încetarea producţiei lui Mercedes-Benz 500E W124 nimeni nu mai zicea nimic pe acest subiect. Ce e cu 500E-ul? Păi e primul şi cel mai mişto sedan sport construit vreodată de Porsche! (https://cosminsmaranda.wordpress.com/2017/03/08/mercedes-benz-nu-mercedes-porsche/)

Dar în 2009 la Salonul Auto Internaţional de la Shanghai a devenit evidentă moştenirea lui 928 H50 Study!

Însă 928-ul nu a prea avut parte de competiţii, cu toate că avea un potenţial uriaş, inclusiv să bată maşinile Porsche 911/964 Cup GT, lucru demonstrat de Porsche-ul 928 GTR realizat de atelierele lui Max Moritz la cererea Departamentului Competiţii al lui Porsche AG.

Clipboard16

Moritz-Porsche 928 GTR (1995) (www.ottority.com)

Dar, pentru că 1995 a însemnat şi sfârşitul producţiei lui 928, în acelaşi an a fost oprit şi proiectul Moritz-Porsche. Culmea e că maşina realizată de Moritz nu era un racer pur-sânge, ci o maşină de curse omologată pentru circulaţia pe drumuri publice, ceea ce ne arată cât de mult potenţial zăcea în acest GT de lux!

O altă aventură pe circuit a fost făcută cu un exemplar construit complet din aluminiu în cursa de 24 de ore de la Daytona din 1984. Nici în acest caz maşina nu a fost dezvoltată la maxim pentru curse. Cu toate acestea a terminat pe locul 15 la general şi locul 4 în grupa GTO pentru care fusese omologată. Apropos, şi asta era road-legal!

Clipboard17

Porsche 928 GTO (1984, 24h of Daytona) (www.thereisnosubstitute.tumblr.com)

Au mai existat şi alte câteva încercări private de utilizare a maşinii în curse, inclusiv la Pikes Peak, aceasta din urmă fiind şi cel mai mare succes al lui 928 la curse, Carl Fausset pilotând un 928 din 1978 modificat cu care a terminat pe locul 3 la clasa Open (modificări fără număr, mânca-ţ-aş) şi locul 1 la categoria 2WD în condiţiile în care pe atunci aproape tot traseul era… drum de pământ!

Clipboard18

Carl Fausset lângă 928-ul său în 2009 (www.crank-scrapers.com)

Porsche 928 rămâne una din maşinile alea emblematice realizate în perioada în care nu prea exista cine-ştie-ce electronică între şofer şi maşină care să filtreze senzaţiile oferite de maşină. Rămâne una din acele ultime maşini aproape 100% mecanice care îţi oferă o plăcere nemaipomenită, o maşină care confirmă faptul că nu ai nevoie de 1000 CP ca să te distrezi sau ca să te mişti repede în traficul real! Rămâne o maşină care merită fiecare ban băgat în ea!

Păcat că Porsche nu i-a conceput nici un urmaş! Îl merită din plin!

Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Inapoi