Programul de guvernare al PNL: Introducerea trenurilor metropolitane în toate marile aglomerări urbane din România

Inquam Photos / George Călin

La nivel european, politica de mediu operaționalizată prin Pactul Ecologic European aduce în prim plan importanța atingerii unei neutralități climatice până în 2050. Printre măsurile PNL care corespund acestui obiectiv, se numără introducerea sistemelor de trenuri metropolitane.

Deși sub media UE, România înregistrează o utilizare ridicată a autoturismelor de pasageri, care a reprezentat 80% din kilometrii-pasageri călătoriți în 2021. Utilizarea autobuzelor și autocarelor, precum și a tramvaielor și metroului, este mai mare decât media UE, în timp ce transportul feroviar de pasageri este sub media UE. Mai mult, întârzierea în orele de vârf pentru un șofer de vehicul rutier în 2023 a fost de 33,2 ore (media UE: 28,6 ore).

Liberalii sunt bde părere că introducerea trenurilor metropolitane va facilita reducerea congestiei traficului urban, va contribui la scăderea emisiilor de gaze cu efect de seră și va oferi o alternativă eficientă și sustenabilă pentru transportul de pasageri. Aceasta va sprijini dezvoltarea unor rețele de transport integrate, conectând centrele urbane cu zonele peri-urbane și regiunile adiacente.

„Având în vedere tendințele globale de concentrare a populației în orașe, mobilitatea urbană și metropolitană, logistica integrată și inter-modalitatea, PNL va urmări realizarea unor investiţii majore şi susținute prin corelarea Master Planului General de Transport al României cu strategiile locale şi regionale”, se arată în programul de guvernare al PNL „România sigură și prosperă”, prevăzut pentru 2025-2028.

Pentru Municipiul București, se urmărește implementarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă prin dezvoltarea infrastructurii feroviare în zona metropolitană, modernizarea Inelului Feroviar București, a Complexului Feroviar București (inclusiv Gara de Nord și stația de cale ferată) și crearea de conexiuni eficiente cu modurile de transport urban și periurban, realizând astfel integrarea nodurilor urbane în rețeaua feroviară.

În baza parteneriatului de investiții si exploatare a infrastructurii feroviare, precum și a bunurilor feroviare subutilizate, dintre companiile feroviare naționale și autoritățile locale și structurile asociative ale acestora, toate marile aglomerări urbane din România vor beneficia de sisteme moderne de efectuare a navetei și a deplasărilor pentru alte activități socio-economice prin introducerea sistemelor de tren metropolitan, mai susține PNL.

Pe de o parte, sunt prevăzute servicii de tren în cadența ridicată și predictibilă (30 / 60 minute între trenuri pe direcție), iar pe de altă parte, infrastructuri de deservire a călătoriilor la standardele secolului 21 (peroane cu acces în tren fără treaptă, acces facil la stația de tren, mici piațete ale gărilor cu punte de atracție pentru călători și comunitate, treceri ale căii ferate facile și fără obstacole, etc.).

În plus, sistemele feroviare de tren metropolitan vor asigura integrarea tarifară feroviară, indiferent de operatorii care deservesc serviciile zonei metropolitane, dar și cu transportul public local (autobuze, troleibuze, tramvaie, metrou, sisteme de Park&Ride și Bike&Ride) pentru o deplasare cât mai eficientă financiar și prietenoasă cu mediul.

Și primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, consideră că proiectul unui tren metropolitan este fezabil, pe termen mediu, în zona de nord a oraşului, unde liniile de cale ferată sunt modernizate, în timp ce în alte zone, din cauza limitărilor de vitează, bucureștenii ar pierde foarte mult timp.

„Dacă vorbim de termen mediu, patru ani de acum, ce este fezabil este fezabil trenul metropolitan din zona de nord, pentru că nu poţi să pui tren metropolitan care să meargă pe anumite porţiuni cu 5 km/oră, 10 km/oră, că pur şi simplu oamenii pierd timpul stând în el. Şi atunci singurul loc unde el se poate face este în zona de nord, unde deja s-a modernizat linia de cale ferată”, a declarat primarul general al Capitalei la întâlnirea cu candidatul PNL la alegerile prezidențiale, Nicolae Ciucă.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: