Prețurile la carburanți au crescut pe fondul tensiunilor din Orientul Mijlociu și din Ucraina

Sursa foto: unsplash

Războiul din Ucraina și tensiunile din Orientul Mijlociu scumpesc carburanții. Benzina standard a trecut de șapte lei în unele localități, la fel și motorina, iar conflictul din Orientul Mijlociu ar putea provoca și alte scumpiri. Expertul în energie Eugenia Gusilov a explicat la Digi24 cum bombardarea câmpurilor petroliere din Liban și Iran de către Israel duce la creșterea prețurilor. Specialistul a vorbit și despre cel mai negru scenariu, în care costurile ar putea scăpa de sub control.

Cel mai mare jucător de pe piață a majorat, pentru a patra oară de la începutul lunii, prețurile la pompă. Un litru de benzină costă acum 7 lei și 4 bani, iar un litru de motorină – 7,7 lei. Ceea ce înseamnă că pentru un plin de benzină, spre exemplu, dacă luăm în calcul un rezervor de 50 de litri, șoferii scot din buzunar peste 350 de lei.  Este efectul direct al conflictului din Orientul Mijlociu, spun experții. Și războiul din Ucraina are un impact direct asupra prețurilor afișate la pompă. Cererea de carburanți a crescut în România cu 5% în primul semestru al acestui an, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, scrie Economica.net. În România se consumă zilnic în jur de 15 milioane de litri de carburant, relatează jurnalistul Digi24 Andreea Bratu.

Scumpirile pe care am început să le resimțim acum la pompă încă reflectă prețul de acum două-trei săptămâni, adică de la finalul lui septembrie, când prețul la barilul de Brent era între 70 și 73-74 de dolari pe baril. La începutul lui octombrie, acest preț pe 3 octombrie brusc a crescut și s-a dus spre 77-78. Urmează și în următoarele 10 zile scumpiri. Acestea reflectă frica traderilor și a companiilor implicate în partea asta comercială de o escaladare mai puternică a tensiunilor din Orientul Mijlociu.

Cea mai mare frică, aceasta care se reflectă în aceste fluctuații, vine din faptul că Iranul, ca răspuns la un atac asupra infrastructurii energetice poate să blocheze Strâmtoarea Ormuz. De aici vine problema cea mai mare, pentru că în momentul în care blochezi Strâmtoarea Ormuz, toate celelalte țări adiacente, mari producătoare de petrol, nu vor mai putea exporta, pentru că o treime din fluxurile de petrol trec pe acolo, a declarat Eugenia Gusilov.

Citește mai mult AICI

 

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: