Toţi cei 379 de pasageri şi echipajul au scăpat din aeronava Airbus A350 care a fost cuprinsă, marţi, pe aeroportul Haneda din Tokyo, de o minge de foc după ce s-a ciocnit cu un avion mai mic al Gărzii de Coastă, la scurt timp după aterizare. Cinci dintre cei şase membri ai echipajului avionului Gărzii de Coastă au murit, în schimb sutele de oameni din avionul Japan Airlines au fost evacuaţi la timp, în câteva minute. Mulţi spun că a fost vorba despre o adevărată minune.
Zborul JAL 516, un Airbus A350-900, a fost cuprins de flăcări la scurt timp după aterizare, când a lovit aeronava mai mică a Gărzii de Coastă, care se pregătea să livreze ajutoare în peninsula Noto, afectată de cutremur.
După ce căpitanul avionului comercial a reuşit să oprească aeronava în flăcări, cei 379 de pasageri, printre care opt copii, plus 12 membri ai echipajului au fugit din cabina plină de fum a avionului, alunecând pe toboganele gonflabile din partea din faţă a acestuia. În scurt timp, avionul a fost cuprins în întregime de foc, flăcările ieşind pe geamurile aeronavei.
Departamentul de pompieri din Tokyo a declarat că 14 dintre cei evacuaţi din avionul de pasageri au suferit răni minore, inclusiv arsuri la nivelul gâtului. Patru au fost transportaţi la spital.
Cinci dintre cele şase persoane aflate la bordul avionului Gărzii de Coastă, un De Havilland Canada DHC-8, cunoscut sub numele de Dash 8, au murit în coliziune, numai căpitanul acestuia reuşind să scape din infern, dar având răni.
FĂRĂ BAGAJE, CHEIA SPRE SUPRAVIEŢUIRE
O înregistrare video a arătat cum pasagerii au fost evacuaţi din Airbus-ul A350 în flăcări cu ajutorul unor tobogane de salvare, într-un calm relativ şi aparent fără bagaje de mână, într-o operaţiune salutată ca fiind un „miracol”. Rodger Whitfield, un fost pilot comercial, a declarat: „Cred că, în primul rând, trebuie să spunem că tocmai am asistat la un miracol. Modul în care au reuşit să scoată toţi acei pasageri din avion este aproape de necrezut”.
Agenţiile de siguranţă aeriană avertizează de ani de zile că a te opri pentru a lua bagajele de mână în timpul unei evacuări înseamnă un risc pentru viaţă.
Evacuarea a fost o prioritate cheie în materie de siguranţă cel puţin de la mijlocul anilor 1980, când un Boeing 737 al companiei British Airtours a fost cuprins de flăcări pe aeroportul Manchester din Marea Britanie, provocând moartea a 55 de persoane, scrie Reuters. Anchetatorii dezastrului din 1985 au declarat că principala cauză a deceselor a fost inhalarea de fum, ca urmare a întârzierilor în deschiderea uşilor şi a accesului restricţionat la ieşirile de urgenţă.
Un studiu de siguranţă realizat în anul 2000 în SUA a arătat că, în medie, o evacuare a unui avion de linie, indiferent de cauză, are loc la fiecare 11 zile. Astfel de evenimente fac, de obicei, titlurile ziarelor doar atunci când are loc un incendiu, dar au dus de fapt la îmbunătăţirea mecanismelor de funcţionare a uşilor şi a iluminatului de urgenţă. Cu toate acestea, apar noi provocări legate de cantitatea de bagaje pe care pasagerii au voie să o ia la bord.
Anchetatorii de accidente aviatice au recomandat organizarea unor şedinţe de informare mai convingătoare în timpul zborului pentru a-i îndemna pe pasageri să lase în urmă aceste lucruri atunci când li se ordonă să iasă – dar, de multe ori, au avut prea puţin efect.
În 2016, o înregistrare video a arătat pasageri care blocau culoarele şi apucau genţile din compartimentele de deasupra capului în timp ce cabina unui avion a companiei Emirates se umplea de fum în Dubai.
În 2018, Royal Aeronautical Society din Marea Britanie a recomandat blocarea automată a compartimentelor de deasupra capului după o aterizare forţată, observând că pasagerii ignoră adesea instrucţiunile de siguranţă.
„Este în mod clar un beneficiu dacă nu-ţi cari bagajele”, a declarat Steve Creamer, consultant în domeniul siguranţei aviaţiei şi fost director principal la Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI), după accidentul de marţi de la Tokyo. „Este remarcabil faptul că au reuşit să îi scoată pe toţi din avion. Asta spune multe despre echipajul de zbor şi despre disciplina oamenilor de la bord”, a adăugat specialistul.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News