Export Missions 2024. Irina Tolstousov, Agenția de Investiții din R.Moldova: „România este piața strategică numărul 1”

Irina Tolstousov/ PS News

Vineri, 15 noiembrie, la București, are loc a 3-a ediție a Programului „Export Missions”. Implementat de Agenția de Investiții, în parteneriat cu Unitatea de Implementare a Proiectului Băncii Mondiale de Ameliorare a Competitivității (UIPAC), programul își propune să deschidă noi perspective pentru exportatorii din Republica Moldova.

În exclusivitate pentru PS News, Irina Tolstousov, director adjunct la Agenția de Investiții din Republica Moldova, a declarat că, din perspectiva economiei R.Moldova, România este piața strategică numărul 1.

„Anul acesta venim cu sectoare noi pentru România, dar scopul nostru este de a prezenta țara, sectoarele strategice ale Republicii Moldova și producătorii care sunt competitivi pentru a accesa piețe străine. România este piața strategică numărul 1 din perspectiva economiei Republici Moldova. Piața de acces, prima țară din Uniunea Europeană pe care, de regulă, se extind producătorii noștri. Și de mulți ani România este, de fapt, piața numărul unu de export pentru produsele din Republica Moldova. Prin urmare, vedem o oportunitate foarte mare de a extinde produsele pe piața românească.

Misiunile de export le facem pentru a facilita acest acces pentru companii, pentru că de regulă le este dificil de a stabili aceste contacte direct și atunci venim cu platforma misiunilor de export și cu instrumentele necesare că ei să stea astăzi față în față cu partenerii lor comerciali”, ne-a declarat Irina Tolstousov.

„S-au făcut contracte pe loc la Export Missions”

Export Missions vizează identificarea și angajarea partenerilor de afaceri relevanți pe piețele țintă, precum și organizarea sesiunilor bilaterale individuale pentru încheierea contractelor de livrare, în scopul de a facilita accesul pe piețele externe în conformitate cu cerințele și standardele internaționale. Despre cât de repede se încheie un contract prin intermediul Export Missions, Irina Tolstousov ne-a povestit că:

Noi, în edițiile precedente, am avut foarte multe situații în care pe loc s-au făcut contracte destul de mari. Avem, de exemplu, un producător de plăcinte congelate care a intrat în rețeaua Kaufland, deci un un rezultat practic imediat. Edițiile precedente au generat un volum de export de un milion de euro doar pentru România, iar, în general, timp de 4 ani, au generat 3,3 milioane euro. Asta este o sumă care va crește, pentru că nu toate contractele sau contactele se fac imediat. Există și o perioadă de negocieri, de discuții, de transmitere a mostrelor, de verificare a necesităților și, cumva, meciul ăsta între cumpărător și producător. Suma asta este mereu doar în creștere. Observăm și vedem deja un rezultat foarte bun al misiunilor. De fapt, misiunile de export și participarea la expozițiile și târgurile internaționale rămân cele mai eficiente instrumente de promovare a exporturilor”, ne-a mai declarat Irina Tolstousov.

„Suntem în Top 20 producători și exportatori de vinuri la nivel global”

„Da, exact (n.r – acum 3 ani, la prima ediție, eram în pandemie), au fost misiuni de export pe online, cumpărătorii și producătorii s-au conectat pe online. Cu siguranță că ăsta nu este genul de misiune pe care vrem să îl facem, pentru că produsele noastre nu sunt de IT, de business virtual. Totuși, este foarte important ca și cumpărătorul să vadă în fața lui acel fruct proaspăt, să deguste vinul care-l are în față, să vadă mocheta asta care este prezentată astăzi de exemplu, de producătorii de mobilă. Cu siguranță sporești atractivitatea unui produs prin modul în care este văzut chiar față în față, ai posibilitatea să-l deguști, să-l ții în mână, să vezi… Mai ales că, dacă vorbim de fructele proaspete, deja avem noțiuni precum calibru, cantitate, calitate, luciu. Lucrurile astea pe online se văd foarte greu.

Suntem în Top 20 producători și exportatori de vinuri la nivel global. Cu siguranță ne mândrim cu cea mai mare cramă și colecții de vinuri din întreaga lume. Și doar acești doi factori cred că deja sunt piloni importanți în promovarea brandului viticol al Republicii Moldova. Cu siguranță vinăriile au o capacitate tot mai mare, pentru a face față la concurența internațională și să se extindă. Livrăm în circa 90 de țări ale lunii vinurile moldovenești”, a mai susținut Irina Tolstousov.

Autor

  • Redactor-șef PS News, coordonează echipa de jurnaliști ai PS News din 2017. Are o experiență de peste 8 ani în presa online. Înainte de a intra în presă, a ocupat poziția de consilier parlamentar pentru 2 ani, în perioada 2013-2015. În aceeași perioadă a făcut parte din echipa de specialiști digitali ai unei mari corporații din Statele Unite ale Americii - Lotus Interworks. Este absolventă a Facultății de Științe Politice a Universității București și a unui master de Relații Internaționale și Studii Europene la aceeași facultate. Ulterior, a urmat și cursuri de prezentator TV la Academia „Studiourile Buftea”.

    View all posts

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: