Hunter Howell, are 22 de ani și este proaspăt absolvent cu o diplomă în administrarea afacerilor, al Universității Elmhurst din Chicago. Tânărul din Generația Z spune că a depus peste 1.700 de cereri de angajare, dar în cele 10 luni în care și-a căutat un loc de muncă, a primit o singură ofertă.
„Sentimentul inițial a fost de genul: Ce naiba se întâmplă? Ce naiba e în neregulă cu mine? Ce fac greșit?”, a povestit Hunter pentru publicația Fortune.
Până să ajungă în presă, tânărul și-a exprimat frustrările online, pe TikTok. Un videoclip în care el își împărtășește experiența a strâns peste 700.000 de vizualizări.
„Dacă locuiți în Statele Unite chiar acum, înțelegeți că trecem printr-un dezastru pe piața muncii”, spune Hunter.
El susține că, la jumătatea lunii martie, a trimis 1.600 de aplicații, dar a primit doar trei oferte pentru posturi de contractant și o singură ofertă cu normă întreagă: agent de vânzări de telefoane la Costco. Salariul ar fi de 41.000 de dolari pe an.
Tânărul, care face parte din Generația Z, spune că s-a aplicat la tot felul de joburi, de la marketing și management până la retail și fast-food. De când a postat pe TikTok și a devenit viral, pe 22 martie, a continuat să mai aplice la peste o sută de locuri de muncă – însumându-se 1.700 în total – și tot fără noroc.
@hunter.howell9 #economy #usa🇺🇸 #jobmarket #nojobs #exposed #usa_tiktok ♬ original sound – The Moderate
Angajatorii „se joacă” cu tinerii Generației Z
Hunter simte că angajatorii „se joacă” cu el și cu alți candidați tinerii. După ce a obținut un interviu inițial cu un potențial angajator, spune el, adesea ajunge să își petreacă săptămâni în diferite etape ale noilor interviuri. A primit respingeri după patru interviuri – sau pur și simplu nu a mai primit niciodată un răspuns de la managerii de angajare.
În videoclipul postat pe Tiktok, el a ales să nu își cenzureze cuvintele pe care le-a avut la adresa companiilor care simte că și-au bătut joc de el.
„Dacă sunteți manager de angajare sau sunteți în practici de angajare, să vă ia naiba” spune Hunter Howell, în timp ce ridică degetul mijlociu.
În spatele nemulțumirilor sale au apărut și sentimentele de confuzie. El a spus că se întreabă dacă este ceva în neregulă cu el sau cu abordarea sa de a aplica la locuri de muncă, în ciuda faptului că și-a început căutarea unui loc de muncă cu luni înainte de absolvirea facultății, în luna decembrie și a ascultat de sfaturile primite de la prieteni și familie.
„Am o diplomă, sunt fără antecedente penale, am experiență de muncă, referințe, un CV personalizat”, a spus candidatul, pentru Fortune. „Este atât de derutant. Este un mister.”
Dar și mai ciudat pentru el a fost că postarea de pe Tiktok i-a atras pe manageri.
„Am primit o mulțime de [mesaje directe] de la oameni de genul: „Hei, cum ar fi, sunt cutare și așa din această companie. Facem angajări pentru acest rol. Ați fi interesat”, s-a mirat tânărul.
Hunter spune că a primit numeroase astfel de mesaje de la angajatori, însă momentan, nu are încredere în ofertele primite. El este de părere și că anumite companii ar încerca acum să își facă o imagine bună, pe seama viralității videoclipului, dacă îl angajează. Deși popularitatea TikTok-ului nu i-a adus încă un loc de muncă, Hunter și-a găsit puțină alinare în secțiunea de comentarii, unde zeci de tineri i-au împărtășit suferința.
„Mulți oameni din comentariile mele spun: „Da, asta mi s-a întâmplat. Nu esti singur”, a mărturisit băiatul.
O piață a muncii sumbră pentru noua generație
Hunter Howell este unul dintre mulți membri ai generației Z care au împărtășit, în mediul online, cât de greu le este să găsească un loc de muncă. Printre alții se numără și Lohanny Santos, un tânăr de 26 de ani, cu două diplome și capabil să vorbească trei limbi, care încă nu a reușit să obțină un loc de muncă, după ce a mers din ușă în ușă și a împărțit CV-uri.
„Este sincer puțin jenant pentru că aplic literal pentru locuri de muncă cu salariul minim”, a spus Santos, într-un TikTok din ianuarie, vizionat de peste 25,6 milioane de ori.
Potrivit unui sondaj McKinsey & Company, din mai 2023 pe 1.952 de respondenți, 74% dintre membrii generației Z s-au îngrijorat de securitatea locului de muncă, chiar și după ce și-au găsit un job.
Pesimismul generației Z față de găsirea unui loc de muncă este justificat: căutarea de locuri de muncă a devenit din ce în ce mai dificilă, potrivit celui mai recent sondaj trimestrial al ZipRecruiter, privind noii angajați.
Dintre 1.500 de respondenți, 46% au spus că și-au găsit un loc de muncă în mai puțin de o lună, în scădere cu 60% față de trimestrul precedent. Doar puțin peste jumătate au spus că sunt de părere că experiența de căutare a unui loc de muncă este pozitivă, o scădere de 10% de la lună la lună.
Numărul de locuri de muncă disponibile în SUA a rămas la un nivel istoric ridicat, potrivit raportului de marți al Departamentului Muncii, care a indicat că au existat 8,76 milioane de locuri de muncă vacante în februarie, o ușoară creștere de la 8,75 milioane în ianuarie. Cu toate acestea, rata șomajului de 3,8% a atins, de asemenea, cel mai înalt nivel în aproximativ doi ani, tinerii fiind, de obicei, cei mai afectați de veștile proaste de pe piața muncii.
„Egoist, mă simt bine să știu că nu sunt singurul, cred, care trece prin această criză”, a conchis Hunter Howell.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News