PSnews

Ultima Oră

Investiție de zeci de milioane de euro, în stand by

large_muzeul-national-de-istorie-al-romaniei_9
Ibis Romania

Citiți în cele ce urmează motivul pentru care Muzeul National de Istorie a Romaniei (MNIR) a decis anularea concursului international organizat in parteneriat cu Ordinul Arhitectilor din Romania (OAR) pentru consolidarea si revitalizarea cladirii unde muzeul isi desfasoara activitatea.

Totul a pornit de la ”o traducere defectuoasă”

In tema de concurs, varianta in limba romana, s-a specificat ca spatiul curtii interioare sa fie acoperit total, iar in traducerea facuta in limba engleza, s-a specificat ca spatiul curtii se poate acoperi total sau partial, sustin reprezentantii muzeului.
Acestia sunt de parere ca atat juriul cat si concurentii care au citit varianta in engleza ar fi fost indusi in eroare, tema de proiectare fiind gresita, deoarece cerinta muzeului era de acoperi total curtea interioara.

Pe de altă parte reprezentantii muzeului se apără și susțin că traducerea temei de concurs era in sarcina OAR, iar greseala le apartine. Cele doua parti au mers in instanta, OAR contestand decizia de anulare a concursului. Pe 14 aprilie, instanta a dat castig de cauza Muzeului National de Istorie a Romaniei, insa decizia poate fi atacata cu recurs.

Mai mult,  reprezentantii OAR spun ca directorul muzeului a fost de acord cu tema de concurs, iar scopul unui concurs de arhitectura este de a gasi cele mai bune solutii, nu de a pune in practica solutia data de muzeu.

Miza acestui concurs de arhitectura este una foarte mare!

– cladirea muzeului se afla in stare avansata de degradare, iar acesta situatie va intarzia cu cativa ani lucrarile de restaurare, necesare cat mai repede;
– valoarea serviciilor de proiectare se ridica la circa 3.680.000 euro fara TVA, iar investitia la 89.000.000 euro fara TVA, potrivit estimarilor muzeului.

„Concurentii care au participat la concursul de solutii citind documentatia de concurs in limba engleza aveau  doua directii de  proiectare – Curtea interioara/atrium poate fi acoperita integral sau partial si inaltimea sa utilizata in diferite scenarii va fi in functie de propunere, asa cum Muzeul National de Istorie a Romaniei nu a solicitat si nu a aprobat, in  raport  cu concurentii care au citit documentatia in limba romana aprobata si care aveau o singura directie de proiectare – Spatiul curtii interioare va fi acoperit  total si va fi folosit in diverse scenarii, in functie de solutie. (…) Analizand toate informatiile si constatand  ca exista o eroare grava legislativa care nu poate fi remediata fara a incalca principiile prevazute de art .2  lit. a,b si d, Muzeul a decis luarea masurii de anulare a aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica Noul MNIR, inceputa la 02.02.2016, in intregime”, se arata intr-un document postat pe site-ul Muzeului National de Istorie a Romaniei in care se explica de ce s-a anulat concursul de arhitectura.

Însă, contactat de HotNews.ro, directorul muzeului, Ernest Oberlaender-Tarnoveanu, spune ca a anulat concursul deoarece proiectul castigator nu respecta tema de proiectare, dar si din cauza faptului ca intre varianta in limba romana si cea in limba engleza sunt nepotriviri.

„Motivele sunt cele pe care ni le da Legea achizitiilor publice. Ce am cerut noi prin caietul de sarcini – curte acoperita total – si ce a tradus si pus pe site Ordinul Arhitectilor, curte acoperita total sau partial, a fost considerat de noi ca o abatere foarte grava care a pus participantii in conditii inegale, ceea ce este contrar spiritului Ordonantei de urgenta 34 (n.r. privind achizitiile publice). Stiu care este punctul lor de vedere. Intre timp, in prima instanta, justitia s-a pronuntat, ne-a dat dreptate si contestatia lor a fost respinsa. Justitia a considerat ca am avut dreptate cand am anulat concursul. Cei de la OAR trebuie sa aduca dovezi. Dupa cum ati vazut, justitia a considerat ca muzeul a fost indreptatit sa anuleze concursul din cauza unor grave abateri de la lege si aceste abateri au fost produse de OAR, nu vreau sa spun de incompetenta sau rea vointa unora dintre cei care s-au angajasa ne acorde asistenta. Noi le-am cerut ceva si ei ne-au dat altceva. Nu se pune problema ca au tradus incorect, acolo au adaugat ceva ce nu exista. Este vorba de o traducere care viciaza complet cerinta beneficiarului. In caietul de sarcini sunt trei nivele subterane, fiindca atatea se pot construi in conditii economice rationale, iar ei pun patru. Stiti cat inseamna construirea unui nou nivel subteran? Si nici nu se ofera garantia ca poti depozita patrimoniul in siguranta acolo”, a explicat acesta.

In plus, Ernest Oberlaender-Tarnoveanu reclama faptul ca in echipa castigatoare se afla Iulia Stanciu, vicepresedinta OAR, lucru care ar fi starnit controverse. Intrebat ce se va intampla mai departe, directorul muzeului spune ca va organiza un nou concurs daca va castiga procesul.

