România în Schengen. Impactul în economie

Sursa foto: X

Aderarea terestră (integrală) a României la spațiul Schengen aduce o schimbare fundamentală, cu impact economic, social și strategic semnificativ. Există efecte cuantificabile ale încetării controalelor la granițele terestre, România având în față exemplele Poloniei sau Ungariei. Reducerea costurilor din transportul de mărfuri și aportul la turism ar aduce economiei naționale un plus între 1 și 2% din PIB, relevă analiza Profit.ro

România va adera terestru la spațiul Schengen de la 1 ianuarie 2025, ceea ce înseamnă eliminarea controlului la granițele cu țări membre UE.

Ungaria va continua să inspecteze fiecare camion și documentele acestuia timp de cel puțin 6 luni, la principalul punct de trecere a frontierei cu România, cel de la Nădlac. Bulgaria a construit o nouă parcare pentru camioane și o barieră electronică la Ruse, lângă podul peste Dunăre spre România, percepând 25 de euro pe camion.

„Aderarea rutierã la Schengen oferã industriei de transport rutier și logisticã din România și economiei României un potențial semnificativ de dezvoltare, care însã pentru a fi materializat, necesitã implicarea decidenților politici și a autoritãților relevante în adoptarea și aplicarea unor decizii rapide care sã poatã duce la reducerea semnificativã a timpilor de așteptare la aceste frontiere și pentru vehiculele comerciale.

Cozile de camioane de 7-20 km sunt frecvente la ieșirea din România spre Ungaria, ocazional la ieșirea spre Bulgaria, dar timpul de așteptare pentru a intra în România din Bulgaria pe la Ruse/Giurgiu frecvent atinge 36 de ore datoritã autoritãților bulgare care au împuternicit operatorului celor douã parcãri de pe centura orașului Ruse sã gestioneze și coada virtualã obligatorie pentru autovehiculele comerciale în vederea trecerii frontierei spre România. La acestea, se adaugã și jumãtatea de pod aflatã în lucru pe partea bulgarã pentru urmãtorii doi ani, timp egal cu cel necesar construcției întregului pod acum 70 de ani, cu tehnologia de atunci, mult inferioarã celei disponibile astãzi.

În România controlul autovehiculelor la frontiere este realizat de CNAIR, iar pe rețeaua naționalã, activitãțile de control sunt realizate de ISCTR, cântãrirea fiind una dintre activitãțile comune. Industria este interesatã ca activitãțile de control sã se desfãșoare corect pentru asigurarea unei competiții loiale în piața de transport rutier. Având în vedere cã ambele instituții se aflã în subordinea Ministerului Transporturilor, un acord ar trebui sã poatã fi atins și implementat cât se poate de rapid, ținând cont și de posibilitãțile reale și echipamentele deja disponibile”, semnalează transportatorii români. În paralel, au fost impuse controale „temporare” la frontieră de către țările care se tem de o creștere a migrației ilegale. Cel mai important efect ale aderării la Schengen pentru economie va fi totuși fluidizarea fluxurilor comerciale. Eliminarea controalelor vamale ar reduce semnificativ timpul de așteptare pentru transportatori.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: