Campania electorală pentru alegerile locale și europarlamentare a ajuns la final, iar politicienii au investit sume impresionante în reclamele pe Facebook. De această dată, partidele au preferat să investească în promovarea unor candidați decât în promovarea partidului sau a programului electoral. Doar câteva partide mici au avut strategii diferite, în timp ce principalii candidați și-au promovat propriile mesaje.
-
Marcel Ciolacu
Marcel Ciolacu, premierul și președintele PSD, domină acest top, fiind politicianul care a investit cei mai mulți bani în reclamele pe Facebook. Liderul PSD a plătit, în ultimele 30 de zile, 225.457 de lei pentru 119 reclame. Reclamele lui Ciolacu sunt programate de Pagu Cătălin, un consilier din Cancelaria Prim-Ministrului.
Premierul Ciolacu și-a promovat activitatea din Guvern și mai multe mesaje electorale precum „Votează românește! Votează PSD!”.
Reclamele lui Ciolacu au beneficiar „Alianța electorală PSD PNL”, iar plătitorul acestora este PSD. Premierul nu candidează nici la alegerile locale, nici la europarlamentare, dar acesta pare într-o campanie electorală. Spre exemplu, ceilalți președinți de partide nu apar nici măcar în top 30.
-
REPER
REPER a abordat o strategie diferită de marele partide. Partidul lui Cioloș a investit 205.369 lei în 93 de reclame plătite pe Facebook, în ultimele 30 de zile. REPER plătește reclame pentru a promova mai ales trei politicieni: Dacian Cioloș, Ramona Strugariu și Dragoș Pîslaru. Toți trei sunt candidați pentru Parlamentul European. Partidul mai are reclame și pentru Nicușor Dan și, mai nou, Ciprian Mihali, candidat la PE.
Cioloș și colegii săi au vorbit foarte mult despre Parlamentul European și aproape deloc despre alegerile locale. Aceste reclame arată că REPER există doar la alegerile europarlamentare și nici nu ar fi interesat de alegerile locale.
-
Gabriela Firea
Gabriela Firea, candidată la Primăria București, este pe locul 3 în topul politicienilor care au plătit cel mai mult pentru reclame pe Facebook, în ultima lună. Gabriela Firea a făcut plăți de 166.180 lei pentru 304 reclame. Reclamele senatoarei PSD se concentrează doar pe București, acolo unde candidează.
Spre deosebire de Ciolacu, Firea a folosit mai multe reclame, cu bugete mai mici. Din disclaimer aflăm că și reclamele ei sunt programate de același Cătălin Pagu. La beneficiar și plătitor apare doar PSD – Organizația București.
Firea mai folosește și reclamele de tip „carousel”, care sunt haotice, fără să spună o poveste sau să aibă o identitate grafică. Echipa Gabrielei Firea doar pune mai multe imagini, care nici măcar nu au aceeași dimensiune. În unele imagini apar și alte persoane, care nu se bucură de o mare notorietate pentru a fi promovați pe internet.
-
Nicușor Dan
Principalul rival al Gabrielei Firea este pe locul 4, iar la capitolul reclame și grafică îi domină pe ceilalți politicieni. Nicușor Dan a plătit 163.984 lei pentru 106 reclame. Acesta a avut mai puține reclame, iar fiecare a avut un buget mai mare decât cele ale Gabrielei Firea. Cei doi se diferențiază încă de la început.
Grafica reclamelor lui Nicușor Dan este superioară. Echipa lui folosește foarte bine culorile și acaparează imediat atenția. Din disclaimer aflăm că Ștefan Dragomirescu ar controla pagina primarului. Ștefan Dragomirescu este șeful Serviciului Administrare Sedii din Primăria București.
Reclamele lui Nicușor Dan s-au concentrat foarte mult pe materiale video în format reel (sau Tik Tok). Dar dezavantajul primarului e că folosește video-uri regizate, care nu sunt spontane. Totodată, Nicușor Dan nu este un politician cu un discurs care să atragă atenția.
-
Lucian Pătrașcu
Lucian Pătrașcu, candidatul PSD pentru funcția de președinte CJ Brașov, este pe locul 5. Lucian Pătrașcu a plătit 160.886 lei pentru 93 de reclame pe Facebook.
Pătrașcu folosește și el reclame de tip carousel, chiar dacă imaginile sale nu au aceeași dimensiune, unele fiind lungi, altele dreptunghiulare. Promovează materiale video, dar nu de tip reel și a rămas la vechiul format video al Facebook-ului.
-
Mircea Fechet
Mircea Fechet, ministrul PNL al Mediului, participă la alegerile locale și candidează pentru funcția de președinte al Consiliului Județean Bacău. Fechet a plătit 160.826 lei pentru 54 de reclame.
Reclamele ministrului PNL sunt gestionate de firma Nine Dots Unlimited SRL, din județul Dâmbovița. O firmă care declară un singur angajat.
Mircea Fechet folosește reclame video de tip reel, ceea ce îl ajută în competiția cu candidații care apelează la vechiul format. Însă unele dintre reclamele lui Fechet sunt livrate și în alte județe decât Bacău, precum Neamț și Vrancea.
-
USR Brașov
USR Brașov a plătit 135.526 lei pentru 351 de reclame, în ultimele 30 de zile. USR Brașov încearcă să apere mandatul de primar al lui Allen Coliban. Majoritatea reclamelor plătite sunt despre Coliban.
USR-iștilor le lipsesc materialele video în format reel și au optat pentru video-uri în formatul vechi. Coliban preferă fotografiile și multe reclame folosesc acest format.
-
Gabriel Bogdan Ștețco
Gabriel Ștețco, administratorul public din Consiliul Județean Maramureș, a plătit 127.994 pentru 518 reclame, în ultimele 30 de zile. Gabriel Ștețco candidează pentru funcția de președinte al Consiliului Județean Maramureș, din partea PNL. Acesta a preferat să folosească sume mici pentru reclamele sale, uneori chiar sub 100 de lei pentru o reclamă. Ștețco folosește atât materiale video, cât și foto, iar reclamele sunt livrate în județul Maramureș.
-
UDMR
UDMR a plătit 119.854 lei pentru 242 de reclame, în ultimele 30 de zile. Deși candidează în România, UDMR nu are nicio reclamă în limba română. Totuși, audiența arată că reclamele lor ajung în toate județele din țară, nu doar în cele cu un număr mare de maghiari. UDMR promovează în România inclusiv mesajele lui Viktor Orban, premierul Ungariei.
-
Ionel Bogdan
Ionel Bogdan, candidatul PNL pentru funcția de primar în Baia Mare, a plătit 108.244 lei pentru 225 de reclame, în ultimele 30 de zile. În prezent, Ionel Bogdan este președintele CJ Maramureș.
Candidatul PNL folosește video-uri de tip reel, ceea ce îl ajută la interacțiunea cu publicul. Reclamele lui Ionel Bogdan sunt livrate în tot județul Maramureș, după cum arată statisticile Facebook.
***
În ultima lună, Parlamentul European a plătit 123.962 de lei pentru 97 de reclame în România. Reclamele lor încearcă să încurajeze electoratul să iasă la vot. Mesajele sunt atât în engleză, cât și în română.
De asemenea, se mai remarcă și pagina de Facebook „Eu votez în 2024”. Pagina este controlată de USR, după cum a arătat PS News, și în ultimele 30 de zile a plătit 112.546 lei pentru 29 de reclame. Pagina „Eu votez în 2024” face campanie mascată pentru USR și încearcă să colecteze datele cetățenilor. Pagina este controlată chiar de la sediul partidului, de social media managerul USR.
CITEȘTE ȘI: USR sfidează legea electorală: 70.000 de lei pentru reclame publicate cu un alt nume
Autor
-
Marius Constantin, editorialist PS News. Marius Constantin are o experiență de 8 ani în presă, consultanță politică și marketing, în România și Italia.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News