Chiar dacă nu mai putem vorbi de industrie în București, putem să vorbim de traficul infernal care este sursa principală de poluare, la ora actuală. Prezent la emisiunea Marinelei Angheluș, Puterea Știrilor, proaspătul șef de la Garda de Mediu, Andrei Corlan, a vorbit despre ce măsuri a luat Garda de Mediu, împreună cu Ministerul Mediului, pentru a reduce gradul de poluare din marile orașe.
„Din cauza căldurii, cu siguranță nu putem respira în București. Dar în București avem evident o problemă cu calitatea aerului. Bucureștiul nu ar fi avut un plan integrat de calitate dacă nu ar fi avut această problemă.
Orașele care intră intră în categoria aceasta de “oraș poluat”.
Ce înseamnă un oraș poluat? Există indicatori de calitate pulberi din suspensie, sunt subiecte foarte des discutate, cel puțin în ultima vreme la la televizor.
Dacă se depășește limita maximă admisă nu trebuie să depășească media, ea trebuie să fie în urma rezultatului mediei zilnice. Pe decursul a 24h se pot întâmpla diverse evenimente care pot fi evenimente spontane (un incendiu, un accident, o explozie, lucruri care pot influența de o anumită perioadă de timp calitate aerului) evident că, dacă noi facem o măsurătoare lângă un un punct de emisie, măsurătoarea va ieși cu cu depășire.
Dacă se depășesc, într-un an calendaristic, 35 de zile, atunci se consideră că acea aglomerare urbană este viciată și atunci se elaborează aceste planuri de acțiuni de calitate integrate, pentru calitatea aerul. Bucureștiul a avut un astfel de plan care s-a aprobat prin hotărârea Consiliului General în 2018, având termen de valabilitate 2022.
Garda de Mediu a amendat atât Primăria Capitalei, cât și primăriile de sector cu sancțiuni de 7.500 lei – acesta este maximum prevăzut de legea în toți anii 2022 21, 2023 pentru nerealizarea obiectivelor.
Din păcate, în anul 2020 s-au sistat investițiile pe ceea ce mai rămânea în componența acestui plan integrat de calitate,
Ca să vă explic, erau tot felul de investiții destinate îmbunătățirii calității aerului. La baza acestuia, a stat un studiu care a relevat următorul lucru că 58,4% din aportul negativ asupra calității aerului în municipiul București îl reprezintă traficul (îl vedem cu toții).
A doua problemă este concentrația acumulată a emisiilor de la încălzirile rezidențiale, în proporție de 27,4% și 13% partea de industrie, despre care nu mai putem vorbi, pentru că în București nu mai există industrie. Ca urmare, planul integrat despre care vorbeam, de calitate a aerului, se referă preponderent la investiții în fluidizarea traficului, în încurajarea transportului în comun, în descurajarea transportului rutier.
Ne uităm în trafic și vedem multe mașini cu un singur șofer la volan. Ministerul Mediului a făcut câteva acțiuni de promovare, cum ar fi Vinerea Verde și lucruri de genul ăsta”.
Partea bună, spune Corlan, este că educația în privința problemelor de mediu devine o temă importantă pentru societate:
Din păcate, o sursă a problemelor de mediu este faptul că în România problematica de mediu și importanța ei a prins contur în ultimii câțiva ani în conștiința românească. Cel puțin după ani ‘90, începutul anilor 2000. Au fost anii preaderare, iar problematica mediului nu a fost atât de pregnantă.
După 2005, când ne-am asumat tot felul de obligații prin capitolul 22 din Tratatul de Aderare, am început să conștientizăm. În ultima ultimii ani am încep să conștientizăm din ce în ce mai mult. În privința evoluției Educației, noi, pe lângă partea de coerciție, avem și o componentă de responsabilizare socială. Acesta a fost unul dintre primele lucruri care le-am făcut pe timpul mandatului meu – încheierea unui acord cu Asociația Comunelor din România, care se numește responsabilitate socială, colectare separată. Zona urbană a fost mereu un subiect, un target al educației ecologice. Zona rurală a fost mai puțin și, pe lângă partea de coerciție, comisarii fac și adevărate seminarii cu primari din zonele rurale.
Aducem copii de grădiniță la diverse workshopuri pe care le organizăm, pentru că o foarte mare componentă a ceea ce înseamnă protecția mediului este prevenția.
Și ce prevenție poate fi mai bună decât să inoculezi într-o minte tânără responsabilitate ecologică?”, a spus acesta.
Autor
-
Are peste 20 de ani de experiență în presa print și online. Crede în puterea cuvântului scris. Recunoaște că e dependentă de știri și-i place să scrie și să citească reportaje și analize. La PS News, se axează pe scrierea de sinteze pe temele cele mai importante ale zilei.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News