Skip to content
Puterea Știrilor Video

70% dintre români susțin că școala românească ”este bună”. Sociologul Vasile Dîncu (PSD) îi contrazice: În realitate, e un dezastru!

Inquam Photos / Octav Ganea

Invitat la ”Puterea Știrilor”, președintele Consiliului Național al PSD, Vasile Dîncu, susține că România înregistrează un nivel scăzut al sistemului de învățământ din cauza investițiilor slabe în acestor sector. De asemenea, Dîncu este de părere că cea mai bună soluție în acest moment ar fi o platformă națională cu lecții standard făcute de către cei mai buni profesori din România pe toate domeniile, astfel încât elevii să le poată accesa, „pentru că nu ajunge să vorbești cu elevii pe Skype sau pe Google”.

„În ultimul timp, am lucrat foarte mult cu societatea civilă. În perioada pandemiei, am lucrat cu organizații ca „Salvați copiii”, cu Societatea Academică Română, cu multe fundații ale părinților. Noi am lucrat studii pe teren, am făcut gratuit aceste studii și  am interpretat cu organizații non-guvernamentale pentru a vedea ce poate fi făcut pentru organizații. 

Chiar dacă 70% dintre oameni spun că școala românească este bună, în realitate este un adevărat dezastru, este un adevărat dezastru pentru învățământul din România, pentru că, pe lângă subdezvoltarea pe care o aveam înainte de pandemie, s-a adăugat acest surplus al crizei cauzate de pandemie. Vă dau acest exemplu: 40% dintre copiii din România fac parte din familiile afectate puternic de sărăcie. Asta înseamnă că nu au mijloacele necesare pentru a se dota cu tablete, smartphone-uri. Anul trecut, am avut un minus de 900.000 de tablete pe care nu le-am asigurat nici până acum pentru că nici în acest moment nu îți ajunge o tabletă la 3 copii dintr-o familie pentru că orele au loc în același timp.

De asemenea, nu avem o curiculă și un program național de adaptare la învățământul hibrid. 

Avem nevoie nevoie de o grămadă de investiții și de pregătirea profesorilor pentru zona acesta de online. Pregătim, împreună cu colegii mei de la Comisia de Învățământ, un proiect pentru această toamnă pentru legea educației digitale, pentru că nu ajunge să vorbești cu elevii pe Skype sau pe Google, este nevoie să ai platforme dedicate pentru asta, unde să poți încărca mult mai ușor materiale, să poți avea dialog cu copii.

Au scăzut foarte mult rezultatele. Pe lângă faptul că, și înainte de acest an, pierdeam pe parcursul școlar foarte mulți copii, anul acesta doar jumătate s-au înscris la Bacalaureat. După ce că am mai pierdut pe parcurs 20% dintre copii, va trebui să facem ceva să schimbăm radical sistemul de învățământ. 

În aceasta vară va trebui să facem școală remedială, pentru că altfel pierdem o generație, și este dezastru să pierzi o generație. Comprimarea vacanței ar fi o soluție, apoi anul școlar viitor ar trebui să aibă mai multe săptămâni, la fel ca în Germania, Franța.

Noi avem cea mai lungă perioadă de vacanță și acesta nu este un lucru normal. Dacă ne uităm în testele PISA vom înțelege că elevii nu sunt pregătiți pentru aceste vremuri care cer alte abilități. Avem profesori care ar trebui reciclați, avem mulți profesori care vin la universități private și care nu au trecut printr-o pregătire pedagogică excepțională. Astfel cred că va trebui să introducem o platformă națională cu lecții standard făcute de către cei mai buni profesori din România pe toate domeniile, astfel încât elevii să le poată accesa.

Avem nevoie de o reciclare a profesorilor pentru noua societate, pentru lumea asta nouă. Avem nevoie, de asemenea, de foarte mulți bani pentru investițiile în învățământ. 6% după părerea mea este puțin. Indiferent de unde tăiem, școala este cel mai import lucru. Țările nordice care sunt cele mai dezvoltate din perspectiva educației, tratează în mod explicit cheltuielile pentru învățământ ca investiții. Noi spunem că școala reprezintă un cost. Acum dăm 3%  pentru educație, dar de foarte multe ori nici pe ăsta nu-l cheltuim.

