Acord între instituțiile UE pentru rețelele de transport

Sursă foto: europa.eu

Președinția Consiliului Uniunii Europene, deținută de Spania, și negociatorii Parlamentului European au ajuns la un acord provizoriu cu privire la un regulament revizuit privind orientările UE pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport (TEN-T), noua legislație vizând construirea unei rețele de transport fiabile, fără întreruperi și de înaltă calitate, care să asigure o conectivitate durabilă în întreaga Europă, fără întreruperi fizice, blocaje și legături lipsă, informează un comunicat remis CaleaEuropeană.ro. Regulamentul revizuit stabilește că linia ferată de mare viteză între Budapesta și București trebuie finalizată până în anul 2040 și prevede extinderea cu patru coridoare europene de transport din rețeaua TEN-T către Ucraina și Moldova.

Această rețea va contribui la realizarea obiectivelor de mobilitate durabilă ale UE, la buna funcționare a pieței interne și la coeziunea economică, socială și teritorială a UE. Rețeaua va fi dezvoltată sau modernizată pas cu pas, noul regulament stabilind termene clare pentru finalizarea rețelei TEN-T pe trei niveluri: rețeaua centrală ar trebui să fie finalizată până în 2030, rețeaua centrală extinsă nou adăugată până în 2040 și rețeaua globală până în 2050.

Acordul provizoriu menține ambiția generală de a dezvolta o infrastructură de transport coerentă, conectată și de înaltă calitate în întreaga UE, ținând seama în același timp de diferitele puncte de plecare din statele membre, precum și de prioritățile și abordările acestora în ceea ce privește un transport mai ecologic. Statele membre vor decide cum să acorde prioritate proiectelor de interes comun, în conformitate cu cerințele tehnice și prioritare realiste, cu scopul de a crea o infrastructură unificată, de înaltă performanță și pe deplin interoperabilă, pentru a contribui la decarbonizarea sectorului transporturilor și la multi-modalitatea acestuia. Aceste cerințe, astfel cum sunt stabilite prin noul regulament, sunt proporționale cu beneficiile preconizate, cu funcționalitățile și cu investițiile necesare din partea statelor membre.

Acordul provizoriu ia în considerare, de asemenea, resursele financiare disponibile ale statelor membre, precum și nevoile de investiții pentru dezvoltarea infrastructurii, care ar putea fi destul de considerabile, în special în ceea ce privește rețeaua TEN-T cuprinzătoare.

A fost menținută abordarea pe trei niveluri din propunerea Comisiei, rețeaua TEN-T fiind dezvoltată sau modernizată în trei etape: până în 2030 pentru rețeaua centrală, 2040 pentru rețeaua centrală extinsă și 2050 pentru rețeaua globală. Noul termen intermediar de 2040 a fost introdus pentru a devansa finalizarea proiectelor de mare anvergură, în principal transfrontaliere, cum ar fi conexiunile feroviare lipsă, înainte de termenul limită de 2050, care se aplică rețelei extinse, cuprinzătoare. De exemplu, noile conexiuni feroviare de mare viteză între Porto și Vigo și între Budapesta și București trebuie finalizate până în 2040. Pentru a se asigura că planificarea infrastructurii răspunde nevoilor operaționale reale și prin integrarea căilor ferate, rutiere și navigabile, noul regulament creează, de asemenea, nouă “coridoare europene de transport”, care au cea mai mare importanță strategică pentru dezvoltarea unor fluxuri de transport durabil și multimodal de mărfuri și pasageri în Europa.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și:

Media PNL