Skip to content
Iași Locale

Acuzații de discriminare în mai multe școli din Iași: elevii romi au fost separați de ceilalți elevi pentru a nu interacționa

https://scoalagimnazialaionneculceiasi.wordpress.com

Acuzaţii de segregare etnică făcute ieri în mod oficial la Iaşi: elevii romi de la o școală din oraș ar avea pauze diferite față de ceilalți elevi, pentru a nu interacționa cu aceștia, în timp ce la altă școală elevii romi au fost repartizați într-un corp separat de clădire.

Asociaţia Partida Romilor „Pro Europa“ – Centrul Regional Iaşi a organizat, ieri, o dezbatere pe tema „Educaţia elevilor romi între ignorare şi îngrijorare. Impactul segregării şcolare în procesul de incluziune educaţională“, la eveniment participând reprezentanţi ai mai multor organizaţii pentru apărarea drepturilor romilor, dar şi reprezentaţi ai romilor din cadrul Ministerului Educaţiei, de la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, de la Agenţia Naţională pentru Rromi, dar şi reprezentanţi ai romilor din Botoşani, Galaţi şi Iaşi.

Potrivit celor declarate de reprezentanții asociației, în cadrul Şcolii „Bogdan Petriceicu Haşdeu“ majoritatea elevilor de etnie romă au fost repartizaţi într-un singur corp de clădire.

Elevilor li se refuză dreptul de a studia limba maternă

Alte forme de segregare reclamate de reprezentanții asociației sunt la Școala „Ion Neculce“, unde sunt înscrişi preponderent elevi de etnie romă, în anumite cazuri clasele fiind subdimensionate, cu 13-15 elevi, pe când la Școala „Titu Maiorescu“ clasele au depăşit efectivul de elevi sau s-au creat clase noi. Mai mult, un etaj al Școlii „Ion Neculce“ este folosit în acest moment de elevi din învăţământul primar de la „Titu Maiorescu“, conducerea școlii optând ca elevii romi să aibă pauze la ore diferite pentru a nu interacţiona cu ceilalţi elevi.

De asemenea, reprezentanţii asociației afirmă că li se refuză dreptul de studia limba maternă, precizând că la Voineşti sunt 200 de cereri ale părinţilor care cer ca copiii lor să studieze limba maternă, iar la Moţca ar exista 30 de astfel de cereri. Chiar dacă legislaţia permite înfiinţarea unor astfel de clase inclusiv după începerea anului şcolar, până în acest moment, nu au fost luate măsuri.

Inspectorul școlar pentru Management instituțional din cadrul ISJ Iași, Cristinel Iordăchioaia, prezent la această întâlnire, a declarat că „Nu am simțit că la nivelul județului Iași segregarea sau problema rromilor ar fi atât de gravă cum am aflat astăzi, în prima etapă a dezbaterii. Întotodeauna, vrând-nevrând, am colaborat cu toți directorii școlilor în care învață elevi de etnie romă, am tratat cu celeritate maximă problemele romilor, am avut o bună colaborare cu doamna Motaș, fost inspector pentru problemele romilor în cadrul ISJ Iași, dar şi cu domnul Viorel Motaș. Acesta mi s-a destăinuit, ca unui coleg, la începutul acestui an, că există o problemă mai gravă legată de segregarea romilor la nivelul județului Iași. Am discutat, am încercat să vedem care sunt cauzele și cum s-ar putea diminua acestea”.

Președintele CNCD: Locurile pentru romi în clase vin ca să compenseze dezavantajele cu care se confruntă comunitatea romă

Referitor la aceste situații descrise, Csaba Asztalos, președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, a declarat că există o prezumție de discriminare și că va demara o procedură din oficiu.

„Am aflat din presă, noi încă nu am înregistrat această sesizare. Astăzi vom demara din oficiu o procedură. (…) Locurile pentru romi în clase vin ca să compenseze dezavantajele cu care se confruntă comunitatea romă de ani de zile. Nu poate să intre în competiții un copil care vine dintr-o zonă defavorizată cu unul care poate să mergă la meditații”, a spus Csaba Asztalos, potrivit Digi24.

„De ce avem clase în care 80% sau 100% sunt copii romi, când avem reguli și legi foarte clare de prevenire a segregării etnice sau sociale. De ce avem această practică în școli? Începând de la clasele pregătitoare intră copiii cu părinții cu posibilități, iar în celelalte clase copiii cu probleme sociale, monoparentale, în special în zona etnică. De ce nu impunem reguli ca la Timișoara, unde constituirea claselor se realizează în ordinea alfabetică”, a întrebat retoric președintele CNCD.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *