Cele două societăți care vând RCA în România în baza pașaportului european, fiind autorizate, supravegheate și reglementate în țările de origine, au ținut capul de afiș în primele șase luni din 2024, relevă calculele Economica. Mai mult, în cel de-al treilea trimestru, Axeria Iard (Franța) și Hellas Direct (Cipru) și-au consolidat pozițiile, mai ales în ceea ce privește profitabilitatea, reușind, se pare să se adreseze unor segmente de șoferi unde daunalitatea este sub media pieței. Iată la ce trebuie să se aștepte șoferii în ceea ce privește evoluția prețurilor RCA.
Scriam în toamna acestui an că cele două societăți care vând RCA prin sucursale directe, în baza pașaportului european, au fost vedetele primului semestru, în condițiile în care ele au fost cele care au dus Primele Brute Subscrise (PBS) pe plus, pe fondul scăderii vânzărilor celor șase firme autorizate și supravegheate din România de către ASF. Practic, de la debutul lor pe piața din România (Axeria Iard în decembrie 2021 și Hellas Direct în noiembrie 2022) cele două au asigurat în jur de 2,5 milioane de mașini, portofoliul curent ridicându-se la cel puțin 1,8 ,milioane de polițe.
Între timp, Economica a obținut date din piață și a calculat și care este situația în ceea ce privește rata daunei și rata combinată a daunei la șase luni și, respectiv 9 luni din 2024. Sunt doi indicatori foarte importanți atât pentru companiile de asigurări cât și pentru clienții acestora, deoarece indică, practic, profitabilitatea acestei linii de asigurări și, în perspectivă, evoluția prețurilor.
La nivel de piață, profitabilitatea asigurătorilor s-a plafonat în timp ce daunele au crescut, ceea ce indică o posibilă creștere de prețuri. Majorările vor fi, totuși, limitate
Conform calculelor noastre, în primele șase luni din 2024 rata daunei la nivelul întregii piețe a fost de 76%, iar rata cheltuielilor (taxe, contribuții, comisioane de vânzări și cheltuieli administrative) de aproape 18%. Aceasta înseamnă că, la nivel de piață (societăți înregistrate în România plus cele două societăți care vând prin sucursală directă) rata combinată a daunei a mers spre 94%. Rata daunei se calculează ca raport dintre daunele înregistrate (cu tot cu rezerve de daună) și Primele Brute Încasate (PBI).
Rata combinată este suma dintre rata daunei și rata cheltuielilor. În termeni simpli, rata combinată arată cât câștigă sau pierd asigurătorii din vânzarea de RCA. Un nivel de 94% indică faptul că, la fiecare 100 de lei încasați, asigurătorii au rămas cu un profit de 6 lei. Este o situație atipică în termeni istorici pentru piața RCA din România (care a fost pe pierdere ani la rândul), dar care a devenit uzuală în ultimul timp, mai ales după curățarea pieței de cele două firme care vindeau ieftin fără a își respecta obligațiile de plată (Euroins și City Insurance).
La final de septembrie, deci după primele nouă luni din 2024, calculele noastre arată că rata daunei a urcat la 77%, fapt care indică o creștere a plăților pentru reparații determinată fie de creșterea frecvenței accidentelor fie de scumpirea reparațiilor, în timp ce rata cheltuielilor a scăzut spre 16,5%, probabil și pe fondul scăderii comisioanelor plătite brokerilor. Aceasta înseamnă ca rata combinată a fost tot în jur de 94%, dar trebuie să remarcăm că, în timp ce daunele mai pot crește, cheltuielile sunt mai greu de scăzut.
Dacă tendința s-a menținut și pe finalul anului, lucru destul de probabil, este posibil ca piața să închidă 2024 undeva aproape de 0, fapt care, în mod uzual, determină asigurătorii să recurgă la creșteri de prețuri, pentru a se menține pe profit. Totuși, trebuie precizat că autoritățile au propus prelungirea cu trei luni a perioadei cu prețuri plafonate, ceea ce înseamnă că tarifele nu vor putea crește cu mai mult de 6,8% față de maximele înregistrate în 28 februarie 2023, pentru fiecare categorie de clienți și fiecare societate în parte. Cel puțin până în martie 2025.
Profituri mai mari pentru cele două firme care vând din afara țării și semne mai clare că prețurile vor crește
Dacă excludem din calculul la nivelul pieței Axeria Iard și Hellas Direct, cele două firme care vând direct din afara țării, vom avea o imagine și mai puțin bună în ceea ce privește profitabilitatea pe RCA. Concret, rata daunei doar pentru societățile înregistrate în România a fost de 78% în primele șase luni și aproape 80% în trimestrul 3, o creștere substanțială de la trimestru la trimestru. Aceasta înseamnă că rata combinată doar pentru firmele din România a fost de circa 96% în S1 și 98% în T3, adică firmele din România au rămas cu doar 4 lei la 100 de lei încasați în primele șase luni și doar 2 lei în trimestrul trei, mult mai puțin decât situația la nivel de piață. Altfel spus și la acest capitol firmele de afară au ridicat piața, cu o profitabilitate semnificativ mai mare, adică circa 8%. Este de așteptat, așadar, ca aceste societăți să continue să vândă ceva mai ieftin, dacă reușesc în continuare să își mențină rata daunei mai jos decât media. De precizat că nivelul mai mare al profitabilității este determinat și de debutul relativ recent al celor două firme (mai ales Hellas Direct), portofoliile de RCA ajungând, în general, la maturitatea daunelor după 2-3 ani.
Pe baza datelor din piață, prezentate inclusiv de oficiali ASF la diverse conferințe de profil, am reușit să alcătuim și un top al vânzărilor de RCA, dar și un top în funcție de primele medii practicate de fiecare companie în parte.
Menționăm că prima media este calculată ca raport între Primele Brute Subscrise (PBS) și numărul de contracte vândute într-o anumită perioadă. Așadar, acest indicator depinde de structura portofoliului fiecărei societăți.
De exemplu, dacă o anumită societate are un apetit mai mare pentru mașini categorii cu risc mai ridicat (automobile puternice conduse de șoferi tineri, camioane etc) va avea și o primă medie mai mare, fără ca aceasta să însemne că pe alte segmente nu cotează mai jos decât concurența. Totuși, prima medie este relavantă pentru piața din România, având în vedere că toate portofoliile societăților sunt dominate de asigurările pentru persoane fizice, diferențe de structură nefiind foarte mari.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News