„Lupta” dintre Facebook și TikTok în România, care a avut loc pe parcursul anului 2024, este prezentată într-o analiză publicată de Informat.ro. Care dintre cele două platforme a avut cele mai multe mențiuni în sursele online?
Facebook a început anul 2025 în forță, cu Mark Zuckerberg anunțând abandonarea eforturilor de fact-checking și de combatere a dezinformării în general, cu efecte imprevizibile asupra gradului de polarizare și a calității dezbaterilor publice. Potențiala interzicere a TikTok în SUA este una dintre temele fierbinți ale momentului, discutată pe multiple dimensiuni, de la securitate și protecția datelor personale, până la impactul asupra libertății de exprimare și dinamica economică a pieței rețelelor sociale. Care sunt însă trendurile și nuanțele discuțiilor despre aceste două platforme în mediul online din România?
În ultimul an, platformele social media au fost actori dinamici în spațiul online românesc, jucând un rol important în influențarea semnificativă a dezbaterilor publice și politice. Facebook a continuat să fie un punct central pentru discuțiile politice tradiționale, rămânând un canal preferat de transmitere a mesajelor de către majoritatea politicienilor, în timp ce TikTok, prin natura sa virală și neconvențională, dar și prin acuzațiile de încălcare a unor reguli în context electoral, a atras atenția în momentele cheie, precum alegerile prezidențiale.
VIZIBILITATE. În ultimul an, Facebook a adunat 64.380 mențiuni în sursele online relevante monitorizate cu ajutorul NewsVibe, platformă inovativă de identificare a trendurilor online. Observăm cum interesul a fost unul relativ constant de-a lungul anului, existând două vârfuri de interes specific pentru această platformă. Primul, pe 5 martie, se referă la un moment în care aplicațiile Facebook și Instagram au fost afectate de o întrerupere de aproximativ două ore, fiind afectați utilizatorii de pe tot globul. A doua perioadă de maxim interes este spre sfârșitul anului, începând cu 25 noiembrie, prima zi de după turul 1 al alegerilor prezidențiale. Din acest moment, Facebook s-a menținut în interesul media mai mult decât de obicei, deși observăm că nu s-a ridicat la același nivel cu TikTok.
Din acest punct de vedere, TikTok s-a plasat la un nivel scăzut de-a lungul ultimelor 12 luni, înainte să înregistreze o creștere spectaculoasă odată cu perioada alegerilor, în contextul campaniei electorale a lui Călin Georgescu. Din acel punct, TikTok a captat atenția media, discuția fiind orientată către influența directă pe care a avut-o asupra alegerilor prezidențiale și cele parlamentare. În anul 2024, TikTok a adunat doar 21.036 mențiuni în sursele online validate de către NewsVibe, cu două treimi mai puțin decât Facebook.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de cele două platforme, în ultimul an.
IMPACT. Estimarea publicului atins de mențiunile despre Facebook de-a lungul anului 2024 se ridică la aproximativ 946 de milioane de vizualizări, reach-ul urmărind îndeaproape numărul de mențiuni din sfera online, fără să existe vreun moment neobișnuit.
Pe de altă parte, putem observa cum impactul mențiunilor despre TikTok a avut momente în care l-a depășit pe cel al Facebook, deși numărul de mențiuni a fost unul mai scăzut. Reach-ul total estimat este de aproximativ 472 de milioane de vizualizări, la jumătate din cel al Facebook. Printre aceste momente se numără 24 aprilie, când TikTok a suspendat recompensele pentru utilizatorii din UE, după ce platforma a fost acuzată că încurajează dependența. Aceste recompense sunt parte a aplicației TikTok Lite, care oferă diferite beneficii pentru timpul petrecut de către utilizatori în aplicație.
Mai mult, în data de 13 august, TikTok a mai atras atenția în contextul mai multor știri negative despre aplicație, printre care o știre falsă din timpul revoltelor anti-imigranți din Marea Britanie, creată de un influencer pentru a strânge vizualizări, sau un trend care promovează evitarea folosirii cremei de protecție solară. Spre finalul anului, în linie cu numărul de mențiuni, TikTok a rămas constant în atenția surselor online, pe fondul alegerilor.
VIZIBILITATE COMPARATIVĂ. Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează influența mențiunilor despre Facebook și TikTok asupra spațiului online, sub forma unui raport direct al vizibilității platformelor.
Utilizând acest instrument complex, constatăm cum Facebook a dominat discuțiile despre platformele online în anul 2024, TikTok adunând doar un sfert din mențiunile totale referitoare la cele două rețele sociale. Cu toate acestea, din punct de vedere al impactului, este de notat creșterea cu 8 procente a impactului (comparativ cu vizibilitatea), survenită în urma controverselor apărute pe fondul influenței asupra alegerilor de la sfârșitul acestui an.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare platformă din totalul cumulat de mențiuni despre cele două, în ultimul an.
FACEBOOK – TEME ȘI ACTORI. În discuțiile online despre Facebook se remarcă sfera politică, unde îl observăm pe Marcel Ciolacu drept unul dintre cei mai vizibili actori. Totodată, partidele coaliției de guvernare, PSD-PNL, se află și ele în prim-plan. Cu o vizibilitate mai scăzută, Nicolae Ciucă este prezent în top. Călin Georgescu beneficiază de o mediatizare moderată în acest context, pe când USR se află la un nivel foarte scăzut. Entitățile politice menționate atât de frecvent în contextul referirilor la Facebook se explică în primul rând prin folosirea canalelor personale de pe această platformă de către politicieni și partide pentru transmiterea de diverse anunțuri și mesaje.
Este pus accentul, de asemenea, și pe România și români, dar și pe WhatsApp și Meta, acestea fiind referiri la compania care deține cele două aplicații. Războiul din Ucraina este un alt subiect abordat des în discuțiile despre Facebook.
Grafic NewsVibe. Entități dominante în contextul mențiunilor despre Facebook în surse relevante de presă online și Facebook, în ultimul an.
TIKTOK – TEME ȘI ACTORI. În cazul TikTok, principalii actori menționați în contextul referirilor la această platformă sunt Călin Georgescu și impactul său asupra alegerilor din România.
Prezența UE, SUA, CSAT, Comisiei Europene și a Parlamentului European printre entitățile cel mai des invocate în discuțiile despre TikTok subliniază accentul pe nevoia de reglementare a rețelelor sociale și a discuțiilor despre posibila interzicere a aplicației.
Totodată, China și Rusia apar ca urmare a acuzațiilor aduse la adresa celor două state în legătură cu presupuse interferențe în procesele electorale prin intermediul TikTok. Marcel Ciolacu apare ca urmare a discuțiilor online generate după ce mai multe videoclipuri pe care acesta le-a publicat pe TikTok au devenit virale.
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News