Adina Vălean: „În mandatul meu, România primește un coridor nou de transport”

Foto PS News

Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a prezentat, într-o conferință de presă, organizată marți, 09.07 a.c.  activitatea din  mandatul  său de aproape 5 ani. „Un proiect de navigabilitate la Dunăre a fost în cele din urmă depus și a câștigat finanțare de la Uniunea Europeană”, a punctat Adina Vălean.

„În ultimii 5 ani, pentru transporturi și pentru mandatul meu de comisar am avut o succesiune de crize. Unele sunt încă în desfășurare, la care a trebuit să răspundem, să inventăm lucruri noi, să apărăm atât industria de transporturi, cât și beneficiarii ei, fie companii, pasageri ș.a.m.d.

Cu toate aceste crize în derulare care ne-au făcut să avem acțiuni noi și să inventăm noi lucruri pentru transporturi, am avut în acest timp peste 50 de inițiative legislative la nivel european, motivate,  în primul rând, de asumarea faptului că avem de acum 5 ani o strategie nouă privind mobilitatea, adică transporturile în Uniunea Europeană.

De asemenea aveam și un angajament de a pune în practică, inițiative legislative care să creeze condiții pentru dezvoltarea ulterioară, pe baze mai sustenabile și mai inteligente a transporturilor în Uniunea Europeană.

Evaluarea proprie pe care o am este aceea că am reușit. Aș vrea să spun că am ambiția, satisfacția, faptului că inițiativele legislative pe care le-am luat pentru transporturi au fost toate bazate pe o viziune de dezvoltare și creșterea economică a sectorului, pe mai multe drepturi și calitate sporită a serviciilor pentru pasageri.

Pentru România au fost alocate, în total, 12 miliarde de euro pentru transporturi, în mandatul meu

Să încep însă cu impactul pe care mandatul meu l-a avut pentru România. Sigur că poziția de comisar european, nu presupune să lucrezi exclusiv pentru țara din care provii. Probabil că astfel de conferințe de presă aș putea ține și în alte țări europene și aș putea spune ce am făcut nou și care este impactul pozitiv pentru alte state ale Uniunii Europene.

Dar, pentru că sunt aici la București, îmi face plăcere să spun câteva lucruri despre impactul pentru România: un total de 12 miliarde de euro au fost alocate transporturilor în mandatul meu, prin diverse instrumente financiare, din cel pe care îl gestionez direct.

Mecanismul de interconectare Europeană: peste 850 de milioane pe 26 de proiecte

Este o sumă fără precedent. De aceea, insist, pe lângă cei care se află la conducerea Guvernului României, că acești bani să fie folosiți în sensul în care proiectele pentru care sunt alocați să fie realizate la timp.

Vorbim de volumul de bani obținuți în mecanismul de interconectare europeană, fondurile pe care le-am gestionat direct.

România este a 6-a țară ca poziție, în alocarea de fonduri în Uniunea Europeană, după Polonia, Italia, Franța, Germania și Cehia.

Hărți ale Uniunii Europene

Am avut 850 de milioane pentru 26 de proiecte. O chestiune legislativă extrem de importantă și care așează, până în 2040, arhitectura de transporturi europeană, este rețeaua esențială de transport, așa zisele hărți ale Uniunii Europene, care indică proiectele, culoarele principale de transport și indică de asemenea prioritatea pentru finanțare.

În mandatul meu, România primește un coridor nou de transport

Este vorba despre coridorul de transport Nord-Sud, care unește Marea Baltică, Marea Neagră și Marea Egee.

Sper că acest nou coridor să aducă în cele din urmă și Moldovei, mult așteptatele conectivități cu restul țării. Aceste coridoare de transport presupun și noi standarde pentru transporturi, o nouă viteză pe calea ferată, desfășurările de noi standarde pentru noduri urbane, 430 de noduri urbane la nivelul întregii Uniuni Europene, bani pentru Constanța: 149 de milioane de euro pentru îmbunătățirea infrastructurii feroviare13 milioane de euro pentru electrificarea conexiunii feroviare din port.

Constanța este inima coridoarelor solidarității

Vă spuneam că am fost nevoiți să inventăm lucruri din cauza crizelor succesive, cea mai recentă și încă în desfășurare fiind invazia Ucrainei de către Rusia. Ceea ce ne-a făcut, de multe ori, să inventăm noi modele de conectivitate pentru Moldova și Ucraina, Uniunea Europeană.

Am în vedere ca poarta de intrare pentru coridorul mijlociu, care va uni Asia cu Uniunea Europeană, să rămână Constanța

Mare parte din fluxul de mărfuri pentru din Moldova și Ucraina trec prin Constanța. Din cauza acestei noi realități geopolitice geoeconomice, am în vedere ca poartă de intrare pentru coridorul mijlociu, care va uni Asia cu Uniunea Europeană, să rămână Constanța.

Acest coridor mijlociu l-am pus pe toate pe agenda și pe documentele formatelor internaționale. Se lucrează prin diversele programe internaționale ale Uniunii Europene, în colaborare cu parteneri din Asia, pentru întărirea acestui coridor mijlociu.

Ultima dată l-am pus pe un format internațional agreat la nivelul G7 anul trecut,  în Japonia.

Asta reprezintă o nouă oportunitate pentru viitor, pentru Constanța, de a fi una din porțile de intrare esențiale ale Uniunii Europene, în special pentru mărfurile dinspre Asia.

Un nou pod la Ungheni, îmbunătățirea infrastructurii la Vicșani, Siret, Albița, Galați

Pentru Moldova și Ucraina, în acest nou context, din bugetul european am obținut peste 94 de milioane de euro pentru investiții la punctele de trecere ale frontierei României cu Moldova și Ucraina, cum ar fi un nou pod la Ungheni, îmbunătățirea infrastructurii la Vicșani, Siret, Albița, Galați.

Am avut o politică constantă de sprijin pentru Moldova, așa cum și România a avut-o, și am așezat practic Moldova la masa dialogului, construcției și finanțării Uniunii Europene. Ceea ce înseamnă dezvoltarea viitoare a infrastructurii, fie că e vorba de calea ferată nord-sud, de conectivități, poduri cu Ucraina, cu Moldova, cu România, dezvoltarea portului de la Giurgiulești, astfel încât să aibă o conexiune Dunăre cu Marea Neagră.

Proiectul de navigabilitate pe Dunăre a câștigat finanțare de la Uniunea Europeană

Am avut ca prioritate, Dunărea. Un proiect de navigabilitate la Dunăre pe timpul întregului an, a fost în cele din urmă depus, și a câștigat finanțare de la Uniunea Europeană. Trebuie să vă spun că a fost destul de complicat să se depună acest proiect, cu ajutorul grupului de experți, pe care l-am pus la dispoziția României, Ungariei, Comisiei Europene, proiectul s-a scris astfel încât să aibă succes.

Mă bucur că las un proiect pentru viitor în ceea ce înseamnă Dunărea

În contextul culoarelor solidarității, am finanțat lucrări tehnice de balizare și semnalizare pentru canalul Sulina și, în pofida discuțiilor care durau de foarte mulți ani în legătură cu …canalele Dunării, proiectul reprezintă pentru Uniunea Europeană și hărțile noastre de transport”, a declarat Adina Vălean.

 

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: