ANALIZĂ Dezastrul CFR: Traian Preoteasa pune stăpânire pe transportul feroviar

Traian Preoteasa/ Sursa: Inquam Photos / Ilona Andrei

CFR Călători, cea mai importantă companie a transportului feroviar, va continua să fie condusă de Traian Preoteasa, cel care a avut numeroase funcții și zero rezultate. Traian Preoteasa a acaparat numeroase funcții și s-a bucurat de susținere politică, în timp ce CFR nu a beneficiat de investiții și s-a prăbușit.

Traian Preoteasa este un inginer în electrotehnică, cu cursuri postuniversitare la Colegiul Național de Apărare și un master la SNSPA. Este un mister cum un inginer a fost primit la studii la astfel de instituții.

Toată viața sa a lucrat la companiile CFR-ului, iar prima funcție importantă o obține în 2005 când devine director general CFR SA. Ministru al Transporturilor, în acea perioadă, era Gheorghe Dobre, din fostul PDL.

Doar un an a rezistat în funcție, iar ulterior a revenit în CFR pentru a fi consilier de specialitate. În 2017, este chemat la Ministerul Transporturilor și devine consilier al ministrului Răzvan Cuc (PSD). Tot cu susținerea PSD, Preoteasa obține, în 2018, funcția de Director General Adjunct al CFR SA, compania mare.

Pleacă PSD de la guvernare în toamna lui 2019, iar noul premier Ludovic Orban îi dă lui Traian Preoteasa o nouă funcție: Director General CFR Marfă. În același timp, Preoteasa mai era și membru în Consiliul de Administrație SC Informatică Feroviară SA, companie de stat. Rămâne un an și la CFR Marfă, apoi este adus din nou la CFR SA pe funcția de director general adjunct, înainte de alegerile parlamentare din 2020, reiese din CV-ul său. 

2 funcții de director în același timp

Traian Preoteasa a reușit chiar performanța să ocupe două funcții de director în același timp. În 2022 a fost demis din funcția de director general adjunct tehnic al CFR SA. Acesta a fost demis pentru absențe nemotivate la CFR SA, iar imediat a dat compania în judecată.

În timp ce Preoteasa a demonstrat că nu e capabil să facă nimic pentru CFR SA, ministrul Sorin Grindeanu l-a pus, încă din 2021, în funcția de director general interimar al CFR Călători, cea mai importantă companie de transport feroviar. În 2023, Preoteasa câștigă procesul cu compania CFR SA (compania de care aparține CFR Călători) și instanța decide să fie reprimit în funcția pe care o avea la CFR SA. Astfel, Preoteasa era director general CFR Călători și director general adjunct tehnic CFR SA. În plus, instanța a mai obligat CFR SA să-i plătească și salariile pe perioada (14 luni) în care a fost demis, luând o mică avere fără să muncească. Nu era pentru prima dată când avea două funcții concomitent, arată clubferoviar.ro. 

În primăvara lui 2023 exista zvonul că Sorin Grindeanu voia să-l schimbe pe Preoteasa din funcția de director general CFR Călători. Astăzi, după câteva luni, Preoteasa obține un mandat pe 4 ani la conducerea CFR Călători, unde nu-l va mai deranja nimeni.

Un alt detaliu important din cariera lui Preoteasa este faptul că CFR Călători, companie controlată de el, a angajat în urmă cu câteva luni firma Pluri Consultants pentru a selecționa noul director general al companiei. Firma Pluri Consultants îl alege fix pe Traian Preoteasa pentru această funcție. Cu alte cuvinte, Preoteasa a externalizat procesul de selecție pentru a se asigura ca va fi singurul candidat și câștigător, ceea ce s-a și întâmplat.

Dezastru la CFR Călători și plagiat la doctorat

Traian Preoteasa conduce CFR Călători de 2 ani, iar compania a devenit un pericol pentru călători. Numeroase accidente și defecțiuni feroviare pun în pericol siguranța trenurilor. În ultimii 2 ani au fost zeci de accidente feroviare, iar cel mai recent este din martie 2023, când un angajat CFR Călători a murit, iar alte 3 persoane au fost rănite după ce o locomotivă a lovit un tren cu călători. Preoteasa a reușit să-și salveze fotoliul, deși mai multe persoane i-au cerut demisia.

CFR Călători duce lipsă de investiții majore, iar infrastructura feroviară este foarte veche și ineficientă. Viteza medie a trenurilor de călători este mai mică decât în urmă cu câteva decenii. România nu a înregistrat niciun progres în domeniul feroviar, în timp ce funcționari ca Traian Preoteasa au acaparat toate funcțiile și au distrus companiile statului.

Traian Preoteasa a mai fost descoperit și cu o teză de doctorat plagiată în proporție de peste 60%. Peste 160 de pagini, dintr-un total de 264, sunt identice 100% din alte lucrări. Mare parte din aceste pagini sunt autoplagiat, iar o altă parte de la un fost coordonator de lucrări. Autoplagiatul este sancționat la fel ca plagiatul de legislația din România.

 

Autor

  • Marius Constantin

    Marius Constantin, editorialist PS News. Marius Constantin are o experiență de 8 ani în presă, consultanță politică și marketing, în România și Italia.

    View all posts

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: