După 33 de ani de la Revoluție, România a depășit în sfârșit borna de 1.000 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres. Cu toate acestea, țara noastră rămâne codașa Europei la acest capitol. Pentru o rețea rutieră modernă, România ar avea nevoie de minim 3.000 de km de autostradă. Majoritatea țărilor din regiune stau mai bine la numărul de kilometri, raportat la suprafață și populație. Conform celor mai recente date Eurostat disponibile, din 2021, Ungaria avea deja peste 1.800 km de autostrăzi, la o suprafață și o populație de aproximativ două ori mai mici. Bulgaria nu a ajuns încă la borna de 1.000, avea doar 886 km în 2021. În schimb, are o proporție mai bună a kilometrilor de drumuri rapide raportat la suprafață și populație.
Promisiunile guvernelor vs realitatea datelor
De-a lungul timpului guvernele României s-au lăudat pe hârtie cu promisiuni mărețe, dar au livrat mult mai puțin. De pildă, în guvernul Ponta, ministrul Transporturilor de la vremea respectivă, Ioan Rus, estima că în 2016 vor fi construiți 200 de km de autostradă. În realitate însă, în 2016 au fost inaugurați doar 24 de km de autostradă. Tot Ioan Rus spunea că în 2015 rețeaua de autostrăzi va fi extinsă cu 50 de km, dar în realitate aceasta a fost extinsă doar cu 29 de km.
A urmat apoi guvernarea PSD-ALDE și noi promisiuni în ceea ce privește autostrăzile din țară. În prima versiune a Programului de Guvernare, document depus la Parlament în ianuarie 2017, PSD promitea că va finaliza mai multe autostrăzi în 2017 și 2018. Între altele programul de guvernare al PSD-ALDE menționa „Finalizarea autostrăzii Lugoj-Deva. Perioada: 2017”. Nici până în prezent însă această porțiune nu a fost finalizată, iar acum termenul realist este 2026. O altă promisiune era legată de autostrada Sibiu – Pitești. La fel ca porțiunea Lugoj-Deva nici aceasta nu a fost finalizată nici până acum, având ca temen realist sfârșitul anului 2027. De altfel, între 2016 și 2019 au fost finalizați doar 177 de km de autostradă. Cel mai slab an a fost 2017, când au fost construiți doar 10 km.
Guvernul Cîțu a venit și el cu promisiuni imense, dar nerealiste. În programul de guvernare depus la vremea respectivă, guvernul Florin Cîțu lansa un șir lung de promisiuni la capitolul Transporturi: 1.000 km de autostrăzi și drumuri expres, poduri, centuri ocolitoare. Cîțu mai promitea avansarea lucrărilor la autostrada A8, Târgu Mureș – Târgu Neamț-Iași-Ungheni, porțiunea din autostrada A7, Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani-Suceava-Siret, autostrada A13, Brașov – Bacău și autostrada A13, Sibiu – Brașov, în continuarea secțiunii Brașov-Bacău. Niciunl dintre aceste proiecte nu a fost dus până la capăt în mandatul scurt al lui Florin Cîțu. În 2020 vor fi dați spre folosință 159 de km de autostradă, iar în 2021 doar 59 de km. Chiar dacă guvernul Cîțu ar fi avut un mandat complet, în ritmul acela era greu de imaginat că vor fi realizați cei 1.000 de km promiși.
La sfârșitul lui 2022 România a ratat cu 9 km ținta de 1000 de kilometri de autostradă la nivel național. De atunci și până acum lucrările au avansat foarte lent. În prezent, România a ajuns la 1004 km de autostradă. Asta înseamnă că doar 13 km de autostradă au fost finalizați între sfârșitul lui 2022 și prezent. Dacă lucrurile vor continua în acest ritm, atunci abia peste aproximativ 60 de ani vom atinge minimul de 3.000 de kilometri de autostradă și vom putea spune că avem o rețea rutieră modernă.
Autor
-
Robert Manea este absolvent al Facultății de Științe Politice din cadrul Universității București și al European Academy of Diplomacy din Varșovia. Are o experiență de peste 7 ani în presa din țară, acoperind subiecte de politică internă și externă.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News