O nouă etapă de înscrieri în programul Rabla Plus 2024: Ce trebuie să știe beneficiarii

sursa: Facebook
Secretarul de stat în Ministerul Mediului, Sorin Banciu, a anunțat în emisiunea Puterea Știrilor că bugetul alocat pentru programul Rabla Plus din acest an este unul record, de 1 miliard de lei. Noua sesiune de înscrieri din cadrul programului a început și are ca scop sprijinirea tranziției către un parc auto mai puțin poluant, atât pentru persoane fizice, cât și pentru instituții publice și juridice.

„Este un buget record pentru Rabla Plus, e un buget de 1.000.000.000 lei pe care îl alocăm în acest an. Este o altă sesiune de depunere, este o sesiune de toamne i-aș spune chiar în timpul unei vremi caniculare, care trebuie să ne facă să ne gândim că în orașele noastre aglomerate e nevoie să reducem poluarea. Iar astfel de programe sunt niște programe care finanțează practic tranziția de la autovehicule mai poluante la autovehicule mai puțin poluante.

Este o modalitate prin care din taxele pe care statul român sau din sistemul de tranzacționare a certificatelor de dioxid de carbon, întoarcem acești bani către oameni, către instituții publice, către persoane juridice, pentru că, așa cum știți, decizia achiziționării unui autovehicul nou nu este una ușoară, este o decizie care înseamnă niște costuri, cu atât mai mult cu cât autovehiculele electrice sunt mai scumpe. Este practic un program tradițional, deja un program clasic al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, prin care finanțăm genul ăsta de achiziții.  Pentru autovehicul electric suma este de 25.500 lei pentru fiecare autovehicul. Există și un prag, pentru că nu ne dorim să finanțăm autovehicule de lux și autovehicule care să reducă poluarea din oraș.

Este un program prin care finanțăm practic eliminarea mașinilor poluante care ne dau peste cap viețile, înrăutățesc semnificativ calitatea aerului în marile orașe, așa cum este și cazul Bucureștiului”, a declarat Sorin Banciu.

Sorin Banciu, a explicat cum pot beneficiarii programului Rabla Plus să acceseze fondurile alocate.

„Ei se adresează în primul rând furnizorilor de astfel de autoturisme. Orice dealer deja știe ce trebuie să facă. Este suficient să își manifeste interesul. În schimb, la persoanele juridice și la instituții publice, ele fiind bineînțeles, echipate cu un aparat administrativ mai competent, vor depune solicitările într-o aplicație, bineînțeles, în limita sumelor alocate. Și aici vorbim de 100 de milioane de lei pentru persoane juridice și 100 de milioane de lei pentru AT-uri și instituții publice. Pentru că nu doar parcurile auto personale trebuie îmbunătățite, ci și parcurile instituțiilor publice spitale, primării.

Am venit practic în întâmpinarea primăriilor mici care poate nu-și permit să renunțe la un autovehicul pe care deja îl folosesc și de asta am reglementat prin ghid ca aceste autorități să nu fie obligate să caseze un autovehicul uzat”, spune Banciu.

Secretarul de stat în Ministerul Mediului, a declarat că prelungirea programului Rabla Plus este posibilă, în cazul în care bugetul alocat nu va fi consumat până la termenul stabilit.

„În cazul în care, bineînțeles, vor rămâne sume la dispoziție și nu se vor consuma aceste bugete. Cred că este o decizie rațională să prelungim acest termen de depunere pentru că ne dorim ca în acest an acest miliard de lei, un încă o dată un buget record pentru programul rabla plus să fie consumat și să avem o creștere a autovehiculelor mai puțin poluante, înmatriculărilor de autovehicule noi în detrimentul celor second-hand, care sunt de obicei mai vechi și poluează mai mult și să fie un program de succes și bineînțeles, dacă sumele vor fi absolvite, cu siguranță la anul putem mări acest buget”, a declarat Secretarul de stat în Ministerul Mediului.

Sorin Banciu spune că durata procedurii pentru obținerea voucherelor în cadrul programului Rabla Plus, depinde în mare măsură de dealerii auto și de disponibilitatea mașinilor electrice sau hibride.

„În principiu, depinde foarte mult de dealer. Depinde foarte mult de disponibilitatea noilor autovehicule, însă dealerii auto sunt foarte bine raportați la acest program. Nu este un program nou, îl știu de foarte mult timp și sunt convins că este și în interesul lor să vândă aceste autoturisme. Sunt convins că totul depinde de disponibilitatea lor și de atractivitatea, practic, din partea populației, a persoanelor juridice a acestui program. Nu ar trebui să dureze foarte mult, pentru că sunt programe pe care le anunțăm din timp, tocmai pentru a avea predictibilitate. De asta, la începutul fiecărui an anunțăm bugetele alocate unor astfel de programe”, explică Sorin Banciu.

În cadrul celei de-a treia etape a Programului Rabla Plus, Sorin Banciu estimează că mii de beneficiari vor putea accesa fondurile disponibile.

„Estimăm câteva mii, dacă 100 de milioane de lei, împărțit la 25.500 pentru un autovehicul electric înseamnă câteva mii de autovehicule. La fel și pentru celelalte tipuri de autovehicule, pentru că nu finanțăm doar cele full electrice și autovehicule hibride sau autovehicule care generează. Este un prag de poluare pe care l-am prevăzut în ghidul de finanțare. Deci ne dorim ca câteva mii de mașini vechi să iasă de pe piață și să fie înlocuite cu autoturisme noi, mai puțin poluante”, a spus Banciu.

Secretarul de stat Sorin Banciu menșionează că trecerea treptată de la Rabla Clasic la Rabla Plus a permis alocarea unor sume mai mari pentru achiziția de autovehicule electrice, care sunt mult mai puțin poluante.

„A fost un o tranziție treptată de la programul rabla clasic. Am mutat mai mulți bani către rabla plus, pentru că, așa cum știți, autovehicule electrice sunt cele mai puțin poluante. Ne așteptăm ca programul ca de fiecare dată să fie un succes. Este de obicei foarte așteptat de români și de companiile care valorifică autoturisme și să epuizăm banii cât de repede să ne gândim la alocări bugetare suplimentare pentru sesiunile de la an. Mi-e greu să cred că anul ăsta vom mai lansa o sesiune, dar dacă cumva banii se vor epuiza foarte repede, putem lua în considerare un o suplimentare a bugetului”, explică Sorin Banciu.

Programul Rabla Plus se încheie pe 25 noiembrie 2024, este puțin probabil să fie lansată o nouă sesiune în acest an din cauza procedurilor administrative necesare. Totuși, în funcție de cererea pentru vouchere și de rapiditatea cu care se vor consuma fondurile, există posibilitatea ca bugetul să fie suplimentat în 2025.

„Mi-e greu să cred că în ultima lună din anul calendaristic 2024 vom mai avea timp fizic să desfășurăm o nouă procedură, pentru că sunt niște proceduri administrative până lansăm un nou apel sau nou o nouă sesiune, dar dacă cererea va fi mare și vedem că bugetul se consumă foarte repede la anul, cu siguranță sau când pregătim bugetul AFM-ului pentru anul următor, putem lua în considerare mărirea sumelor, pentru că dacă românii își doresc și pot să-și achiziționeze astfel de autoturisme suntem mai mult decât încântați să venim cu acest sprijin direct, concret, cu aceste sume de bani, cu aceste vouchere pentru a transforma parcul auto al României, care din păcate este un parc auto învechit, este un parc auto mai vechi decât în alte în alte state europene”, spune Banciu.

 

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: