Se schimbă RCA. Pentru prima dată de la introducerea acestei polițe, asigurătorii vor fi obligați să prezinte în detaliu, încă din faza ofertei, felul în care a fost format prețul și nu numai. Tot în premieră, ASF a gândit un ghid de conduită, care, printre altele, are rolul de a crește transperența. După ce vor consulta ghidul și vor veni cu eventuale cereri de modificare pe care ASF le va analiza și va decide dacă la aprobă sau nu, firmele de asigurări vor fi obligate să respecte noile prevederi, pentru a fi în legalitate.
Conținutul ofertelor formulate de firmele de asigurare pentru șoferii care vor să cumpere RCA se schimbă substanțial, astfel încât clientul să poată înțelege mai bine cum a fost construit prețul și de ce a fost el modificat de la un an la altul, acolo unde este cazul, prevede un ghid de conduită conceput de Autoritatea de Supraveghere Financiară(ASF). După o fază de consultări, în care fiecare asigurător în parte va avea posibilitatea să analizeze ghidul și să transmită ASF dacă este de acord sau nu cu fiecare dintre prevederi iar autoritatea va aproba sau respinge sesizările,prevederile ghidului vor deveni obligatorii pentru toți jucătorii din RCA pentru a se menține în legalitate.
„Una dintre componentele ghidului este despre transparență. Aș face trimitere la o singură recomandare. Una care ne-ar fi ajutat de multă vreme. Am fi avut mai puține comentarii. Ne-ar fi ajutat să răspundem la întrebarea: de ce a crescut prima RCA, la reînnoire? Și anume cum să fie structurată oferta pe care o primim fiecare când vrem să încheiem o poliță RCA. Astăzi avem doar o valoare a primei de plată și cheltuieli de achiziție. Atât. În viitor, oferta va cuprinde valoarea tarifului de bază în funcție de segmentul din care face parte asiguratul, apoi, dacă există o modificare a tarifului de bază la reînnoire, asigurătorul trebuie să prezinte valoarea acelei diferențe și să explice motivul.
Apoi, la tariful acela de bază, trebuie să prezinte impactul unor eventuale reduceri comerciale de preț. Și acolo trebuie explicat. Nu în ultimul rând, va fi prezentat impactul schemei bonus-malus. Astfel că, la final, vom cunoaște de ce prima pe care o plătești are acea valoare, ce factori au influențat-o și de ce există diferențe față de tariful de bază. Această transperență ne oferă posibilitatea de a înțelege formarea prețului”, a declarat Sorin Mititelu, vicepreședintele ASF, într-un interviu pentru Economica.
Pe lângă acestea, oferta va mai conține și costurile pe care asigurătorul le suportă cu contribuția la Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) și Biroul Asigurătorilor de Autovehicule (BAAR), costuri care sunt incluse în prețul final al asigurării.
„Atunci când sunt diferențe de preț, primii care trebuie să dea explicații sunt asigurătorii. De asemenea, intermediarul ( agentul de asigurătorului sau al brokerului, n.red.) trebuie să ajute clientul să obțină informații. Încă din faza de început trebuie să avem aceste informații. Important este ca de la bun început să știm ce cumpărăm”, a mai spus vicepreședintele ASF.
În ceea ce privește forma în care va fi implementat ghidul, oficialul ASF spune că primul pas va fi consultarea acestuia de către fiecare asigurător în parte. „Fiecare societate primește același set de recomandări. Fiecare va trebui să răspundă dacă se conformează sau nu. Vor fi răspunsuri diferite, evident. La cererea lor, dacă explică de ce nu se conformează anumitor recomandări și vin cu argumentație obiectivă, sigur că vom lua în discuție modificarea acelei recomandări. Dacă, totuși, contestația lor nu are temei, se va tranforma într-o cerință din partea noastră. Odată finalizată această etapă, documentul devine obligatoriu. El va fi încorporat de facto în regulile de funcționare ale companiei”, a conchis vicepreședintele ASF.
Citeste mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News