Termenul de „phishing” denotă o înșelăciune electronică manifestată de obicei prin obținerea unor date confidențiale de tip bancar, cel mai adesea prin intermediul mailului, telefonului sau a rețelelor sociale. În cazul proprietarilor de mașini electrice, termenul derivat este „quishing” și are, în esență, aceeași finalitate, iar înșelăciunea este făcută prin manipularea codurilor QR.
Atacurile de tip „quishing” sunt noua ameninţare digitală care vizează deţinătorii de maşini electrice, pentru a fura detaliile de plată ale şoferilor, avertizează experţii în securitate cibernetică ai Eset, într-un articol publicat recent pe blogul din România al companiei, scrie Agerpres.
„În ultimii ani, multe ţări şi regiuni din întreaga lume au făcut progrese rapide în adoptarea maşinilor electrice. Aproximativ 14 milioane de maşini noi au fost înregistrate doar în 2023, o creştere anuală de 35%, ceea ce ridică numărul total pe plan global la peste 40 de milioane. Însă noile tehnologii vin şi cu noi ameninţări. Mereu atenţi la oportunităţile de câştig, grupările de infractori combină ameninţări din lumea fizică şi cea virtuală, pentru a fura detaliile de plată ale şoferilor. Una dintre cele mai recente escrocherii, observată în mai multe ţări europene, este folosirea tehnicilor de phishing cu coduri QR, cunoscută sub numele de „quishing”, pentru a intercepta sau fura detaliile de plată. De fapt, această metodă este foarte asemănătoare cu escrocheriile care folosesc coduri QR false pe parcometre, iar şoferii de vehicule electrice trebuie să fie atenţi la acest tip de ameninţare la staţiile de încărcare”, susţine Phil Muncaster.
Potrivit sursei citate, „quishing” reprezintă o ameninţare derivată din „phishing”, iar prin aceasta infractorii cibernetici reuşesc să „lipească” diverse coduri QR false peste cele reale.
„Când sunt scanate, victimele sunt direcţionate către un site de phishing unde le sunt furate datele sau le sunt descărcate programe malware. Este o tactică deosebit de eficientă, deoarece nu stârneşte aceeaşi suspiciune ca, de exemplu, URL-urile de phishing. Dispozitivele mobile sunt de obicei mai puţin protejate decât laptopurile şi PC-urile, astfel că şansele de succes sunt mai mari”, notează autorul articolului.
Un raport publicat la sfârşitul anului trecut a semnalat o creştere cu 51% a incidentelor de tip „quishing”, în septembrie 2023, comparativ cu perioada ianuarie – august 2023.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News