VIDEO Dan Cîmpean, șeful DNSC – Cum să evităm căderea în capcana fraudelor online

Invitat în emisiunea Puterea Știrilor, Dan Cîmpean, șeful Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a explicat la ce să fim atenți pentru a nu cădea în capcana fraudelor online.

„În primul și în primul rând, spune acesta, trebuie să fim atenți la mesajele de la necunoscuți, deci de la persoane de a căror identitate nu suntem siguri sau la mesaje venite de la cunoscuți, dar pe canale complet neobișnuite. Dacă să spunem, canalul nostru standard de comunicare cu echipa de IT a instituției este email-ul, atunci este foarte probabil ca un mesaj venit pe o platformă de social media sau pe un alt canal, să fie unul fals. În momentul în care discutăm despre deepfake, deci în principal despre mesaje video sau mesaje audio, tehnologiile care le generează se îmbunătățesc permanent, dar nu sunt încă perfect. Putem observa că apar incoerențe în aceste mesaje, mai ales pe partea de video. Pe partea de audio – sunt detalii care inteligența artificială care a fost folosită pentru a le genera nu le poate încă stăpâni și nu le-a perfecționat,” afirmă specialistul.

În ce privește amploarea amenințării la care sunt expuși utilizatorii din România, șeful Directoratului Național de Securitate Cibernetică spune că s-a trecut de la faza experimentală, de pilot din partea atacatorilor la o fază de masă.

„Aceștia au început să folosească în mod masiv mesaje de tip deepfake și o vedem foarte bine de câteva luni. E adevărat, nu sunt mesaje țintite spre atacuri cibernetice, ci mai mult pe partea de fraudă, cu investiții în acțiuni, de genul : dați 1.000 lei și veți câștiga 10.000 sau lucruri de genul acesta. Dar vedem și pe partea de administrare a sistemelor IT. Deci (…) s-a trecut cumva de la stadiul pilot la o versiune maturizată, destul de matură, care începe să fie folosită pe scara largă”, observă Dan Cîmpean.

În cazul în care o persoană este victima unui asemenea atac, se poate adresa Poliției, în primul rând. Victimele unor atacuri de acest gen, de ordin financiar intră

„Noi, în mod normal, preluăm la Directorat plângerile, sesizările utilizatorilor, fie că sunt cetățeni, fie că sunt organizații și pentru asta avem un număr unic la nivel național 1911, care este un număr gratuit, postat pe site-ul directoratului. Nu putem face minuni cu echipa pe care o avem și cu resursele pe care le avem, dar, în marea majoritate a cazurilor putem să dăm sfaturile necesare pentru a se proteja mai bine pe viitor, pentru a face demersurile necesare pentru recuperarea  datelor sau pentru limitarea consecințelor”, mai explică Dan Cîmpean.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: