ANALIZĂ Educația, pe calea cea bună? Cum a evoluat rata de promovare a Bacalaureatului în ultimii 5 ani

scoala
Sursă foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Rata cumulată de promovare la Bacalaureat 2024, este de 76,4%, în creștere cu 3,6% față de prima sesiune din anul trecut (72,8%), fiind cea mai ridicată în ultimii 15 ani. Pentru promoția curentă, rata de succes este de 81,5%, în creștere cu peste 3% față de prima sesiune din anul anterior (78,4%), în timp ce, pentru promoțiile din anii trecuți, procentul se situează la 31,9%, superior cu peste 3% celui de anul trecut (28,5%). Raportat la promoția curentă, promovabilitatea este de 81,5% în mediul urban (65.466 absolvenți) și de 73,6% în rural (29.646 absolvenți).

Progresul constant înregistrat în ultimele cinci sesiuni de Bacalaureat subliniază îmbunătățirile continue ale sistemului educațional românesc.

Evoluția ratelor de promovare în ultimii 5 ani

Comparativ cu anii precedenți, creșterea este evidentă și consistentă. În 2023 rata de promovare a fost de 72,8%. Anul acesta, am asistat la o creștere de 3,6%, ajungând la 76,4%. În 2022, rata de promovare a fost de 73,3%, ceea ce indică o creștere de 3,1% până în 2024. În 2021, rata de promovare a fost de 69,8%. Față de acest an, creșterea în 2024 este de 6,6%. În 2020, rata de promovare a fost de 64,5%, reflectând o creștere semnificativă de 11,9% până în 2024. În fine, în 2019, rata de promovare a fost de 67,2%, iar comparativ cu 2024, se observă o creștere de 9,2%.

Pentru promoția curentă, rata de succes este de 81,5%, marcând o creștere de peste 3% față de prima sesiune din 2023 (78,4%). Această performanță subliniază eforturile continue ale elevilor și profesorilor de a îmbunătăți rezultatele școlare și de a se adapta la cerințele tot mai exigente ale examenului de Bacalaureat. Promoțiile din anii anteriori au înregistrat, de asemenea, o îmbunătățire notabilă, cu o rată de promovare de 31,9% în 2024, în creștere față de 28,5% în 2023.

Disparități între mediul rural și cel urban

Un aspect important de menționat este diferența semnificativă între ratele de promovare în mediul urban și cel rural. În mediul urban, rata de promovare este de 81,5% (65.466 absolvenți), în timp ce în mediul rural, aceasta se situează la 73,6% (29.646 absolvenți).

Deși ambele medii au înregistrat îmbunătățiri, diferența subliniază încă disparitățile existente și necesitatea unor măsuri suplimentare pentru a asigura egalitatea de șanse pentru toți elevii, indiferent de locul de proveniență.

Factori care au contribuit la creșterea promovabilității

Mai mulți factori pot explica această creștere semnificativă a ratei de promovare la Bacalaureat. În primul rând, complementarea unor reforme educaționale orientate spre îmbunătățirea calității învățământului și adaptarea curriculei la cerințele actuale ale pieței muncii. Lucrul acesta deși a fost criticat la vremea respectivă de către opoziție, demonstrează că a fost în final o măsură inspirată.

Creșterea investițiilor în infrastructura școlară și dotarea cu echipamente moderne, precum și programele de formare continuă pentru profesori, menite să le îmbunătățească abilitățile pedagogice și să-i familiarizeze cu noile tehnologii și metode de predare au reprezentat alți potențiali factori decisivi în creșterea ratei de promovare la BAC.

De asemenea, extinderea accesului la resurse educaționale digitale, care facilitează procesul de învățare și pregătire pentru examen a adus contribuții importante în sistemul de învățământ din România. Totuși, trebuie menționat că există disparități între testele naționale și testele internaționale. Astfel, chiar dacă rata de promovabilitate a crescut în mod constant, rezultatele de la testele PISA nu s-au îmbunătățit. Există așadar disparități care sunt puse de unii critici pe seama scăderii dificultății la testele naționale.

Cu toate acestea, rata de promovare la Bacalaureat din 2024 reprezintă un punct de referință pentru sistemul educațional din România. Creșterea constantă din ultimii cinci ani subliniază progresele realizate și eforturile susținute ale tuturor celor implicați în procesul educațional. Rămâne de văzut dacă elevii din România vor obține rezultate mai bune și la testele internaționale, adevăratul punct de referință pentru calitatea sistemului de educație din țară.

Autor

  • Robert Manea

    Robert Manea este absolvent al Facultății de Științe Politice din cadrul Universității București și al European Academy of Diplomacy din Varșovia. Are o experiență de peste 7 ani în presa din țară, acoperind subiecte de politică internă și externă.

    View all posts

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: