Skip to content
Puterea Știrilor Video

Acuzat de „lipsă de empatie” în scandalul Blue Air, ambasadorul Dan Mihalache revine cu precizări: „E o chestiune de principiu, chiar dacă nu e populară”

Invitat în studioul Puterea Știrilor, Dan Mihalache, ambasadorul României în Cipru, a răspuns acuzațiilor de lipsă de empatie, în urma declarațiilor sale referitoare la problema românilor afectați de situația Blue Air. „Dincolo de declarațiile pe care le facem – de conivență, care să dea bine, să sune bine – anumite lucruri trebuie spuse pe un ton ceva mai apăsat, chiar dacă ele generează controverse”, a precizat Dan Mihalache.

Ambasadorul României în Cipru nu regretă declarația care i-a adus un val de critici și susține că „e nevoie să fixăm atitudini de principiu și să încercăm, chiar dacă nu suntem populari, să și educăm cetățenii, să stabilim parametrii unei relații corecte între ceea ce înseamnă responsabilitatea statului și drepturile cetățenilor”.

Dan Mihalache amintește și de faptul că Ambasada a venit în ajutorul românilor blocați în Cipru din cauza scandalului Blue Air, astfel că a fost organizat un zbor de repatriere, pus la dispoziție de Tarom, cu 89 de cetățeni.

„Dacă vă amintiți foarte bine în cariera mea, eu am acest talent de a face declarații care sunt apreciate de o parte a publicului, dar contestate de o altă parte tocmai pentru că eu cred că la un moment dat, dincolo de declarațiile pe care le facem – de conivență, care să dea bine, să sune bine – anumite lucruri trebuie spuse pe un ton ceva mai apăsat, chiar dacă ele generează controverse. Până la urmă, ceea ce am spus legat de Blue Air, de oamenii care trebuie să învețe să se descurce singuri, de responsabilitatea statului, e o chestiune de principiu și nu am a retracta sau regreta această declarație. Noi am organizat un zbor de repatriere, cu 89 de cetățeni, un zbor pus la dispoziție de Tarom, dar gestionat de către personalul secției consulare. Inițial erau înscriși aproximativ aproximativ 100 de solicitați, însă o parte s-au retras și până la urmă s-au urcat în avion 89 de persoane. Din acest punct de vedere, noi ne-am făcut datoria.

Apoi, însă, au început să curgă diverse telefoane care  să ne întrebe când mai e un zbor de repatriere și de aceea eu cred că, dincolo de speța în sine a companiei Blue Air, e nevoie să fixăm atitudini de principiu și să încercăm, chiar dacă nu suntem populari, să și educăm cetățenii, să stabilim parametrii unei relații corecte între ceea ce înseamnă responsabilitatea statului și drepturile cetățenilor. Din varii motive, multe de ordin politic, noi suntem tentați ca întotdeauna să mergem spre atitudini extreme, să spunem că orice i se întâmplă unui cetățean român cade în responsabilitatea statului”, a declarat Dan Mihalache, ambasadorul României în Cipru.

„Românii noștri trebuie să învețe că sunt lucruri care cad în răspunderea statului și lucruri care le revin lor”

„Eu am o lungă experiență în a gestiona relațiile și cu diaspora, și aici e o discuție separată de purtat, și cu cetățenii aflați în dificultate. Uneori, românii noștri trebuie să învețe că sunt lucruri care cad în răspunderea statului și lucruri care le revin lor. De pildă, dacă pierd un avion nu este răspunderea consulatului să se îngrijească de faptul că avionul respectiv a decolat sau nu din rațiuni meteorologice sau alte situații în care oamenii apelează la consulate pentru chestiuni pe care ar trebui să le gestioneze singuri. Există asigurări de concediu, relații și drepturi pe care fiecare cetățean le are în raport cu compania respectivă, cu agenția de turism respectivă. Poate a sunat lipsit de empatie, cum au spus foarte mulți oameni, dar cred că din când în când trebuie să fixăm o atitudine de principiu, chiar dacă nu e populară. Aici ne lovim de politică și de dorința de popularitate în rândul diasporei, în rândul celor care călătoresc”, a mai spus Dan Mihalache.

Dan Mihalache, ambasadorul României în Cipru, a fost acuzat zilele trecute de lipsă de empatie după ce acesta a precizat, referitor la scandalul Blue Air, că românii trebuie să se descurce singuri, pentru că statul nu este dator să-i ajute într-o chestiune privată.

„În fond este vorba de chestiuni private şi nu este vorba de chestiuni care angajează responsabilitatea statului. Responsabilitatea statului este pentru situaţii de război, crize umanitare, pentru catastrofe, nu neapărat întreruperea zboruri.

Cu alte cuvinte, cred că românii vor trebui, încet-încet, să se descurce singuri, nu neapărat să apeleze la asistenţa statului, pentru lucruri care ţin de chestiuni private: drumuri, vacanţe şi aşa mai departe. Argumentul «am ajuns în Cipru şi nu am bani cu care să mă întorc» cred că este un pic exagerat în raportul datoriei pe care statul o are faţă de cetăţenii săi. Repet, statul are datorii în ceea ce priveşte situaţii de război, catastrofe naturale, crize umanitare. Dar cred că fiecare dintre noi, atunci când din păcate este confruntat cu o situaţie care ţine de un contract privat, un bilet de avion şi aşa mai departe, trebuie să se înveţe să se descurce singur”, a argumentat diplomatul român.

1 comentariu la “Acuzat de „lipsă de empatie” în scandalul Blue Air, ambasadorul Dan Mihalache revine cu precizări: „E o chestiune de principiu, chiar dacă nu e populară”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *