Organizarea greșită a activităţii Institutului Oncologic din Bucureşti a condus la trararea incorectă a pacienţilor 

Facebook
Sursa foto: Facebook

Organizarea defectuoasă a activităţii la nivelul Institutului Oncologic “Prof. Dr. Alexandru Trestioreanu” Bucureşti a condus la neasigurarea medicaţiei pentru pacienţii oncologici, atât cei aflaţi în tratament, cât şi cei nou intraţi, a relevat un control al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), conform datelor transmise la solicitarea News.ro. În lunile septembrie şi octombrie, 303 pacienţi au avut un număr de 339 şedinţe de tratament neefectuate.

Reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate au anunţat că în lunile septembrie şi octombrie au făcut o acţiune de control la Institutului Clinic Fundeni Bucureşti şi la Institutul Oncologic „Prof. Dr. Alexandru Trestioreanu” Bucureşti.
Verificarea a vizat modul de respectare de către furnizorul de servicii medicale spitaliceşti a clauzelor contractuale aferente contractului pentru finanţarea programelor/subprogramelor din cadrul programelor naţionale de sănătate curative – Programul naţional de oncologie – Subprogramul de tratament medicamentos al bolnavilor cu afecţiuni oncologice, în ceea ce priveşte asigurarea continuităţii tratamentului pacienţilor cu afecţiuni oncologice cu medicamente specifice Programului naţional de oncologie.
În urma acţiunii de control, la finalul lunii noiembrie, a fost întocmit un raport, la finalul lunii noiembrie, în care sunt prezentate mai multe concluzii.
“Organizarea defectuoasă a activităţii la nivelul Institutului Oncologic «Prof. Dr. Alexandru Trestioreanu» Bucureşti a condus la neasigurarea medicaţiei pentru pacienţii oncologici, atât cei aflaţi în tratament, cât şi cei noi intraţi. Lipsa medicaţiei de uz oncologic, pentru diferite intervale de timp, a fost identificată la nivelul tuturor categoriilor de medicamente aferente tratamentului pacienţilor oncologici în cadrul Programului Naţional de Oncologie (medicamente cost-volum, medicamente aprobare protocol, terapie standard, tratament simptomatic)”, au stabilit specialiştii în urma controlului, potrivit datelor transmise News.ro  de CNAS.
De asemenea, comisia de analiză a medicamentelor citostatice de la nivelul Institutului a stabilit necesarul de medicamente luând în calcul istoricul consumului de medicamente la nivelul secţiilor şi stocurile de medicamente din farmacia cu circuit închis a Institutului, “fără a stabili necesităţile reale, obiective ale pacienţilor, în funcţie de tratamentul recomandat de medicii curanţi şi fără a realiza o estimare cât mai aproape de realitate în vederea posibilităţii introducerii în tratament a noilor pacienţi cu molecule nou introduse la rambursare şi/sau achiziţionării de molecule nou introduse la rambursare sau rambursare pentru indicaţii noi ale unor molecule deja rambursate, precum şi fără a avea în vedere o estimare cât mai aproape de realitate a unui număr de pacienţi nou intraţi în tratament, faţă de cei deja existenţi”.
O altă concluzie în urma controlului a fost că din analiza fişei de post a coordonatorului PN Oncologie derulat la nivelul Institutului Oncologic „Prof. Dr. Alexandru Trestioreanu” Bucureşti, s-a constatat faptul că aceasta cuprinde doar atribuţii aferente postului de medic primar pe care îl ocupă, neavând consemnată nici o atribuţie corespunzătoare activităţilor specifice derulării PN Oncologie, în condiţiile în care aceasta îndeplineşte atribuţiile ce vizează coordonarea PN Oncologie.
“În ceea ce priveşte administrarea şi asigurarea tratamentului pacienţilor cu afecţiuni oncologice cu medicamente specifice PN Oncologie au fost identificate deficienţe în sensul în care au existat unele perioade de întreruperi, amânări/temporizări ale administrării tratamentului specific pacienţilor oncologici, în unele situaţii medicamentele lipsind din farmacia Institutului pe o perioadă considerabilă de timp, acestea fiind administrate pacienţilor la date ulterioare celor prevăzute în protocoalele terapeutice (în unele situaţii tratamentul fiind administrat cu întârzieri de până la 60 de zile)”, a mai precizat sursa citată.
Raportul CNAS mai notează că în perioada supusă controlului au existat 303 pacienţi care au avut un număr de 339 şedinţe de tratament neefectuate, amânate/temporizate, dintre aceştia 133 pacienţi cu tratament cu medicamente oncologice tip cost-volum, 145 pacienţi cu medicamente cu aprobări protocoale (din cei 145 pacienţi, pentru un număr de 120 pacienţi au fost emise prescripţii medicale la externare pentru medicamente din sublista C2 – PN3 – forma de administrare subcutanată, ce urmau a fi eliberate prin farmaciile cu circuit deschis), potrivit datelor cuprinse în situaţiile prezentate de către medicii curanţi oncologi din cadrul Institutului.
“Având în vedere cele menţionate mai sus, în urma verificărilor efectuate, echipa de control  a constatat faptul că la nivelul lunilor iunie 2023 şi septembrie 2023 s-a înregistrat numărul cel mai mare de şedinţe terapeutice neefectuate, amânate/temporizate din intervalul aprilie – octombrie 2023 (iunie 2023 – 46 şedinţe terapeutice cu medicaţie oncologică neefectuată, amânate/temporizate pacienţilor oncologici; septembrie 2023 – 56 şedinţe terapeutice cu medicaţie oncologică neefectuată, amânate/ temporizate pacienţilor oncologici)”, mai menţionează raportul CNAS.
Totodată, documentul mai precizează că potrivit fişelor de magazie/balanţelor de verificare a medicamentelor puse la dispoziţia echipei de control, în perioada supusă verificărilor au existat intervale de timp (lunile mai-august 2023) în care la nivelul Institutului nu au fost achiziţionate medicamente utilizate pentru tratamentul bolnavilor cu afecţiuni oncologice în cadrul PN Oncologie (tratament imunoterapie şi simptomatic).  Totodată, la data acţiunii de control exista o serie de medicamente cu deficienţe de stoc/stoc zero.
“Potrivit documentelor puse la dispoziţia echipei de control, s-a constatat faptul că prin Procesul verbal de casare nr.  22656 din data de 12.10.2022 a fost consemnată casarea a 3 medicamente din PN Oncologie – terapie standard, cu termen de valabilitate expirat, în valoare de 4.122,11 lei. Din cele trei medicamente expirate, 2 medicamente aveau termenul de valabilitate expirat la data 30.06.2022 (în interiorul perioadei supusă controlului) valoarea acestora fiind de 3.823,45 lei”, au mai transmis specialiştii CNAS.
Ei au mai notat referitor la balanţele cantitativ-valorice transmise CASMB, anexate machetelor cu indicatorii specifici raportaţi în cadrul PN Oncologie – Subprogramul de tratament medicamentos al bolnavilor cu afecţiuni oncologice, întocmite la nivelul Serviciului Financiar – Contabilitate, că s-au constatat neconcordanţe între soldurile medicamentelor din evidenţa financiar-contabilă a unităţii sanitare şi cele din gestiunea farmaciei cu circuit închis a Institutului, precum şi între acestea şi datele regăsite la nivelul Serviciului Evaluare şi Statistică Medicală care are printre alte atribuţii transmiterea raportărilor privind indicatorii specifici realizaţi în cadrul PN Oncologie la nivelul fiecărei luni.
De asemenea, neconcordanţe au fost găsite în privinţa valorilor consemnate în documentele puse la dispoziţia echipei de control şi indicatorii raportaţi la CASMB.
Potrivit documentelor puse la dispoziţia echipei de control cu privire la raportările Institutului Oncologic „Prof. Dr. Alexandru Trestioreanu” Bucureşti transmise către CASMB privind indicatorii specifici aferenţi derulării PN Oncologie – Subprogramul de tratament medicamentos al bolnavilor cu afecţiuni oncologice în perioada supusă controlului, echipa de control nu a identificat macheta transmisă CASMB în format letric/electronic aferentă lunii martie 2023, raportând doar în SIUI indicatorii specifici PN Oncologie.
“Din analiza prin sondaj a documentelor puse la dispoziţia echipei de control privind corelaţia contracte/comenzi/facturi aferente medicamentelor specifice PN Oncologie, utilizate în tratamentul pacienţilor oncologici, s-a constatat existenţa unor intervale mari de timp, în unele cazuri de aproximativ 30 de zile, nejustificate obiectiv, între etapele ce vizează procesul de achiziţie al medicamentelor, respectiv întocmirea Referatelor de necesitate de către Comisia de oncologie şi încheierea contractelor de furnizare de medicamente, respectiv livrarea/recepţia medicamentelor la nivelul farmaciei Institutului”, mai menţionează raportul CNAS.
De asemenea, specialiştii instituţiei au mai constatat că pentru structura organizatorică a Institutului Oncologic “Prof. Dr. Alexandru Trestioreanu” Bucureşti aprobată de Ministerul Sănătăţii prin Ordinul nr. 794/21.03.2023, Institutul nu deţine Autorizaţie Sanitară de Funcţionare, autorizaţia sanitară de funcţionare prezentată nr. 1261/14.11.2022 fiind valabilă pentru structura organizatorică aprobată prin Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 284/06.04.2011, completată şi modificată succesiv până la data de 20.03.2023.
“Faţă de cele mai sus prezentate, la nivelul CNAS au fost dispuse toate măsurile care se desprind din aplicarea actelor normative incidente sistemului asigurărilor sociale de sănătate, pentru respectarea şi asigurarea drepturilor fundamentale ale pacienţilor cu afecţiuni oncologice, aşa cum sunt consfinţite şi garantate de lege, fiind totodată sesizate organele competente cu privire la cele constatate”, se arată în finalul documentului.
Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: