Mihai Daraban, președintele CCIR: „Românii nu au curajul să intre în afaceri internaționale”

foto: CCIR
Sursă foto: CCIR

Au sau nu au, oamenii, definiția a ceea ce înseamnă Camera de Comerț și Industrie a României pentru țara noastră, pentru spațiu de afaceri românesc? Mihai Daraban, președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR) explică rolul Camerei de a sprijini diplomația economică dar consideră că puțini oameni de afaceri din România au curajul să facă business-uri internaționale.

„Eu nu am pretenții la omul de pe stradă, la modul sincer, să știe despre Camera de Comerț, cum probabil nu știe despre multe alte instituții că există. La noi, electoratul este reprezentat cum ne place nouă. Dar, persoanele juridice române, care, bineînțeles, sunt cei care creează plus valoare în această țară, mă aștept să știe despre Camera de Comerț. Eu mă aștept, nu la cei 18 milioane de pe buletinele de vot, să știe despre Camera de Comerț, eu mă aștept la cei 846.457 000, care au depus bilanțul la Fisc. La aceștia mă aștept să știe despre Camera de Comerț. Pentru noi, ei sunt, dacă vreți, așa-zisul public țintă.

Președintele CCIR  amintește de rolul Camerei de a sprijini diplomația economică, de a organiza forumuri de afaceri, lucruri care aduc beneficii directe și indirecte mediului de afaceri și Românei.

„Este o discuție care are loc în foarte multe țări. Marea majoritate a țărilor europene au Camere de Comerț cu membria obligatorie. Deci toți agenții economici se înregistrează și plătesc cotizația anuală la Camera de Comerț, această cotizație plătindu-se prin intermediul Fiscului, odată ce se depune bilanțul. Dar și acolo sunt multe controverse. De ce? De exemplu, florăreasa din colț este contra, de ce trebuie să plătească cotizație la Camera de Comerț? Da, dar aici este un aspect în care mulți au beneficii directe și alții beneficii indirecte. Dau exemplu, Austria: toți atașații comerciali ai Austriei în străinătate sunt angajații Camerei de Comerț, dar nu toți agenții economici din Austria exportă, cum nici toți agenții economici din România nu fac importuri.

De exemplu, la noi, din 846.000 dintre care 457 mii au depus bilanțul, avem 28.080 de exportatori, deci foarte puțin. Dar aceștia contribuie la macrostabilitatea României. Acești exportatori care au exportat, de bine de rău, anul trecut, 91 de miliarde de euro exporturi, sunt foarte importanți pentru noi.

Cam ăsta este rolul CCIR. Noi sprijinim această diplomație economică, organizăm forumuri de afaceri, dar organizăm pentru toți membrii, că n-avem nici logistica necesară, altfel. Și atunci, repet, nu am pretenția că noi le facem pe toate, dar un mic segment din ceea ce înseamnă diplomație economică și relații internaționale este asigurat de Camera de Comerț”.

Mihai Daraban consideră că mulți dintre oamenii de afaceri din România nu au curajul să facă businessuri internaționale. „Noi n-am avut acest curaj, ceea ce se vede și azi în gena noastră”, spune liderul CCIR.

„Noi avem și un mediu de afaceri care încă mai trebuie să capete mai mult curaj să iasă afară. Noi suntem oarecum statici, ca mediu de business, nu avem acea, dacă vreți, pornire de conchistador, de a cuceri noi piețe, de a intra pe noi piețe. Suntem așa într-o autosuficiență… am ajuns la un anumit nivel, le cam am pe toate. Am avut și copiii trimiși în străinătate, e suficient. Se ajunge la un palier și, din păcate, se rămâne la acel palier. Nu avem, dacă vreți, spiritul Warren Buffet care se distrează făcând bani. Nu mai are nevoie de bani pentru necesarul personal, nici al familiei, de mult timp. Dar are acest apetit de a face bani și din păcate, la noi acest apetit este foarte timid.

Noi dăm vina pe alții. Avem acest obicei că, nu ne-am dezvoltat, că nu ne lasă alții, etc. Eu vreau să vă spun așa, ca glumă: pe plajă, la Modern, în Constanța, nu a fost niciun război în ultimul milion de ani. Nu l-a oprit nimeni pe băștinaș, să facă o barcă și să să iasă pe la Bosfor, să se ducă undeva, de curiozitate, măcar. Adică nu avem acest spirit aventurier, că vorbeam de conchistadori care au plecat, neștiind unde. Noi n-am avut acest curaj , ceea ce se vede și azi în gena noastră. Este foarte greu să-i convingem pe oamenii noștri de afaceri să facă business în străinătate”, a punctat Mihai Daraban.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: