Context: Jeff Bezos este proprietarul cotidianului The Washington Post. În ultimele zile acesta a fost criticat dur pentru decizia de a bloca o susținere publică a ziarului pentru vicepreședinta Kamala Harris în cursa prezidențială de la Casa Albă. Mai mulți jurnaliști ai The Post și-au exprimat public consternarea cu privire la modul în care a fost gestionată situația și au ridicat întrebări cu privire la motivul deciziei luate în ultima clipă. Publicația ar fi pierdut acum 200.000 de abonați, adică 8% din cei 2,5 milioane de clienți pe care îi avea înainte ca decizia să fie făcută publică vineri.
Într-un articol de opinie rar, Jeff Bezos își argumenteză decizia ca fiind un efort pentru jurnalism.
În sondajele publice anuale privind încrederea și reputația, jurnaliștii și mass-media s-au situat în mod regulat aproape de ultimul loc, adesea chiar deasupra Congresului. Dar în sondajul Gallup din acest an, am reușit să cădem sub Congres. Profesia noastră este acum cel mai puțin credibilă dintre toate. Este clar că ceva din ceea ce facem nu funcționează, scrie Jeff Bezos pentru Washington Post.
Permiteți-mi să fac o analogie. Mașinile de vot trebuie să îndeplinească două cerințe. Acestea trebuie să numere voturile cu exactitate, iar oamenii trebuie aibă încredere că acestea numără voturile cu exactitate. A doua cerință este distinctă și la fel de importantă ca prima.
La fel se întâmplă și cu ziarele. Trebuie să fim exacți și trebuie ca lumea să creadă că suntem exacți. Este o pastilă greu de înghițit, dar nu îndeplinim cea de-a doua cerință. Majoritatea oamenilor cred că mass-media este subiectivă. Oricine nu vede acest lucru acordă puțină atenție realității, iar cei care se luptă cu realitatea pierd. Realitatea este un campion neînvins. Ar fi ușor să dăm vina pe alții pentru îndelungata și continuă scădere a credibilității noastre (și, prin urmare, a impactului), dar o mentalitate de victimă nu ne va ajuta. A te plânge nu este o strategie. Trebuie să ne străduim mai mult să controlăm ceea ce putem controla pentru a ne crește credibilitatea.
Susținerile prezidențiale nu fac nimic pentru a determina soarta unei alegeri. Niciun alegător nehotărât din Pennsylvania nu va spune: „Merg pe susținerea ziarului A”. Niciunul. Ceea ce fac de fapt aprobările prezidențiale este să creeze o percepție de părtinire. O percepție de non-independență. Încetarea acestora este o decizie de principiu, și este cea corectă. Eugene Meyer, editor al Washington Post între 1933 și 1946, a gândit la fel și a avut dreptate. În sine, refuzul de a susține candidații la președinție nu este suficient pentru a ne ridica foarte mult pe scara încrederii, dar este un pas semnificativ în direcția cea bună. Mi-aș fi dorit să fi făcut schimbarea mai devreme decât am făcut-o, într-un moment mai îndepărtat de alegeri și de emoțiile din jurul lor. Aceasta a fost o planificare inadecvată, și nu o strategie intenționată.
De asemenea, aș dori să precizez că nu este vorba de niciun fel de quid pro quo. Nici campania, nici candidatul nu au fost consultați sau informați la niciun nivel sau în niciun fel cu privire la această decizie. Decizia a fost luată în întregime pe plan intern. Dave Limp, directorul executiv al uneia dintre companiile mele, Blue Origin, s-a întâlnit cu fostul președinte Donald Trump în ziua anunțului nostru. Am suspinat când am aflat, pentru că știam că acest lucru va oferi muniție celor care ar dori să prezinte acest lucru ca fiind altceva decât o decizie bazată pe principii. Dar adevărul este că nu am știut despre întâlnire în prealabil. Nici măcar Limp nu știa despre ea în avans; întâlnirea a fost programată rapid în acea dimineață. Nu există nicio legătură între aceasta și decizia noastră privind aprobările prezidențiale, iar orice sugestie contrară este falsă.
În ceea ce privește aparența conflictului, nu sunt un proprietar ideal al The Post. În fiecare zi, undeva, un director de la Amazon sau de la Blue Origin sau cineva din celelalte ONG -uri și companii pe care le dețin sau în care investesc se întâlnește cu oficiali guvernamentali. Am scris odată că The Post este un „ agent de complexare” pentru mine. Este, dar se pare că și eu sunt un factor de complexitate pentru The Post.
Puteți vedea averea și interesele mele de afaceri ca pe un bastion împotriva intimidării, sau le puteți vedea ca pe o rețea de interese contradictorii. Doar propriile mele principii pot înclina balanța de la una la alta. Vă asigur că opiniile mele de aici sunt, de fapt, bazate pe principii și cred că istoricul meu ca proprietar al The Post din 2013 susține acest lucru. Desigur, sunteți liberi să vă formați propria opinie, dar vă provoc să găsiți un singur caz în acești 11 ani în care am convins pe cineva de la The Post în favoarea propriilor mele interese. Nu s-a întâmplat.
Lipsa de credibilitate nu este exclusivă pentru The Post. Ziarele colegilor noștri au aceeași problemă. Și este o problemă nu numai pentru mass-media, ci și pentru națiune. Mulți oameni apelează la podcasturi improvizate, la postări inexacte pe rețelele sociale și la alte surse de știri neverificate, care pot răspândi rapid informații eronate și pot adânci diviziunile. Washington Post și New York Times câștigă premii, dar din ce în ce mai mult vorbim doar cu o anumită elită. Din ce în ce mai mult, vorbim cu noi înșine. (Nu a fost întotdeauna așa – în anii 1990 am atins o rată de răspândire de 80% în zona metropolitană a Washingtonului).
Deși nu îmi promovez și nu îmi voi promova interesul personal, nu voi permite, de asemenea, ca această lucrare să rămână pe pilot automat și să dispară în irelevanță – depășită de podcasturi neinvestigate și de ironii din social media – nu fără o luptă. Este prea important. Miza este prea mare. Acum, mai mult ca oricând, lumea are nevoie de o voce credibilă, de încredere și independență, și unde este mai potrivit ca această voce să își aibă originea decât în capitala celei mai importante țări din lume? Pentru a câștiga această luptă, va trebui să facem uz de noi mijloace. Unele schimbări vor fi o întoarcere în trecut, iar altele vor fi invenții noi. Criticile vor face parte integrantă din orice lucru nou, desigur. Acesta este felul de a fi al lumii. Nimic din toate acestea nu va fi ușor, dar va merita. Sunt foarte recunoscător că fac parte din acest efort. Mulți dintre cei mai buni jurnaliști pe care îi puteți găsi oriunde lucrează la Washington Post și muncesc din greu în fiecare zi pentru a ajunge la adevăr. Ei merită să fie crezuți.
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News