Sunt peste 1.000 de școli în România care nu au autorizație sanitară pentru că ar trebui să aibă un WC cu apă curentă.

Toată lumea vorbește despre investițiile în autostrăzi, dar dacă pierdem oamenii facem degeaba autostrăzi, deci prima dată trebuie să ne ocupăm de sănătate și de educație, acestea sunt cele mai importante aspecte în orice societate, și abia după aceea vedem ce ne rămâne din cheltuieli pentru a face și autostrăzi. 

Îmi pare rău că nu toată lumea înțelege că educația și sănătatea sunt fundamentale într-o societate. Îmi pare rău că politicienii nu înțeleg acest lucru.

De asemenea, Dîncu este de părere că din cauza metodelor clasice de predare „profesorii trebuie să fie învățați  suplimentar pentru că generațiile se schimbă”.

„În acest moment, există cadre didactice care nu au fost super pregătite, dar care au capacitate de învățare și trebuie să investești foarte mult în a-i pregăti pe profesori, asta trebuie să fie principala noastră grijă pentru că cu ei se face educația.

De asemenea, odată cu sistemul hibrid, cercetările noastre au demonstrat faptul că părinții și-au dat seama că nu sunt competenți.

Eu sunt profesor universitar de 30 de ani și dacă aș avea un copil mic nu aș fi competent să fac pregătire cu el. La disciplinele socio-umane aș putea, dar la științele exacte nu m-aș pricepe.

Noi am făcut o cercetare recentă legată de faptul că 30% dintre copiii români plătesc meditații. Unii plătesc meditații, alții sunt împotriva acestora. Anul trecut, au fost doar 4.000 de profesori care au fost cinstiți și au declarat că  predau meditații, dar peste tot în lume există acest lucru și consider că ar trebui să dăm vouchere la copii, ar trebui să facilităm nașterea unor întreprinderi de meditații care sunt peste tot în lume. 

Trebuie să găsim orice metodă pentru a ne forma copiii, trebuie să facem orice sacrificiu pentru a face sănătate și educație, astfel politica nu are rost. Putem să facem noi strategii geopolitice de apărare, dar toate acestea nu vor avea nicio valoare dacă vom rata aceste generații care vor trebui să ne dea pensii, iar dacă nu îi pregătim nu o să le mai primim.

Niciun ministru al Educației nu a  fost sprijinit de-a lungul timpului pentru a-și duce un proiect la capăt. Trebuie proiecte pe 10-15 ani pe care să le respectăm de la un ministru la altul. Degeaba facem reforma, pentru că reforma pe care o faci cu învățământul pre-universitar se va vedea la liceu, dacă faci ceva pentru învățământul primar vei vedea schimbarea la facultate.

Proiectele acestea nu se pot face de azi pe mâine. Educația este pe termen lung”, conchide Dîncu.

 

 

2 comentarii la “70% dintre români susțin că școala românească ”este bună”. Sociologul Vasile Dîncu (PSD) îi contrazice: În realitate, e un dezastru!

  1. Este corect, o tara fara educatie nu are nici un viiitor,
    Generatia ne instruita va fi cu Infractori (pentru droguri, nu vor mai avea mama si tata, vor fura totul din casa ), vor vota incompetenti, cu BMM-uri, ceasuri doxa, LDG, GAY, femei cu silicoane si buze botulate, muzica popuara traditonala va fi manele cu Adi Minune, Vali Vijelie,….??
    Biserica va fi criticata pentru ca nu este in pas cu moda, adica, botezul va fi facut fara scufundare in cristelnita cum este de sute de ani ci cu o stropire pe cap al pruncului.
    Lumanarile vor fi leduri, in care pui un Eur si se aprind!! (sunt mai ecologice ??)
    Vorba lui Alen Delon, „abia astept sa parasec lumea acesata sa ma intalnesc cu prieternii mei, lume in care eu nu mai regasesc!!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *