Bogdan Stoica: Cum ne-am putea îmbogăți din închiderea strâmtorii Ormuz

Bogdan Stoica

Păcat că nu suntem antrenați să gândim practic și păcat că nu avem o politică externă de vreun fel, pentru că ziua de azi ar fi putut fi debutul unei perioade de prosperitate pentru România. Da-da, fix când începe să se încingă războiul din Iran. Uite cum:

Portul Constanța ar putea avea de câștigat semnificativ în cazul închiderii strâmtorii Ormuz.

Tări precum Kazahstan, Azerbaidjan, Turkmenistan, care exportă petrol și gaze, ar putea intensifica rutele prin Marea Caspică – Georgia – Marea Neagră – Constanța. Portul nostru de la Marea Neagră ar deveni un mega-hub logistic pentru exporturile energetice din Asia Centrală către Europa care vor să evite Golful Persic.

Dacă Europa nu va mai putea importa ușor din Golf, va căuta surse alternative prin: Marea Neagră (Kazahstan, Azerbaidjan), Mediterana, inclusiv SUA. Iar Constanța poate deveni un punct de intrare maritimă pentru petrol și LNG adus cu tancuri mici, apoi transportat pe cale feroviară sau rutieră.

Adaugă te rog că Portul Constanța e conectat la rețeaua feroviară și rutieră europeană, iar asta ar crește interesul pentru rute China–Europa prin Kazahstan–Marea Neagră–România, în detrimentul rutelor maritime ocolitoare și în completarea celor descrise mai sus.

În aceste condiții, relevanță geostrategică a Constanței ar trece la un nivel superior. NATO, SUA și UE ar putea investi în Portul Constanța pentru a întări rutele de aprovizionare energetică alternativă. Portul se poate transforma într-un hub strategic pe termen lung pentru combustibili, cereale și bunuri industriale.

Sigur, pentru a ajunge așa trebuie să ne mișcăm cu talent. Trebuie să umblăm la capacitatea portuară actuală. Constanța este mare, dar ar necesita investiții rapide în logistică și depozitare, mai ales pentru terminale petroliere și LNG. Trebuie să investim în infrastructura internă, pentru că fără modernizarea căilor ferate și autostrăzilor, portul ar avea dificultăți în a gestiona un flux crescut. Trebuie să devenim atenți la Turcia și la Grecia, pentru că le-am lua din cașcavalul pe care-l fac cu porturile Mării Marmara și portul Pireu.

În schimb, dacă nu facem nimic, singura țară care se va umple de bani pe Marea Neagră va fi Rusia. Prețul petrolului, în creștere, deja îi finanțează mai bine efortul de război. Să-i oferim pe tavă rutele de mai sus ar fi ca și cum am fi aruncat la gunoi 3,5% din PIB, cât reprezintă ajutorul pe care România îl dă Ucrainei. Și una din cauzele deficitului pe care-l tratăm acum atât de prost, cu taxe sporite.

Autor

  • Bogdan Stoica, editorialist PS News. Fost jurnalist în presă locală și națională autor de cărți de educație istorică, fotografie, relații în prezent fotograf, consultant de imagine, publicist

    View all posts

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: