Din 2026, tractoarele agricole vândute, trebuie să funcționeze cu energie electrică, hidrogen sau biogaz

John Deere electric
Foto: France agricole

Tractoarele agricole vândute de la 1 ianuarie 2026 trebuie să funcționeze cu energie electrică, hidrogen sau biogaz

După câteva săptămâni de discuții dure între tarile favorabile și celelalte 8 țări  care se opun, statele membre ale Uniunii Europene au validat acordul care vizează interzicerea vânzării de mașini noi cu motoare termice în 2035.

Acordul prevede încetarea folosirii combustibililor convenționali pentru agricultura, incepand cu 2026. Cu alte cuvinte: toate tractoarele agricole și autopropulsările vândute de la 1 ianuarie 2026 trebuie să funcționeze cu energie electrică, hidrogen sau biogaz. Textul prevede, de asemenea, un al doilea termen limită – 1 ianuarie 2030 – pentru reînnoirea tuturor tractoarelor de peste 100 CP prezente în fermele europene.

Acest acord accelereaza programele de investiții ale marilor producătorilor agricoli

Fendt, în special, și-a prezentat prototipul de tractor alimentat cu hidrogen, în Germania, la sfârșitul lunii februarie.

La John Deere, un prim tractor utilitar electric (serie 5, 80 CP) este planificat abia pentru 2025.

New Holland, la rândul său, investește în biometan de câțiva ani, primul său tractor care funcționează cu această energie, T6 Methane Power.

Oricare ar fi marca, tractorul electric ar fi posibil din punct de vedere tehnic pentru modelele compacte și cu putere redusă.

Biogazul trebuie să fi fost produs în fermă sau în unitatea de metanizare în care ferma a investit

În ceea ce privește biometanul, acordul european impune constrângeri stricte: într-o logică a furnizării locale, biogazul folosit la tractoare trebuie să fi fost produs în fermă sau în unitatea de metanizare în care ferma a investit.

Acordul prevede un plan masiv de ajutor pentru ca producătorii să accelereze cercetarea și investițiile, dar și pentru a ajuta fermierii să-și reînnoiască tractoarele, manipulatoarele telescopice și recoltatoarele înainte de sfârșitul anului 2029.

În România se fac experimente de dezvoltare a stațiilor de încărcare, nu în curțile de operare, ci direct în câmpurile străbătute de linii electrice de înaltă și foarte înaltă tensiune, folosind transformatoare adecvate instalate la poalele stâlpilor

La nivel practic, energia electrică pune încă multe dificultăți pentru cele mai mari puteri, în special în ceea ce privește autonomia bateriei. Sunt avansate mai multe căi. O soluție care ar permite reîncărcarea bateriilor de tractoare direct în câmp.

Germania și-a condiționat acordul in condițiile in care să poată folosi „combustibili sintetici” care, având în vedere costul lor, vor fi rezervați „mașinilor de lux”.

Ce energie alternativă ar trebui să fie favorizată pentru funcționarea mașinilor agricole?

„Calendarul foarte strâns pentru această tranziție pe scară largă va obliga sa se facă o alegere strategică pentru toate operațiunile agricole: ce energie alternativă ar trebui să fie favorizată pentru funcționarea mașinilor agricole? Pentru că va fi dificil și, fără îndoială, mult prea scump să folosiți mașini care funcționează cu energii diferite. Și înainte de asta, cum putem alege, într-un timp atât de scurt, energia cea mai potrivită exploatării acesteia fără să știm dacă producătorii le vor dezvolta pe toate?”, se întreabă Arnaud Carpon, redactor șef al publicației franceze, Terre-net.

Sursa articol: Terre-net.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și:

Media PNL