Școlile din România se confruntă cu situații conflictuale din ce în ce mai grave, de la acuzații de „bullying” exercitat de profesori asupra elevilor sau de elevi asupra profesorilor, până la acte de violență. Unele scandaluri se termină la tribunal, chiar și în cazurile legate de notele elevilor.
Ministerul Educației a încercat să propună unele măsuri, dar până acum nu s-a putut aplica nimic. Soluția montării camerelor de supraveghere a fost respinsă de elevi și de părinții lor, dar și de o parte din sindicate. Unele soluții propuse de elevi, în privința drepturilor pe care să le poată primi prin statut, nu au fost luate în considerare, deși ar putea rezolva o parte din probleme. Deși noua Lege a învățământului preuniversitar a intrat în vigoare doar de câteva luni, nu a reușit să rezolve situațiile conflictuale care se înmulțesc și se agravează.
Sunt elevi și părinți care acuză profesorii de abuzuri, dar și profesori care spun că nu mai pot intra la clase, din cauza atacurilor venite din partea elevilor sau a părinților acestora.
Unul dintre cazurile discutate intens în spațiul public, în ultima perioadă, este la Liceul Goethe, din București. Conducerea instituției de învățământ a demisionat, după ce o profesoară de limba germană a fost acuzată de constrângere a copiilor să vină la meditații. Profesoara este urmărită penal, dar scandalul continuă și se plâng de abuzuri atât elevii și părinții, cât și unii profesori care au declarat, pentru Jurnalul, sub protecția anonimatului, că nu mai pot preda, din cauza presiunii care se exercită asupra lor.
„Părinții au relații la Ministerul Educației și ne trimit inspecții nonstop. S-a ajuns la situația în care ei fac presiuni pentru copiii care nu își fac treaba, iar profesorii nu mai au curaj să predea la anumite clase, de unde au venit reclamații”, spune un cadru didactic. Fiind un caz intens mediatizat, în ultimele luni, profesorilor le este teamă acum să se apere, spunând că indiferent cum ar argumenta, sunt considerați vinovați și opinia publică e de partea elevilor.
Camerele de supraveghere ar fi putut rezolva și astfel de situații, însă propunerea montării acestora în școli a fost respinsă categoric de foarte mulți elevi și părinți, dar și de Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI). Soluția montării camerelor video venise după scandalurile legate de „bullying” și violență în școli, un caz recent fiind al unui elev violat de colegi în mod repetat, în toaleta școlii.
S-a pus problema angajării unui număr mare de paznici, însă unele unități de învățământ nu au nici măcar un paznic, neavând bugetul necesar pentru plata salariilor suplimentare, iar acolo unde ar exista bani ar fi oricum imposibil să se angajeze „bodyguarzi” care să asiste și la ore.
Judecătorii sunt puși să verifice notele
Părinții unora dintre elevi au ajuns să dea în judecată instituțiile de învățământ și pentru notele pe care le obțin copiii. Un astfel de caz este la o școală foarte bine cotată din Iași, unde s-a ajuns la tribunal pentru nota 1 pe care a obținut-o unul dintre copii, la Educație Muzicală. Deși a existat o reevaluare și un răspuns dat inclusiv de Inspectoratul Școlar, în favoarea profesorului, părinții au considerat că nota ar trebui să fie verificată de o instanță de judecată. Iar astfel de situații încep să se repete în sistemul de educație.
Pentru a preîntâmpina astfel de probleme, elevii au solicitat, anul trecut, introducerea posibilității de a cere socoteală cadrelor didactice pentru note, printr-un sistem de evaluare cu un barem prestabilit, ca la examene. Dacă profesorul ar putea să-și motiveze evaluarea pentru notă pe baza unui barem clar, la lucrările scrise, ar fi mai ușor de evitat astfel de situații.
Elevii au mai cerut și evaluarea periodică, psihologică și psihiatrică a cadrelor didactice, după ce au existat situații clare de abuz din partea profesorilor, nu doar din partea elevilor asupra dascălilor. Pe de altă parte, dacă elevii au probleme grave de comportament, este aproape imposibil să fie ținuți în frâu, chiar dacă își atacă profesorii sau colegii.
Elevii au cerut sistem clar de evaluare
În lipsa unui sistem bine definit de evaluare, care să poată fi verificat ușor, abuzurile vor continua din ambele „tabere”. Dacă unii profesori sunt victime de „bullying” sau chiar sunt amenințați și agresați fizic de elevi și de părinții lor, pe de altă parte există și cazuri de abuz din partea cadrelor didactice care ajung să terorizeze elevii, chiar dacă nu mai pot face meditații la clasă, fiind introdusă interdicția prin lege.
„Fiica mea este în clasa a XII-a și mă tem că va ajunge la spital, fie de la epuizare, fie cu depresie. Face meditații la Istorie de trei ori pe săptămână, iar la simulare a luat 8,60, dar profesorul de la liceu o terorizează și peste nota 6 nu-i dă, iar cum nu știe ceva îi dă nota 3, fără măcar s-o lase să răspundă și la alte întrebări. Toți colegii ei sunt terorizați și profesorul ne amenință că nu vor intra în Bac”, a declarat, pentru Jurnalul, mama unei eleve din județul Dâmbovița.
În astfel de situații, elevii și părinții pot da în judecată școala, dar și dacă ar avea câștig de cauză, decizia instanței ar veni prea târziu, iar bacalaureatul ar putea fi ratat. Doar introducerea acelui sistem clar de evaluare ar putea rezolva aceste cazuri.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News