Adina Vălean anunță că urmează finanțarea pentru implementarea Fast Danube: Am reușit să depășim o cerință dificilă

Foto PS News

Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a vorbit, în exclusivitate pentru PS News, despre coridoarele de la Dunăre și proiectul Fast Danube care, în sfârșit, ar putea primi finanțarea UE pentru implementarea lucrărilor, în ciuda nerespectării unei cerințe din partea bulgară.

„Culoarele de la Marea Neagră sunt o infrastructură necesară, pentru că noi am pornit, în momentul în care, toată conexiunea dintre Uniunea Europeană, Ucraina și Moldova era foarte slab dezvoltată. Punctele lor de transport erau mai mult către Est.

Și atunci, practic, a trebuit să investim mult în infrastructură, astfel încât pe rutier, pe naval, să existe posibilitatea ca produsele, mărfurile, nu numai cele agricole, ci și celelalte (de la combustibil la ajutoare umanitare) să poată să fie importate-exportate.

Așa cum am anticipat, România a jucat un rol foarte important, pentru că nu e nevoie de cine știe ce informații ca să-ți dai seama că rutele lor fiind spre sud, pentru cereale, e clar că vor veni, cu predilecție, către România. Am anticipat acest lucru.

Am investit și în feroviar și în rutier. Acum totul depinde de comercianți și de taxe. Pentru că, de exemplu, noi am investit și am insistat pentru dezvoltarea conexiunilor feroviare, ca să nu avem un impact negativ asupra mediului.

Dar depinde cât costă, e o chestiune de piață. Dacă e mai scump pe feroviar decât pe rutier, comercianții vor trece pe rutier.

Până la urmă, când devine avantajos un anume mod de transport, se orientează toți către acela , până când se sufocă și atunci se reorientează către apă.

Dunărea ar trebui să joace un rol foarte important pentru aceste coridoare, dacă am avea navigabilitate. Dar și aici apar cei care încearcă să facă o discriminare, de cele mai multe ori, pozitivă, pentru modul respectiv. Adică piața are tot felul de mecanisme, nu e fixă.

Fast Danube: Am reușit să anticipăm finanțarea pentru implementare

Acum mulți ani încă s-a pus problema că există puncte la Dunăre unde apa scade foarte mult.

Uniunea Europeană a finanțat deja, un proiect de… proiectare. Cu alte cuvinte, s-a proiectat ceea ce este nevoie, s-a identificat unde, care sunt lucrările de intervenție necesare și unde, pe diverse sectoare, să asiguri navigabilitatea, tot anul. Sectoarele nu sunt toate ale României. Unele sunt ale României, altele ale Bulgariei, nu este uniform.

Și atunci, ăsta a fost un proiect care a trebuit făcut cu Bulgaria: proiectul de „proiectare” nu s-a încheiat, în mod paradoxal, pentru că lipsește un studiu de mediu al părții bulgare. Cu toate acestea, am reușit să depășim, această cerință și să anticipăm deja finanțarea pentru implementarea lucrărilor”, a spus comisarul european.

Proiectul  Fast Danube/ „Îmbunătățirea condițiilor de navigație pe sectorul comun Româno – Bulgar al Dunării – FAST DANUBE”, este amplasat între Porțile de Fier II și Chiciu – Silistra (între km. 863 și km. 375) pe județele Mehedinți, Dolj, Olt, Teleorman, Giurgiu, Călărași.

Proiectul a fost aprobat la finanţare în cadrul Apelului CEF Transport 2014 pentru proiecte multianuale, Obiectivul de finanţare 4 – Apelul specific pentru Fonduri de Coeziune, Prioritatea 1 – Proiecte pre-identificate pe coridoarele rețelei centrale – căi navigabile interioare şi porturi.

Fast Danube beneficiază de 85% finanţare UE şi 15% finanţare de la bugetul de stat.

Proiectul are ca parteneri cele două administraţii de cale navigabilă din România şi Bulgaria, respectiv AFDJ Galaţi şi IAPPD Ruse.
Bugetul total al proiectului este de 5.252.000 euro.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: