BEC afirmă că legislaţia nu prevede posibilitatea observării procesului de renumărare a buletinelor de vot

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Biroul Electoral Central (BEC) afirmă că dispoziţiile legale în vigoare ”nu stabilesc posibilitatea observării procesului de renumărare a buletinelor de vot”, întrucât acreditările în acest sens sunt pentru operaţiune desfăşurate de birourile electorale ale secţiilor de votare, în timp ce renumărarea se face de către birourile superioare ierarhic acestora. BEC adaugă că nu are atribuţii să acrediteze asociaţii sau fundaţii, observatori internaţionali şi reprezentanţi ai instituţiilor mass-media străine să participe la operaţiunile birourilor electorale ale secţiilor de votare, iar legislaţia nu prevede posibilitatea ca aceste categorii să participe la operaţiunele derulate de birourile electorale superioare.

Biroul Electoral Central pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024 (BEC) arată, într-un comunicat de presă transmis vineri, că ”dispoziţiile legale incidente organizării scrutinului pentru alegerea preşedintelui României din anul 2024 nu stabilesc posibilitatea observării procesului de renumărare a buletinelor de vot, pentru extinderea cadrului de observare a alegerilor fiind necesară modificarea dispoziţiilor art. 47 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, cu modificările şi completările ulterioare, care stabilesc că persoanele acreditate participă la toate operaţiunile efectuate de birourile electorale ale secţiilor de votare, şi nu la operaţiunile desfăşurate de celelalte birouri electorale”.

Astfel, reprezentanţii BEC afirmă că, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2024 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, birourile electorale ale secţiilor de votare şi-au încetat activitatea, operaţiunile de renumărare fiind derulate de birourile ierarhic superioare acestora.

Potrivit dispoziţiilor art. 16 alin. (2) ultima teză din Regulamentul de organizare şi funcţionare a birourilor electorale constituite pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024, aprobat prin Hotărârea Biroului Electoral Central nr. 1/H/13.09.2024 şi modificat prin Hotărârea Biroului Electoral Central nr. 5H/09.11.2024, după încetarea activităţii birourilor electorale ale secţiilor de votare, atribuţiile acestora sunt aduse la îndeplinire de biroul electoral ierarhic superior.

”Biroul Electoral Central precizează că renumărarea dispusă de Curtea Constituţională la data de 28 noiembrie a.c. se realizează în conformitate cu Decizia BEC nr. 205D/28.11.2024, ca urmare a cererii de anulare a alegerilor înregistrată pe rolul instanţei de contencios constituţional, şi nu în proceduri reglementate de legislaţia electorală ca operaţiuni ale birourilor electorale ale secţiilor de votare sau ca operaţiuni de stabilire a rezultatelor alegerilor”, scrie în comunicat.

Totodată, potrivit dispoziţiilor art. 47 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi dispoziţiilor art. 89 din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, sunt expres menţionate categoriile de persoane care pot asista în ziua votării la operaţiunile efectuate de birourile electorale ale secţiilor de votare, printre acestea numărându-se persoanele acreditate, respectiv observatori interni, desemnaţi de către asociaţii sau fundaţii, observatori internaţionali şi reprezentanţi ai instituţiilor mass-media străine.

BEC adaugă că, potrivit dispoziţiilor legale, observatorii interni, desemnaţi de către asociaţii sau fundaţii, observatorii internaţionali şi reprezentanţii instituţiilor mass-media străine sunt acreditaţi de către Autoritatea Electorală Permanentă, în timp ce reprezentanţii instituţiilor mass-media româneşti au acces în secţiile de votare în ziua votării numai în baza actului de identitate şi a legitimaţiei de jurnalist, conform Hotărârii Autorităţii Electorale Permanente nr. 22/2024.

”Subliniem, în acest context, că Biroul Electoral Central nu are atribuţii să acrediteze asociaţii sau fundaţii, observatori internaţionali şi reprezentanţi ai instituţiilor mass-media străine să participe la operaţiunile birourilor electorale ale secţiilor de votare, iar legislaţia electorală nu prevede posibilitatea acreditării acestor categorii să participe la operaţiunile birourilor electorale superioare acestora. Limitat la atribuţiile Biroului Electoral Central, reamintim că toate institutele de sondare a opiniei publice care au formulat solicitări pentru efectuarea sondajelor la ieşirea de la urne şi care îndeplineau condiţiile legale au fost acreditate în acest sens, iar, pentru sporirea transparenţei procesului electoral, a fost emisă Decizia nr. 4/D/24.09.2024 privind aprobarea procedurii de acreditare a delegaţilor formaţiunilor politice care participă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi nu au reprezentanţi în biroul electoral al secţiei de votare sau în biroul electoral pentru votul prin corespondenţă”, se mai arată în documentul transmis de BEC.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: