Reclame politice pe Facebook, plătite din umbră: Zeci de mii de euro în patru luni

Sursa foto: Facebook

O pagină de Facebook anonimă a început, de o săptămână, să pompeze bani în postări sponsorizate, în timp ce alte cinci pagini neasumate continuă să plătească zeci de mii de euro pentru promovarea unor postări anti Nicușor Dan, Crin Antonescu, George Simion și favorabile Elenei Lasconi și lui Victor Ponta.

Cu o poză generată cu AI la profil, pagina de Facebook “Mircea Lupu” creată pe 4 februarie a plătit în jur de 4000 de euro într-o săptămână pentru reclame pe platformă.

Pagina a promovat trei postări anti-Nicușor Dan plus un video în care sugerează că în turul doi al alegerilor prezidențiale ar intra Ponta și Simion. “Competiția rămâne între cei doi: Simion și Ponta. Zgomot contra strategie”, spune vocea care narează clipul.

competitia

Videoul postat în 8 aprilie a fost redistribuit de pe pagină de o mie de ori, a înregistrat peste 3500 de reacții și utilizatorii platformei de socializare au adăugat mai bine de 310 comentarii. Clipul a fost sponsorizat cu peste 2500 de euro.

Pentru celelalte trei postări, sponsorizarea a costat minim 250 de euro și maxim 1600 de euro.

Deși pagina e urmărită de numai 20 de conturi Facebook, unul dintre clipurile promovate are 1,2 milioane de vizualizări, 2100 de reacții și peste 400 de comentarii.

Alte cinci pagini continuă să ruleze reclame pentru postări, deși Expert Forum (EFOR) a sesizat Biroul Electoral Central (BEC) cu privire la conținutul sponsorizat de aceste pagini, iar BEC a decis eliminarea unor postări de pe platforma Meta. EFOR a transmis, pe 15 aprilie, o nouă sesizare referitoare la faptul că paginile continuă promovarea unor materiale de publicitate politică. Despre aceste pagini Context.ro a mai scris aici

Patru dintre conturi și-au schimbat numele pe 27 martie și au început să ruleze reclame care conțin atacuri la adresa candidaților la președinție George Simion, Crin Antonescu și, cel mai frecvent, Nicușor Dan.

Una dintre pagini promovează o postare favorabilă lui Ponta, în care scandalul inundațiilor e prezentat ca fiind ”făcătură a sistemului” care s-a activat împotriva lui. Până la data de 12 aprilie, paginile au plătit în jur de 49 de mii de euro către Meta.

Cea de-a cincea pagină, “Fluxdestiri”, și-a schimbat denumirea de două ori din 2013, când a fost creată. A investit 17 mii de euro în perioada 13 ianuarie-12 aprilie în postări sponsorizate cu mesaje împotriva lui Crin Antonescu, George Simion și, în special anti-Nicușor Dan.

Cei mai mulți bani, peste 2500 de euro, au fost plătiți pentru promovarea unui video în care Elena Lasconi e prezentată drept victima USR și a lui Nicușor Dan.

nicu e naspa

Citeste mai mult AICI

 

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: