PSnews

Opinii

11 lucruri pe care ministrul finanțelor și șeful ANAF nu le vor spune niciodată

Ocupați cu sărbătorirea centenarului, administratorii economiei au amânat cu patru zile publicarea datelor bugetare pe primele 10 luni ale anului. Concluzia este una singura: din punct de vedere bugetar, avem un octombrie roșu. Atât de roșu întrucât am identificat 10 lucruri pe care ministrul finanțelor publice și șeful ANAF nu le vor spune niciodată.

 

  1. Am reușit să avem cea mai proastă execuție bugetară din ultimii 7 ani. Doar în octombrie 2011 am mai avut deficit bugetar mai mare decât acum. Atunci, deficitul bugetar era de 2,42% din PIB (-10,4 miliarde lei). Acum este 2,2%, dar gaura bugetară s-a dublat: -21 de miliarde de lei.
  2. În fiecare din primele 10 luni ale anului 2018, bugetul a cheltuit mai mult decât a produs cu 2,1 miliarde de lei (450 de milioane de Euro). Fiecare zi de administrare astfel a economiei țării a generat un minus de 15 milioane de Euro. În aceiași perioadă a anului trecut, minusul zilnic de venituri era de 4,7 milioane de Euro.
  3. Dacă execuția bugetară (încasarea veniturilor și efectuarea cheltuielilor) va fi în noiembrie-decembrie 2018 ca în ultimele 2 luni ale anului 2017, deficitul bugetar la final de 2018 va fi majorat cu 18 miliarde de lei, spre un total de 39 de miliarde de lei. Adică un deficit bugetar de 4,1% din PIB.
  4. Dacă nu va fi ca anul trecut, economia va frâna suplimentar în 2019 îndreptându-ne spre o creștere de cel mult 2%.
  5. Creșterea economică a pornit de la o estimare de 6,1% iar economia în prognoza oficială a ajuns la +4,5%. În fapt, va fi mai apropiată de 4% (chiar sub). Ceea ce, pentru prima oară în ultimii 7 ani (de creștere economică) va conduce la situația în care deficitul bugetar va fi mai mare decât creșterea economică.
  6. Absorbția fondurilor europene este mizerabilă. În primele 10 luni ale acestui an am absorbit cu 1,1 miliarde de lei mai puțin decât anul trecut. Fără subvențiile plătite pentru agricultură, România a absorbit în 2018, net, doar un miliard de Euro ceea ce e mai puțin decât contribuția de stat membru al Uniunii Europene. Suntem astfel, contributori neți, ca Germania.
  7. Cheltuielile de personal s-au majorat  cu 25,4% (14,3 miliarde de lei) față de primele 10 luni ale anului trecut, ritm dublu față de veniturile curente (+13,3%)
  8. Deși contribuțiile din asigurări s-au majorat cu 22 miliarde de lei, transferurile pentru pensii s-au majorat cu 9,2 miliarde de lei.
  9. Majorările de salarii bugetare, în integralitatea lor, au fost făcute pe datorie și nu din venituri pe care economia le-a produs. Creșterea facturii salariale a fost de 14,3 miliarde de lei față de anul trecut, iar deficitul s-a majorat cu 14,2 miliarde de lei față de anul trecut. Nu a existat sursă sustenabilă de majorare a salariilor.
  10. Piețele au început să taxeze disconfortul finanțelor publice din România. Cheltuielile cu dobânzile s-au majorat cu 25,5%. Jumătate din deficitul bugetar este reprezentat de dobânzi. 70% din deficitul bugetar a fost reprezentat de majorările de salarii.
  11. Ca să se încadreze în ținta de deficit bugetar la sfârșitul anului, deficitul bugetar lunar din noiembrie și decembrie nu trebuie să fie mai mare de 4 miliarde de lei. Media lunară a ultimelor 2 luni a fost de 9 miliarde de lei în 2017, de 8,5 miliarde lei în 2016 și de 9,5 miliarde de lei în 2015.

 

Aceste lucruri nu vor fi spuse de către actualul ministru al finanțelor și nici de precedentul, actual șef ANAF, gestionar al celui mai prost buget din ultimii 7 ani.

Cei doi, deși suntem în decembrie 2018 nu au finalizat și nu pot finalize proiectul de buget pentru 2019.

Principala piedică în realizarea bugetului este că avem imposibilitatea fundamentării unui proiect de buget cu deficit mai mic de 3% pentru 2019, atâta timp cât în prezent, deficitul bugetar se îndreaptă spre 4% din PIB.

Pentru ca proiectul de buget să fie finalizat în următoarele săptămâni (în condițiile în care, potrivit datelor operative, și în noiembrie deficitul bugetar s-a majorat semnificativ), guvernul trebuie să anunțe în următoarele săptămâni măsuri de ajustare.

Cu o creștere economică care frânează, cu deficit bugetar mare și în creștere, cu dobânzi mai mari care vor fi și mai mari este doar o chestiune de puțin timp până când acestea se vor regăsi atât în deprecierea cursului de schimb cât și în măsuri de ajustare fiscală ad-hoc, primitive.

Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Inapoi