În perioada 5 iulie-5 august, Garda Națională de Mediu și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor au efectuat 3.647 de controale și au aplicat comercianților 563 de sancțiuni în valoare de peste 2,7 milioane de lei. Dintre acestea, s-au acordat 422 de sancțiuni contravenționale pentru implementarea SGR, din care 293 de avertismenete și 129 de amenzi în valoare de 1,4 milioane de lei, conform Economica.net.
Au fost controlați 286 de agenți economici, din care 78,7% au fost descoperiți cu diverse abateri.
Controlul a fost extins şi la compania RetuRO, care de altfel a fost şi amendată. „E o amendă simbolică, însă încercăm să transmitem acest mesaj, respectiv cel legat de toată rigoarea, de toate obligaţiile pe care fiecare dintre noi le avem, indiferent dacă suntem cetăţeni, dacă suntem un comerciant mai mare sau mai mic, dacă suntem producători sau dacă suntem reprezentanţi ai companiei RetuRO, unde statul român, prin Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, are 20% din acţiuni”, a precizat ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Mircea Fechet.
De asemenea, inspectorii au aplicat 133 sancțiuni contravenționale, din care 25 de avertismente și 88 de aenzi în valoare de 1,3 milioane de lei pentru nerespectarea condițiilor din actele de reglementare în domeniu protecției mediului și pentru nerespectarea prevederilor legale în domeniul gestionării deșeurilor.
Sancțiunile au fost acordate având în vedere că unii retaileri nu au utilizat programul informatic pus la dispoziție de administratorul SGR, RetuRO, pentru a raporta ambalajele, nu au încheiat contracte cu RetuRO în vederea îndeplinirii obligațiilor ce recurg din legislația aplicabilă ( HG 1074/2021), nu au organizat puncte de returnare pentru ambalajele SGR, nu au permis exclusiv RetuRO să preia ambalajele de la punctele de returnare, nu s-au înregistrat în baza de date gestionată de RetuRO sau nu au ținut evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR comercializate.
Din datele RetuRO, până acum în sistem s-au înregistrat 46.000 de comercianți din cei aproximativ 80.000 câți există.
Potrivit ministrului Mircea Fechet, există însă și comercianți care refuză clienților plata garanției de 50 de bani, chiar dacă sunt înregistrați în sistem.
„Acesta este un scenariu ce ar trebi amendat încă de la început”, a transmis ministrul. Acesta mai spune că există și situații de comercianți care nu se înregistrează în sistem, dar care acceptă ambalaje SGR pe care le returnează ulterior prin RVM-urile altor comercianți.
„Nu știu de ce un retailer sau admnistrator HoReCa ar pierde timpul pentru a se debara de aceste ambalaje așa”.
ANPC: Preluarea manuală poate determina probleme de sănătate publică
În plus, din datele ANPC, s-au constatat o serie de probleme generate de implementarea SGR precum faptul că preluarea manuală a ambalajelor SGR se face de către aceleași persoane de la casa de marcat, ceea ce poate determina apariția unor probleme de sănătate publică.
De asemenea, ANPC spune că în proximitatea aparatelor de preluare a deșeurilor este o zonă insalubră deoarece persoanele cu venituri mici aduc cantități impresionante colectate din tomberoane, murdare și cu lichid care se scurge și afectează sistemul de citire al aparatelor, ambalajele care nu sunt acceptate de aparat sunt abandonate în proximitate, nu există personal din cadrul societății comerciale care să se ocupe numai de buna funcționare a aparatului, prezența persoanelor defavorizate și cantitatea mare de deșeuri de ambalaje murdare adusă de aceștia descurajează restul populației să predea deșeurile de ambalaje din cauza timpului pierdut, a mirosului și a mizeriei din jurul aparatelor.
ANPC: RetuRO plătește greu, mai puțin și are probleme tehnice
În ceea ce privește funcționarea SGR, ANPC spune că sistemul IT al RetuRO este încă în dezvoltare și nu are toate modulele funcținale. În plus, instituția apreciază că sunt deficiențe în preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare, frecvența și modul de preluare perturbând buna funcșionare a comercianților.
În plus, punctele de sortare și de numărare ale RetuRO sunt supraaglomerate, iar plățile RetuRO către comercianți sunt realizate cu întârziere.
” Există situații în care comerciantul nu mai are loc de ambalaje pentru că s-au întâmplat situații, din ce în ce mai rar în ultima perioadă, prin care reprezentanții ReTuRo au întârziat să vină să preia ambalaje. În aceste situații, am dat dispoziție colegilor mei să amendeze RetuRO. Nu ne putem permite să punem în dificultate afacerile”, a mai spus Fechet.
Nu în ultimul rând, inspectorii ANPC au constatat neconcordanțe între cantitățile de ambalaje SGR înregistrate ca predate de către comercianți și cantitatea decontată prin autofacturare de către RetuRO și dificultăți tehnice în procesul de raportare către RetuRO, în sensul în care rapoartele se încarcă greu în sistem.
Ce va trebui să facă RetuRO
În urma controalelor efectuate, ANPC a impus RetuRO mai multe măsuri ce vizeză gestionarea istoricului colectărilor fiecărui punct de preluare, pentru a se putea stabili o frecvență și un program de preluare a ambalajelor SGR, finalizarea modulelor IT ( webshopul pentru achiziționarea accesoriilor SGR, registrul ambalajelor SGR, modul de management al transporturilor și al depozitelor, modulul financiar- ERP, modl de integrare cu alte sisteme ( RVM, mașini de numărat, sistem logistic etc), modulul de aplicațoi mobile – aplicația de retailer și aplicația de gestiune a depozitelor și modului de raportare.
De asemenea, RetuRO va trebui să asigure sisteme care să permită stocarea temporară în centrele de sortare și numărare, astfel încât să se evite formarea de stocuri și să realizeze proceduri de înregistrare și soluționare a reclamațiilor venite din partea retailerilor, a transportatorilor, a producătorilor și a altor colaboratori externi.
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News