Salariații din România au dreptul anual la maximum 10 zile libere în situații neprevăzute, cauzate de boală sau accident în familie, care necesită prezența imediată a acestora. Angajatul trebuie să informeze angajatorul în scris înainte de a lua o astfel de zi liberă.
Codul muncii oferă posibilitatea salariatului de a lipsi de la locul de muncă, în situații neprevăzute, determinate de o situație de urgență familială, altele decât cele pentru căsătorie, studii sau înmormântarea unor rude. Legislația prevede că angajații pot primi până la 10 astfel de zile libere.
„Cele maximum 10 zile lucrătoare de absență într-un an calendaristic pot fi consecutive, având în vedere faptul că legiuitorul nu precizează ca acordarea acestora să se facă fracționat”, potrivit unei informări a Inspecției Muncii, citate de avocatnet.ro.
Spre deosebire de zilele de concediu, zilele liberele pentru situații neprevăzute sunt plătite, dar trebuie recuperate. Plata pentru acele zile libere se face odată cu achitarea drepturilor salariale pentru luna în care au fost înregistrate. Cu alte cuvinte, salariul se va plăti integral în luna în care s-au înregistrat zilele de absență.
Recuperarea zilor libere pentru situații neprevăzute se va face în afara timpului normal de lucru, nu va fi considerată muncă suplimentară și nu va fi recompensată conform regimului orelor suplimentare.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News