Guvernul a adoptat un proiect de ordonanță cu măsuri fiscale, vizând clarificări și eliminări de obligații la e-Factură, amânarea până la 1 iulie a obligațiilor privind nota de conformare la e-TVA, măsuri în vederea combaterii evaziunii în domeniul produselor accizabile, precum și modificări privind impozitul pe venit și alte aspecte fiscal bugetare, a anunțat executivul. De asemenea, s-a clarificat că identificarea prin CNP la e-Factură este opțională și s-a reglementat înscrierea pe factură a unui cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului – persoană fizică, dacă acesta nu comunică niciun cod.
Guvernul nu a precizat eventuale modificări aduse în ședința de Guvern proiectului inițial al Ministerului Finanțelor. Ordonanța adoptată de către Guvern va fi trimisă la Monitorul Oficial pentru publicare.
Ce a anunțat acum
Guvernul Câteva exemple de modificări introduse prin ordonanța adoptată de către Guvern:
Vor fi instituite măsuri în vederea combaterii evaziunii în domeniul produselor accizabile, precum și modificări privind impozitul pe venit și alte aspecte fiscal bugetare.
În ceea ce privește e-Factură modificările vizează:
- Clarificarea faptului că identificarea prin CNP este opțională și reglementarea înscrierii pe factură a unui cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului – persoană fizică, dacă acesta nu comunică niciun cod;
- Restrângerea operațiunilor pentru care este obligatorie utilizarea sistemului național RO e – Factura doar la operațiunile cu locul livrării/prestării din punct de vedere al TVA în România;
- Eliminarea excepției de la obligația utilizării sistemului național RO e–Factura pentru facturile simplificate (altele decât bonurile fiscale); Introducerea obligației referitoare la înscrierea în facturile emise pentru operațiunile realizate în baza unor contracte de achiziții publice/sectoriale etc. a codurilor CPV corespunzătoare din nomenclatorul de referință în domeniul achizițiilor publice;
- Abrogarea prevederilor referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanță titularilor acestora, având în vedere că toate facturile emise în relația B2C vor fi raportate în sistem de la 1 ianuarie 2025.
În ceea ce privește sistemul e-TVA, se are în vedere amânarea obligației persoanelor impozabile de a transmite rezultatul verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate prin „Notificarea de conformare e-TVA” de către ANAF, și implicit a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații, de la 1 ianuarie 2025 la 1 iulie 2025.
Alte modificări sunt aduse indicatorilor privind plafoanele specifice cadrului fiscal – bugetar 2024 în sensul actualizării plafoanelor pentru indicatorii specifici cadrului fiscal 2024, soldului deficitului bugetar (se majorează deficitul bugetar), datoriei publice, cheltuielilor cu asistența socială, cu sănătatea, cheltuielilor de capital.
După cum a scris anterior Profit.ro, proiectul inițial al Ministerului Finanțelor prevede majorarea deficitului bugetar la 8,58% din PIB. Mai jos, proiectul în forma publicată anterior de către Ministerul Finanțelor
Proiectul pregătit de către Ministerul Finanțelor prevedea schimbări la e-Factură (eliminarea unor obligații și clarificări, e-TVA (amânarea până la 1 iulie a obligațiilor privind nota de conformare), modificări la impozitul pe profit din tranzacții cu persoane afiliate, la impozitul datorat din schimburi de terenuri agricole în scop de comasare, inclusiv de către microîntreprinderi, clarificări la impozitul suplimentar și impozitul pe venit, precum și un regim mult mai restrictiv la accize, unde firmele considerate cu risc fiscal (din domenii tutun, energie, carburanți) vor fi nevoite să constituie garanții de 120% din valoarea produselor pe care intenționează să le primească sau să le elibereze pentru consum.
De asemenea, sunt modificate termene din Legea contabilității și se amână intrarea în vigoare a e-Transport pentru operatorii economici autorizați (AEO) până la 31 martie 2025, potrivit proiectului de ordonanță publicat de către Ministerul Finanțelor. De asemenea, se reglementează că pentur o persoană fizică, dacă nu se identifică prin niciun cod de identificare fiscală, facturile se emit utilizând un cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului.
Schimbări la e-Factură și e-TVA
e-Factură
- Livrările de bunuri/Prestările de servicii efectuate către o persoană fizică care nu se identifică în relația cu furnizorul/prestatorul prin niciun cod de identificare fiscală sau optează să se identifice prin codul numeric personal, se consideră efectuate în relația B2C. Dacă beneficiarul, persoană fizică, nu se identifică prin niciun cod de identificare fiscală, facturile se emit utilizând un cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului.
- se instituie obligația de a înscrie în facturile emise pentru operațiunile realizate în baza unor contracte de achiziții publice/sectoriale, de concesiune de lucrări și de concesiune de servicii, precum și, după caz, contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității, a codurilor CPV corespunzătoare din nomenclatorul de referință în domeniul achizițiilor publice;
- se elimină obligația transmiterii facturilor prin sistemul național privind factura electronică RO e-Factura în relația B2B, între persoane impozabile stabilite în România, în cazul livrărilor de bunuri și prestărilor de servicii care nu au locul livrării/prestării în România. Această modificare are la bază faptul că operațiunile nu sunt impozabile în România și, prin urmare, nu se datorează TVA în România;
- se instituie obligația utilizării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura pentru facturile simplificate, concomitent cu exceptarea de la această obligație a bonurilor fiscale emise de operatorii economici prin aparate de marcat electronice fiscale și care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate, întrucât datele fiscale sunt deja transmise de către AMEF în sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale;
- se exceptează de la obligația transmiterii prin sistem a facturilor emise pentru livrări intracomunitare de bunuri, pentru care beneficiarul persoană impozabilă stabilită în România comunică un cod de înregistrare în scopuri de TVA din alt stat membru, având în vedere limitările funcționale ale sistemului, precum și faptul că menținerea obligației în acest caz nu se justifică din perspectiva colectării TVA, operațiunea fiind scutită de TVA;
- se clarifică împrejurările în care se consideră că livrările de bunuri/prestările de servicii sunt efectuate către o persoană fizică, având în vedere extinderea utilizării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și în relația B2C, care devine obligatorie începând cu data de 1 ianuarie 2025.
- ținând cont de extinderea utilizării e-Factura și în relația B2C, care devine obligatorie începând cu 1 ianuarie 2025, se impune abrogarea obligației de transmitere în sistem a facturilor emise pentru vouchere de vacanță titularilor acestora de către unitățile afiliate, prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanță.
- se clarifică evidențierea TVA colectată prin autofacturare, în cazul obiectivelor de investiții din cadrul unor programe de interes public sau social, finanțate din fonduri publice, care sunt predate gratuit beneficiarilor, în contextul implementării e-Factura și a e-TVA, în sensul că persoanele impozabile în sensul art. 269 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal care implementează astfel de programe și au dedus TVA pentru achiziții, trebuie să emită o autofactură conform art. 319 alin. (8) din Legea nr. 227/2015.
e-TVA
- se amână până la 1 iulie 2025 intrarea în vigoare a dispozițiilor privind obligația transmiterii de către contribuabili a rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate de autoritatea fiscală prin ”Notificarea de conformare RO e-TVA” și a consecințelor care decurg din neîndeplinirea acestei obligații.
Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate
- se propune desemnarea Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate ca autoritate competentă să reprezinte România și să semneze orice acte necesare în cadrul procedurii comune de achiziții publice între Comisia Europeană și statele membre, a platformei centrale comună declaranților autorizați în cadrul mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM).
Schimbări la Codul Fiscal
Impozitul pe profit
- se propun clarificări tehnice în ceea ce privește mecanismul de alocare a costurilor totale excedentare ale îndatorării reportate pentru tranzacțiile/operațiunile efectuate cu persoane afiliate care finanțează achiziția/producția imobilizărilor în curs de execuție/activelor stabilite potrivit art. 18^1 alin. (3) și (12), respectiv art. 18^3 alin. (2) și (9) din Codul fiscal. Impozit suplimentar se propune exceptarea de la aplicarea prevederilor art. 18^1 din Codul fiscal a contribuabililor care intră sub incidența art. 46^1 și art. 46^2 din Codul fiscal, având în vedere faptul că acestea reglementează plata unor impozite suplimentare impozitului pe profit.
- se propun clarificări legate de aplicarea prevederilor art. 46^2 în cazul grupului fiscal, în sensul că acestea se aplică în mod corespunzător de către membri, în funcție de situația individuală.”
Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor Având în vedere necesitatea susținerii procesului de comasare a terenurilor agricole, în prezent fragmentate, proces cu impact pozitiv asupra dezvoltării agriculturii românești, se propune scăderea din baza impozabilă a veniturilor realizate din schimbul de terenuri agricole situate în extravilan având ca scop comasarea terenurilor agricole, potrivit legii, cu implicarea primăriilor unităților administrativ-teritoriale pe raza cărora se situează terenurile respective.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News