Skip to content
Internațional

Raport: dezinformarea legată de coronavirus se propagă necontrolat pe reţelele sociale

Pxhere

Informațiile eronate legate de coronavirus și difuzate de mass media din Rusia și China au mai multă audiență pe rețelele sociale din Franța și Germania decât conținutul unor mari ziare, arată un studiu publicat luni și citat de AFP. Pe Twitter și pe Facebook, articolele în franceză și germană distribuite de canale media precum RT sau Sputnik se bucură de audiență mai mare decât cele publicate de Le Monde sau Der Spiegel, potrivit raportului Oxford Internet Institute.

Institutul a examinat timp de trei săptămâni conținutul generat de pricipalele mass media din Rusia și China, precum și cele din Iran și Turcia controlate de stat sau strâns legate de regimurile aflate la putere. Potrivit HotNews, studiul a analizat în special televiziunea rusă RT, agenția de presă Sputnik, rețeaua de televiziune China Global Television Network (CGTN), Radio China Internațional (CRI) și agenția de presă China Nouă. În postările lor în franceză, germană sau spaniolă, aceste publicații și televiziuni au „politizat coronavirusul criticând democrațiile occidentale, făcând elogiul țării lor și promovând teorii conspiraționiste privind originea virusului„, potrivit institutului.

" "

Raportul a analizat comportamentul internauților, respectiv de câte ori distribuie sau dau like la un articol pe Facebook, comentează sau redistribuie pe Twitter. Studiul a vizat cele mai populare 20 de articole ale fiecărei mass-media între 18 mai și 5 iunie. Conținutul în franceză al RT obține o medie de interacțiuni de 528 pe Facebook și Twitter iar China Nouă un scor de 374, față de 105 pentru Le Monde. În germană, articolele RT obțin un scor de 158 pe Facebook și Twitter, față de 90 pentru Der Spiegel.

Esențialul conținutului acestor mass-media este bazat pe fapte. Dar, în special dacă priviți mass media rusească, ele au un obiectiv care este discreditarea țărilor democratice„, a declarat Jonathan Bright, cercetător la Oxford. „Intriga subtilă a afirmațiilor generale este că democrația este pe punctul de a se prăbuși„, a adăugat el. Studii anterioare ale institutului, publicate în aprilie, evidențiaseră deja gradul de penetrare a acestor mass-media pe piețele anglofone, iar unele dintre articole au atins un nivel de interacțiune de până la zece ori mai mare decât cele ale BBC, spre exemplu.

Nivele similare de interacțiune au fost observate în postări în limba spaniolă, în special pentru mass-media iraniană HispanTV care, potrivit raportului, promovează „sentimente anti-americane” pentru audiențe din America Latină. „O parte importantă din conținutul consumat pe rețele sociale este finanțat direct de guverne străine, iar pentru cititor nu este foarte clar că aceasta este situația„, avertizează Jonathan Bright.

Săptămâna trecută, China a amenințat că va riposta după o decizie a SUA de a clasa patru entități mass-media – Televiziunea centrală a Chinei (CCTV), agenția China News Service, Cotidianul Poporului și Global Times drept „misiuni diplomatice externe„, alăturându-se astfel China Global Television Network, Radio China Internațional și China Nouă, care fuseseră deja desemnate drept actori sponsorizați de stat.

" "

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *