A crescut punctul de amendă pentru șoferii care nu respectă legea. Ce schimbări prevede Codul Rutier pentru 2025

Sursa foto: Inquam Photos/ Virgil Simionescu

De la începutul anului 2025 au fost propuse către Parlamentul României o serie de proiecte de lege care presupun modificări în Codul Rutier. Șoferii trebuie să știe că valoarea unui punct de amendă s-a majorat de la 1 ianuarie, odată cu creșterea salariului minim pe economie, dar și că alte schimbări ale legislației pot intra în vigoare din acest an, dacă proiectele vor fi aprobate.

Ce modificări ar putea apărea în Codul Rutier în anul 2025, în cazul în care Parlamentul aprobă proiectele de lege propuse deja.

S-a majorat punctul de amendă de la 1 ianuarie 2025

Dacă în 2024 valoarea unui punct de amendă era de 165 lei, de la 1 ianuarie 2025, odată cu majorarea salariului minim pe economie, valoarea punctului de amendă este de 202 lei.

Pe mai multe șosele din România au fost instalate camere de viteză

Camerele mobile, cunoscute de șoferi drept pistoale radar, vor monitoriza traficul și vor identifica încălcarea limitei de viteză. Astfel, șoferii care depășesc viteza legală vor primi amenzile acasă.

Bogdan Oproiu, director adjunct la Direcția Rutieră: „Acest aparat radar va fi observat în afara părții carosabile, pe trepied, pe A1 București-Pitești, pe A2 București-Constanța și pe DN2, în Vrancea. Dispozitivele sunt setate pe modul automat, astfel că vor înregistra toate vehiculele care depășesc viteză legală. La încheierea programului, polițistul va descărca întreaga informație acumulată.”

Filmările stocate vor fi analizate ulterior de alți polițiști. Pe baza numărului de înmatriculare, proprietarul mașinii va fi notificat despre sancțiune. Ulterior, persoana care se afla la volan în momentul depășirii limitei legale de viteză va primi amenda acasă.

Dacă proprietarul refuză să spună poliției cine s-a aflat la volan, atunci el este sancționat pentru necomunicare de date cu până la 4.000 de lei.

Proiecte de lege propuse către Parlament, care pot schimba Codul Rutier în 2025

Șoferii cu experiență de conducere mai mică de un an nu vor mai avea voie să conducă vehicule care depășesc 100 CP „Conducătorilor cu vârsta de până la 21 de ani, precum şi celor care au o experienţă de conducere mai mică de un an pentru categoria de vehicule B, le este interzis să conducă vehicule care depăşesc 100 CP (cal putere), respectiv 75 kw în cazul vehiculelor electrice”, potrivit proiectului de lege propus. Șoferii pot fi înștiințați printr-un SMS atunci când le expiră permisul de conducere.

Este un alt proiect de lege propus către Parlament, care, dacă va fi aprobat, va ușura întreg procesul de preschimbare a permisului, odată cu programările șoferilor făcute din timp.

Proba teoretică pentru examenul auto ar putea fi susținută în orice oraș

Începând din anul 2025, dacă proiectul de lege se aprobă, persoanele care trebuie să susțină proba practică a examenului auto vor putea merge în orice oraș din țară.

Până acum, candidații trebuiau să meargă în localitatea de domiciliu pentru a susține examenul practic. Această modificare le-ar putea oferi posibililor șoferi mai multe flexibilitate. De asemenea, modificările aduse Ordonanței de Urgență nr. 195/2002 vizează și reducerea timpilor de așteptare între promovarea examenului teoretic și susținerea celui practic.

Impunerea obligatorie a polițelor RCA pentru biciclete și trotinete electrice

O altă decizie importantă de modificare a Codului Rutier este și proiectul de lege care prevede modificarea reglementărilor privind asigurările de răspundere civilă obligatorii. Astfel, s-ar putea extinde obligația de asigurare asupra mai multor vehicule, inclusiv asupra bicicletelor electrice și trotinetelor electrice.

Valabilitatea permisului de conducere s-ar putea modifica în 2025

Valabilitatea permisului de conducere ar putea crește. Parlamentarii vor să majoreze perioada acestor documente de la 10 ani, cât este în prezent, la 15 ani. Pentru bătrâni, însă, sunt vești rele. Ei ar trebui să-și reînnoiască permisul de conducere la fiecare cinci ani, iar cei trecuți de 80 de ani, la fiecare doi ani. Această modificare implică și un control medical mai des, în urma căruia se primește confirmarea că șoferul este sau nu apt pentru condus.

Alte proiecte de lege care pot aduce schimbări în Codul Rutier 2025

O propunere legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, care a intrat în dezbatere la Senat, prevede că examenul pentru permisul de conducere să fie susținut doar cu examinatori atestați, aleși prin tragere la sorți.

Codul Rutier 2025 vine cu noutăți și pentru șoferii care parchează neregulamentar. Potrivit art. 72 din OUG nr. 195/2022 este interzis ca trotuarele să fie blocate de autoturisme. Pietonii trebuie să aibă un spațiu de cel puțin un metru pentru a putea circula.

În 2024 a fost lansată aplicația M.A.I prin care pot fi reclamați șoferii agresivi

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a lansat în anul 2024 platforma online (M.A.I hub.mai.gov.ro) prin intermediul căreia se poate reclama comportamentul agresiv al șoferilor în trafic. Pot fi depuse online plângeri, probe sau indicii care să ajute la identificarea persoanelor cu comportament violent în trafic.

Aplicația MAI pentru reclamarea șoferilor violenți în trafic este deja activă și permite depunerea sesizărilor. „Scopul acestui demers vizează sancționarea comportamentului agresiv în trafic a conducătorilor de vehicule, prin respectarea regulilor de circulație, astfel încât să fie reduse evenimentele rutiere cu consecințe deosebit de grave”, potrivit MAI.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: