UPDATE 17:30
Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a declarat marți că, din punctul său de vedere, cei care mai protestează la Afumați nu mai pot fi numiți fermieri. „Cred că domnii de la Afumați nu sunt fermieri, ci sunt instigatori și protestatari”, spune ministrul. Acesta a fost întrebat dacă, după ce a ajuns la o înțelegere cu asociațiile de fermieri, mai este dispus să ofere ceva în plus celor care încă mai au revendicări. „Sunt aberații care le cer”, a mai spus ministrul.
„Nu mai există negocieri cu ministrul Agriculturii. S-au încheiat. Am formele asociative, au 9 milioane de hectare, sunt aproape 700.000 de fermieri înscriși, am discutat și cu fermieri persoane fizice, și cu fermieri care se dau fermieri, am încheiat și cu ei un proces verbal. Repet, asimilarea categoriei B cu TR1, amânarea ratelor la bănci, creditul fermierului, creditul agricol, suta de euro pe culturile din toamna 2022, sprijin Ucraina pentru sectorul ovin, bovin, suin, avicol și să nu uităm un lucru, în anul 2023, ministerul Agriculturii a alocat subvenții, plăți directe în contul fermierilor, de 3 miliarde de euro”, a declarat Florin Barbu.
UPDATE 17:20
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care s-a întâlnit, marţi, cu reprezentanţii transportatorilor, a transmis că acordă o importanţă foarte mare problemelor din domeniu şi va susţine punctul de vedere al partenerilor sociali în discuţiile cu celelalte instituţii implicate, între care Ministerul de Interne şi ASF. ”Sunt sigur că pentru orice problemă există şi o soluţie”, a transmis ministrul, alături de detalierea măsurilor care s-au convenit în urma întâlnirii.
Sorin Grindeanu a avut, marţi, de la ora 13.00, o întâlnire cu reprezentanţii transpottatorilor, în contextul protestelor care au loc în întreaga ţară de o săptămână.
“Acord o foarte mare atenţie solicitărilor industriei şi sunt sigur că pentru orice problemă există şi o soluţie. Sunt probleme care pot fi rezolvate de către Ministerul Transporturilor şi de companiile din subordine, dar şi subiecte care necesită un răspuns din partea altor autorităţi ale statului,” a precizat Sorin Grindeanu, citat într-un comunicat de presă transmis de Ministerul Transporturilor.
Potrivit datelor transmise de instiţie, s-au convenit o serie de măsuri, unele cu aplicativitate imediată, altele pentru pewrioada imediat următoare.
În urma discuţiilor părţile implicate au convenit următoarele:
- Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va sprijini demersurile partenerilor sociali care ţin de competenţa ASF, MAI, Autoritatea Vamală Română şi Ministerul Finanţelor (problemele legate de RCA, indemnizaţia de hrană şi cazare, acciza aferentă motorinei, pentru realizarea unor puncte de trecere a frontierei dedicate, prima dată în regim pilot între România şi ţările nonUE pentru fluidizarea traficului rutier);
- Reducerea timpilor de aşteptare la frontierele UE şi non UE prin implementarea a 2 măsuri:
- separarea fluxurilor UE şi nonUE, unde este posibil;
- preselecţia camioanelor (se vor separa camioanele goale faţă de cele încărcate prin cântărire dinamică), iniţial în vămile Giurgiu şi Nădlac cu extindere ulterioară la nivel naţional;
- În cazul problemelor referitoare la amendarea generată de expirarea rovinietei din cauza aşteptărilor la frontieră, în termen de 7 zile se vor implementa măsurile necesare şi suficiente pentru eliminarea acestui aspect;
- Cu privire la eliminarea toleranţelor se va reveni la toleranţa de 4% pe axă şi 5% pe masă totală şi la toleranţele aplicate la depăşirea dimensiunilor maxim admise. Termen 15 zile
- Partenerii sociali au fost de acord cu urgentarea procedurilor de dialog social aferente proiectelor de acte normative privind ajustarea tarifelor AST. Termen 7 zile;
- MTI va promova un proiect de act normativ referitor la despăgubirea CMR (conform convenţiei CMR). Termen 10 zile
- Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va organiza un grup de lucru pentru îmbunătăţirea cadrului normativ care are ca scop eliminarea ”pirateriei” în transporturi şi corelarea HG nr. 1317/2023 cu OG nr. 43/1997. Termen imediat
- Crearea unui Grup de lucru din care să facă parte Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi Autoritatea pentru Digitalizarea României, pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ. Retragerea din procedura de consultare publică/modificarea proiectului de OG prin care se modifică cadrul normativ referitor la transportul alternativ. Termen imediat
UPDATE 15:21
Transportatorii şi fermierii au transmis, astăzi, o listă cu 76 de revendicări pentru a opri protestul izbucnit în urmă cu o săptămână.
Catre Guvernul Romaniei,
Stimati guvernanti, noi transportatorii si agricultorii protestatari spontani independenti, va prezentam urmatoarele problemele in a fi solutionate:
- Recunoașterea transportului rutier drept sector economic strategic și elaborarea unor măsuri care să susțină acest sector economic pentru a rămâne competitiv și a aduce în continuare venituri directe la bugetul Statului (este cel mai mare exportator de servicii din România, aduce peste 5 miliarde de euro anual în economia românească, contribuind la reducerea deficitului valutar)
- Diminuarea RCA la 5.000 de lei la B0 la MMTA 40 tone fara implicatii BAAR si introducerea in polita RCA a tractarilor si asistenta nationala / internationala.
- Diminuarea asigurarilor rca cascadat in tonaj mai mic .
- Audierea ASF privind costurile componentei RCA.
- Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil pentru firmele de transport licentiate direct din pompa .
- Introducerea unei alocaţii de hrană pentru lucrătorii detaşaţi, neimpozabilă, în valoare de 60 EUR/zi, care să se adauge la plafonul maxim de 87,5 EUR/zi în limita căruia se poate acorda indemnizaţia de detaşare si marirea plafonului neimpozabil de la 3 la 4 salarii de baza .
- Scurtarea timpilor de trecere a frontierei prin modificarea OG 43 şi respectarea Regulamentului European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor și dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)
- Reintroducerea toleranțelor la depăşirile de greutate/gabarit la vechea lege , aşa cum prevăd şi normele europene şi evitarea dublei taxări .
- Mutarea controalelor rovinietei, cântarului şi al măsurării gabaritului pe teritoriul naţional/la cel puţin 15 km de punctul de trecere a frontierelor , respectând astfel şi Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor și dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)
- Echitate fiscala . Acordarea alocației de cazare neimpozabilă de 265 lei/zi pentru salariaţii bugetari să se acorde şi angajaţilor din privat, fără documente justificative.
- Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi , respectiv o lege anti-dumping prin care se pedepseşte prestarea unui serviciu la un tarif care nu acoperă costurile implicate (poate fi aplicată la nivelul întregii economii pentru interzicerea activităţii economice sub costuri). Impunerea unui tarif minim de referinţă ( model spania , ungaria ) . Aceasta masura ofera protectie transportatorului .
- Revenire E-transport / E-sigiliu doar la marfurile cu risc ridicat si introducerea cerealelor si a lemnului in marfuri cu risc ridicat . Transportatorul sa nu fie sanctionat daca nu faciliteaza monitorizarea marfii , ci sa fie responsabilitatea benficiarului transportului de a organiza transportul cu un operator care poate asigura aceasta monitorizare .
- Obligația plății timpilor de așteptare a camioanelor la încărcare/descărcare care depăşesc 2 ore
- Interzicerea serviciului prestat de șofer de încărcare/descărcare a mărfii în/din camion
- Posibilitatea de a nu platii TVA ul la stat in situatia in care o companie nu isi achita catre transportator facturile si intra in insolventa.
- Revizuirea taxei de drum care intra in vigoare in 2026 , prin diminuarea la minim a pretului pe km
- Revizuirea caselor de expeditii si obligarea acestora la amenzi drastice inc azul neplatilor.
- Furnizorul bunurilor sa raspunda pana la suma pretului de transport in cazul in care speditia intra in faliment sau nu plateste ( cum este in Franta ) .
- Masuri pentru blocarea externalizarii profitului multinationalelor .
- Intensificarea controalelor camioanelor ucrainene pe teritoriul României pentru combaterea concurentei neloiale.
- Rezolvarea problemelor de acces în Portul Constanța care au devenit din ce mai acute de când sunt atât de multe camioane ucrainene care intră zilnic în port .
- Eliminarea taxei de acces in terminalul CSCT.
- Creare de conditii in terminalele de containere Socep si CSCT ( la Socep soferii pot sta si pana la 4-5 ore in frig la ghiseu pentru a face actele sa intre in terminal , la CSCT programarea pin pentru a putea intra in terminal poate dura in unele cazuri pana la 48 h )
- Reglementarea transportului containerizat si oprirea abuzului liniilor de shipping ( libertatea preluarii containerelor pe auto propriu restrictionata de anumite linii maritime )
- Eliminarea taxei M/H din portul Constanta .
- Posibilitatea suspendării acoperirii polițelor (RCA/CMR/casco) când un camion nu este în uz și prelungirea automată a valabilității.
- Revizuirea sistemului bonus-malus .
- Pornirea asigurarilor de la B8 , nu de la B0 .
- Nivelul Malus sa depinda de valoarea pagubei nu de numarul incidentelor .
- Efectuarea platii primei RCA in rate indiferent de nivelul acesteia pentru reducerea efortului financiar
- Revizuirea modalitatii de stabilire a tarifului de prima RCA pentru contractele incheiate pe perioade mai mici de 12 luni .
- Monitorizarea electronica prin reteaua de camere de supraveghere in trafic a valabilitatii RCA
- Posibilitatea diminuarii valorii primei prin introducerea fransizei platibila doar in caz de dauna .
- Certificat de daunalitate – similar cu procesul de interogare existent in sistemul bancar ( biroul de credite) . se introduce posibilitatea ca acesta sa poata fi solicitat si de catre persoanele juridice care au un interes legitim cu acordul potentialului asigurat si respectarea legislatiei privind GDPR . Se urmareste responsabilizarea conducatorilor auto cu efect in timp asupra reducerii tarifului
- Referitor la veniturile din cedarea de folosinta bunurilor (venitul din arenda) revenirea la nivelul anterior, adica modificarea deducerii la venitul din arenda de la cota 20% la 40 la% asupra venitului brut, fapt ce implica micsorarea cantitatii de arenda acordate proprietarului de teren (arendatorului).
- Anularea articolului din legea 296/2023 privind TAXARE PFA-urilor referitor la contributia de sanatate .
- Permiterea deductibilitatii cheltuielilor cu sponsorizarile cum era in vechea lege .
- Conform actualei legi Pierderea fiscală se compensează la 70% în urmatorii cinci ani. Solicitam compensare integral în urmatorii cinci ani.
- Anularea Legii 296/2023 și păstrarea impozitului pe venituri la 1% înloc de 3%, cu respectarea condițiilor de număr de angajați.
- Anularea Legii 370/2022 prin care se modifica plafonul pt stabilirea tipului de impozitare la microintreprinderi de la 1.000.000 euro la 500.000 euro si revenirea la acelasi plafon de 1.000.000 euro conform vechii legi.
- Anularea Legii 296/2023 si păstrarea facilităților privind CASS la nivelul anterior pentru sumele din venitul brut lunar pana la 10.000 lei din sectorul agricol, conform Legii initiale 135/2022 prin care se asigura facilitati fiscale si pt agricultura pana in decembrie 2028 , cu conditia ca firmele sa realizeze 80% din venituri din agricultura.
- Acordarea subventiilor APIA aferente anului in curs pâna la finalul lunii Ianuarie a urmatorului an , inclusiv pentru fermierii aflati în esantionul de control clasic si prin teledetectie , precum si accelerarea proceselor pentru compensarile financiare asociate celorlalte scheme de plata directa (eco-scheme, masuri de agro-mediu etc.).
- Continuarea programelor AGRO IMM INVEST și RURAL INVEST prin creșterea plafoanelor de garantare și a plafonului de ajutor de stat annual aferent fiecărui agent economic din sectorul agricol, în cadrul creditării cu garanție FGCR, precum și extinderea bazei de creditare a fermierilor cu risc bancar B și C, demers realizat în colaborare cu BNR și instituțiile bancare cat si relaxarea conditiilor bancare si regandirea sintagmei ‘rau platnic ‘, si includerea in refinantarea creditelor existente in aceste proiecte investitionale cu dobanda subventionata fara taxarea de preluare a acestor credite cu comisionul de plata anticipata .
- Reducerea cu 50% a impozitului pe venit a salariaților din agricultură.
- Eliminarea programului E-Factura pana la nivelul de 1.000.000 EUR cifra de afaceri .
- Eliminare accizei la motorina folosită în agricultură direct de la pompă, crearea unei platforme cu fermierii care beneficiază de această facilitate ( Numai platim ca sa numai asteptam sa primim ) .
- Crearea unui pachet de ajutor pentru fermierii care doresc să achiziționeze terenuri/ferme pentru încurajarea investițiilor în domeniul agricol , cat si a intregului sector si interzicerea vanzarii terenurilor catre straini sub orice forma chiar daca unul din actionari este roman ( interzicerea oricarei forme de capital strain in a cumpara terenurile tarii ).
- Reglementarea comerțului în piețe prin prioritizarea comerțului local, eliminarea falșilor producători.
- Simplificarea acordării ajutoarelor din agricultură prin debirocratizare modului de depunere a cererilor unice.
- Credite garantate prin FGCR pt fermieri, cu dobanda subventionata similar IMM invest , pt relansarea activitatii fermierilor si acoperirea datoriilor neplatite .
- Rating bancar separat pt fermierii aflati in dificultate .
- Relansarea productiei de fertilizanti pt piata interna .
- Acordarea de facilitati pt producatorii de fertilizanti , destinati pietei interne .
- Tarife stabilite pt transportul de cereale si fertilizanti pe calea ferata .
- Plata RCA pt perioada de folosinta echipamente agricole si camioane proportional.
- Cresterea subventie pe suprafata la minim 250 euro ha .
- Compensare de urgenta pt pierderile inregistrate de fermieri ca urmare a razboiului din UCRAINA.
- Taxe vamale si TVA de protectie pt produsele din Ucraina pt a nu se mai repeta situatie de acum .
- Introducerea TVA la produsele agricole importate din Republica Moldova .
- Completarea legii preventiei cu toate domeniile de activitate pt a prevenii si apoi a sanctiona .
- Eliminarea impozitului pe subventie fiind considerate venituri in bilantul contabil.
- Anularea tva ului la imputuri pt agricultura si ingrasaminte.
- Rambursare tva la maxim 30 zile din momentul aprobarii cererii pentru companiile romanesti .
- Revenirea la planul ca amenzile sa fie platite 1/2 si 15 zile de plata .
- Crearea cadrului legal pentru schimburile temporare de terenuri agricole pentru comasarea lucrarilor agricole.
- Renuntarea la a se implementa o lege a arendei intrucat este un contract civil si se poate subroga codului civil in cadrul reglementat.
- Creare unui cadru legal pentru a se impune in contractele intre parti acordarea de bonificatii pentru indicii calitativi de umiditate si de corpuri straine fata de stas la cereale .
- Neimpozitarea profitului reinvestit in firma.
- Incurajarea prin facilitati fiscale si suport financiar de dezvoltare a fabricilor de procesare in zone preponderant agricole pentru a procesa produsele obtinute evitandu-se a se vinde marfa bruta.
- Regandirea plafonarii produselor finite agricole de baza de la producatori la cumparatori incluzand o gama mai variata de produse agricole .
- Solicitam interventia statului prin OUG de a fi interzise solicitarile de insolventa pe un termen de 3 ani in agricultura , ca efect al impactarii razboiului din Ucraina a domeniului agricol , fiind in joc siguranta alimentara a Romaniei.
- Scoaterea finantarii partidelor politice de la bugetul de stat intrucat aceasta gaura neagra trebuie sa o platim noi.
- Respectarea referendumului privitor la reducerea numarului de parlamentari.
- Rectificarea legii vanatorii prin obligativitatea apartenentei de o asociatie de vanatoare si scoaterea adeverintei de poligon ca dovada pentru posesia de arma de vanatoare .
- Emiterea unei legi a ’ursului’ , intrucat la nivel national mor zilnic oameni in regim de urgenta.
- Toti participantii pasnici independenti care au fost la protest si care pot face dovada ca au fost la protest nu vor fi supusi unor controale suplimentare fata de controalele legale ale autoritatilor, li se vor returna permisele, li se vor anula dosarele penale.
Semnat, Poporul Român”, se arată în scrisoarea transmisă guvernul de transportatorii şi fermierii care protestează.
––––––––––-
Protestul fermierilor și transportatorilor continuă, reprezentantul agricultorilor, fostul politician PSD Dănuț Andruș, spunând marți, la Afumați, că vor prezenta o noua listă cu revendicări premierului și ministrului agriculturii, argumentând că „acest strigăt de disperare” nu se referă doar la agricultură și transporturi, ci „sunt măsuri pentru protecția afacerilor noastre, protecția societății civile, a românilor”.
El acuză „manipulări” în spațiul public „pe ce trecut avem noi” și spune că aceste lucruri „mai puțin contează”. „ Mamele noastre ne-au născut români și așa rămânem. Importanța apartenențelor noastre nu contează în societate și n-avem de justificat nimic în fața lor, doar înaintea lui Dumnezeu”, a mai afirmat acesta.
Dănuț Andruș, reprezentantul protestatarilor: „Vom prezenta prim-ministrului această listă și așteptăm din partea dumnealui să fim chemați la aceste revendicări ale noastre în discuții. Cerem public Ministerului de Interne, inclusiv ministrului, să oprească această obstrucționare a dreptului constituțional al poporului român de a protesta pașnic și să oprească acele infiltrări, pentru că au la îndemână toate instituțiile abilitate, să oprească aceste manifestări de provocare.
Noi nu răspundem provocărilor, suntem pașnici, ne cerem scuze celor care provocăm acest disconfort național, pentru că este o problemă națională, iar cererile noastre nu se referă doar la cerințele noastre. Sunt cerințe care privesc inclusiv populația de rând. Cred că toți suntem afectați de acest preț la RCA-ul pentru mașinile pe care le conducem fiecare, suntem afectați de măsurile fiscale care au fost puse pe capul românilor, suntem afectați de mediul scăzut de trai în România și trebuie ca acest guvern să lucreze, nu să demisioneze. Cine va demisiona din guvern în această situația de criză nu va da dovadă decât de lașitate în fața poporului, pentru că dumnealor în 34 de ani au condus prin aceste dezbinări care le fac cu asociațiile profesionale.
Aceste asociații profesionale s-au dezis de noi iar acum cheamă fermierii din stradă, că s-au rezolvat. Din punctul nostru de vedere, aceste revendicări ale fermierilor cât și parțial ale transportatorilor la Ministerul Transporturilor au fost revendicate în ziua de sâmbătă. Nu au făcut altceva decât să ia copy-paste acele revendicări, să și le asume, lucru care este imoral și incorect. Iar manipulările pe ce trecut avem noi cred că mai puțin contează. Mama noastră ne-au născut români și așa rămânem. Importanța apartenențelor noastre nu contează în societate și n-avem de justificat nimic în fața lor, doar înaintea lui Dumnezeu.
La Ministerul Agriculturii s-a semnat un protocol sâmbătă în care ministrul agriculturii și-a asumat acele ordonanțe de urgență care pot fi date în săptămâna aceasta, iar celelalte au rămas în lucru, o parte mare, formându-se comisii de specialitate pentru a putea contribui pe procedura legală. Nu putem dezinforma populația pe diverse tertipuri care se încearcă la ora actuală. Colegii transportatori și colegii fermieri rămân uniți până la revendicarea totală a acestor lucruri, cu termene clare pentru a nu mai promite oamenilor. Noi nu cerem decât ca autoritățile statului să-și facă datoria și să nu mai vină cu aceste dezinformări. Noi avem probleme reale și aceste probleme reale nu ni le pot manipula prin acești formatori de opinie gen Dana Budeanu, Popescu, Georgescu, Vișinescu…sau alții care sunt la nivel național care formează opinii dar dumnealor sunt paraleli cu aceste domenii. Rugăm ca societatea publică să ia atitudine și să nu mai pună capul la aceste spălări de creier. Nu sunt repere naționale acești oameni și nu ne pot învăța ceea ce avem de făcut noi.
În momentul în care noi am revendicat acele revendicări la Ministerul Agriculturii, acest lucru s-a încheiat, dar problemele noastre nu se cifrează doar la nivelul agriculturii. Sunt probleme sociale, pe fiscalitate, sunt probleme cu MAI, cu Ministerul de Justiție, BNR, la foarte multe instituții ale statului. Cei care conduc ar trebui să ia atitudine imediată. Acest strigăt de disperare al nostru nu se referă doar la agricultură și transporturi. Sunt măsuri pentru protecția afacerilor noastre, protecția societății civile, a românilor. Nu poți să-i ceri ministrului agriculturii să dea legi în justiție, nu poți să-i ceri ministrului agriculturii să rezolve problemele financiare ale țării. Haideți să înțelegem adevăratul nostru mesaj și să nu venim cu dezinformări. Noi nu ne dorim anarhie în țară, dorim normalitate.
Vom termina lista și o vom pune pe masa ministrului. După aceea vedem care este feedbackul din partea ministrului și așteptăm să fim contactați”.
Dănuț Andruș a făcut parte din delegația ce a purtat negocieri cu Marcel Ciolacu, numele său apărând în comunicatul Guvernului care s-a referit la consultările dintre protestatari și premier. Dănuț Andruș a făcut parte din PSD și a candidat în 2020, fără succes, la funcția de primar al comunei botoșănene Păltiniș.
Potrivit Newsweek, Andruș face demersuri în instanță pentru recunoașterea personalității juridice a unui nou partid – Alianța Fermierilor și Antreprenorilor Români.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News