„Mai departe ne vom judeca si vom lua deciziile in functie de ce va decide justitia. Muzeul nu va ramane insa fara o solutie de refacere.  (…)Este o grea lovitura ce s-a intamplat cu vicierea acestui concurs de solutii. Ne-a facut sa pierdem cel putin doi ani. Anul acesta si inceputul anului viitor sunt blocate deja de obligatiile legale pe care noi le vom avea de indeplinit pentru a lansa un nou concurs. Solutia pe care am mers de la inceput a fost organizarea unui concurs, insa in conditiile in care beneficiarul sa aiba un cuvant de spus. In fostul juriu, Muzeul National a avut un singur om. In schimb, Ordinul Arhitectilor a avut 4 voturi care au mers spre colega lor, vicepresedintele Ordinului, a fost o situatie anormala. Si tot anormala a fost si incercarea lor ca beneficiarul nu are niciun cuvant de spus in ceea ce priveste proiectul. Nimeni nu a avut pretentia sa inlocuiasca viziunea arhitectului. Problema este ca viziunea arhitectului nu trebuie sa fie complet desprinsa de functionalitatea institutiei. Tema de proiectare trebuie respectata. (…) Daca ati citit intampinarea noastra, ati vazut care au fost motivele pentru care am declansat un proces de refacere a muzeului. Este vorba de consolidarea cladirii, extinderea spatiului muzeal si de crearea conditiilor pentru public intr-un muzeu care sa corespunda standardelor europene de la inceputul secolului XXI”, a mai declarat directorul MNIR.

Serban Tiganas, presedintele Ordinului Arhitectilor din Romania, sustine insa ca directorul muzeului a fost de acord cu tema concursului si a semnat-o.

„Muzeul National de Istorie a Romaniei a anulat concursul. Directorul muzeului astepta de la acest concurs o solutie care sa-i respecte asteptarile lui personale, mai ales in ceea ce priveste curtea interioara, pe care acesta o dorea acoperita. Juriul, din care si directorul a facut parte, a decis ca respectiva curte poate sa fie folosita mult mai interesant pentru public si pentru muzeu daca nu este un spatiu complet acoperit. El nu s-a impacat cu ideea aceasta. Noi nu am gresit in tema. Cum s-a stabilit sa fie acoperita curtea cand nu s-a facut inca concursul? Nu poti sa stabilesti o solutie de arhitectura inainte sa faci concurs. Tu ceri niste lucruri, metri patrati, functiuni, apoi vin arhitectii si fac o solutie, iar juriul decide. Acesta este spiritul concursului. In plus, directiorul a aprobat tema, a semnat-o, eventual am gresit impreuna. Acum ne judecam. OAR i-a dat in judecata spunand ca actiunea lor este nejustificata, este impotriva interesului public si a institutiei concursului de arhitectura. Aduce prejudicii muzeului si tuturor. Daca ceva era in neregula, domnul director trebuia sa se exprime cand a aprobat tema de concurs, apoi in juriu. Ei nu s-au impacat cu solutia juriului, nu le place solutia. Muzeul nu trebuie sa placa celor care lucreaza acolo, ci publicului. Solutia castigatoare este extrem de interesanta la adresa relationarii curtii interioare cu spatiul public din centrul Bucurestiului”, a explicat Serban Tiganas pentru HotNews.ro.

În ce constă concursul?

Pe 2 februarie 2016, Muzeul National de Istorie a Romaniei a lansat concursul de solutii international „NOU  CONCEPT  SPATIAL  SI  DE  DESIGN  PENTRU  MUZEUL  NATIONAL  DE  ISTORIE  A ROMANIEI” pentru consolidarea si modernizarea cladirii muzeului. Pentru organizarea concursului, muzeul a apelat la serviciile Ordinului Arhitectilor din Romania.

Jurizarea proiectelor a avut loc pe 30 iunie 2016, iar castigatorii au fost anuntati pe 1 iulie 2017.
Concursul a avut urmatoarele premii:
– Premiul I 30.000;
– Premiul II 20.000 ;
– Premiul III 10.000 ;

Membrii juriului:

1.  1.    Arh. Rainer Mahlamaki – Finlanda
2.  2.    Arh. Kim Attila – Romania
3.  3.    Arh. Dan Hanganu – Romania
4.  4.    Dr. Ernest Oberlaender-Tarnoveanu – Romania, Istoric, Director MNIR
5.  5.    Arh. Roisin Heneghan – Membru Juriu UIA
6.  6.    Arh. Oana Bogdan – Belgia
7.  7.    Arh. Serban Sturdza – Romania

Castigatorii concursului sunt:

Premiul I – STARH – ARHITECTURA, CONSTRUCTII, DESIGN SRL (Iulia si Florian Stanciu)
Premiul II – Sergio Walter Martinez Nieto representing AWA-A
Premiul III – S.C. STUDIO EST & PARTNERS S.R.L.

Ce propune proiectul castigator

Proiectul castigator, elaborat de arhitectii Iulia si Florian Stanciu, propune consolidarea si restaurarea cladirii si transformarea curtii interioare intr-o piata publica.

„Daca cerinta a fost de inchidere, de acaparare a curtii interioare, un spatiu inchis, in care sa ai acces doar intrand pe holuri, la receptie, ideea noasta a fost sa formam acolo un fel de piata publica in directa legatura cu centrul vechi al orasului si care sa ramana deschisa, cu anumite artefacte expuse in perfecta siguranta. Din aceasta piata publica se poate face accesul in muzeu, unde sa fie o cafenea, cum se intampla in atatea tari din lume, aceasta este tendinta la ora actuala. Noi avem acum exemple de concursuri castigate, dupa ce s-a incheiat concursul nostru, in care arhitectii au castigat tocmai pentru ca au cedat o parte din spatiile respective in ideea ca trebuie sa atragi publicul. Acum lumea nu se mai duce la muzeu ca inainte si trebuie sa faci ceva sa atragi oamenii in interior. In rest, vom consolida si vom restuara cladirea, asta foarte pe scurt”, a explicat Iulia Stanciu pentru HotNews.ro

Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Inapoi