Ministrul Educației, Daniel David: Eu vreau să abordez lucrurile serios, pentru a nu face reforme de dragul reformelor

Sursa foto: Inquam Photos / Gyozo Baghiu

Școala ar trebui să transfere eficient competențe pentru a avea în final absolvenți buni profesioniști, buni cetățeni și oameni mulțumiți de propria viață.

Stimate domnule ministru, care este viziunea dvs. asupra Educației din punctul de vedere al scopurilor ei și al rezultatelor așteptate? În acest cadru, pe ce ar trebui să se concentreze școala românească, ce ar trebui să-și propună?

Simplu spus, școala ar trebui să transfere eficient competențe pentru a avea în final absolvenți buni profesioniști, buni cetățeni și oameni mulțumiți de propria viață. Competența se referă la o structură triadică de cunoștințe declarative-cunoștințe procedurale-valori, cu ponderi diferite în funcție de domeniu. Cunoștințele declarative (ce știu să spun) ne oferă teorii, cultură și înțelegeri ale lumii care ne protejează de manipulare și conspirații. Cunoștințele procedurale (ce știu să fac) ne echipează cu abilități de a rezolva probleme de specialitate și/sau de viață. În fine, valorile ne oferă sensuri și semnificații care contribuie la motivarea socială (și motivația de învățare), echilibrul psihologic și la o bună calitate a vieții. Din păcate, adesea uităm să transferăm simultan întreaga triadă, ajungând la transferări segmentare: uneori prea multă teorie (fără înțelegeri practice și valorice), alteori prea multă focalizare pe abilități (fără contextul teoretic-cultural și valoric, care să permită aplicații flexibile în contexte diferite și dezvoltare și transfer către alții) și adesea ignorarea valorilor (ceea ce reduce motivația de învățare și pune sub semnul întrebării rolul școlii).

Cum vedeți, la începutul mandatului dvs., învățământul românesc? Care sunt, într-o perspectivă cuprinzătoare, principalele probleme și dificultăți ale educației noastre?

Până în luna mai voi face un diagnostic riguros al sistemului, pentru a putea apoi proiecta politici bazate pe dovezi, nu pe abordări idiosincratice ale ministrului. Dacă ar fi să anticipez una dintre principalele probleme, aș spune că nu reușim să transferăm eficient și sistemic competențele necesare, ci doar segmente ale acestora, ceea ce generează probleme cu alfabetizarea funcțională și științifică și în relația cu piața muncii/societatea.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: