Skip to content
București Știri locale

Afacerea de 160 de milioane de euro de la Primăria Capitalei. Mai rămân chinezii în cursa pentru furnizarea celor 100 de tramvaie?

facebook
" "

Primăria Capitalei și o asociere româno-chineză au astăzi o ultimă întâlnire pe marginea semnării contractului achiziției celor 100 de tramvaie pentru București, iar mâine se pregătesc să semneze contractul. Adică exact cu o zi înainte de ședința de guvern în care premierul Florin Cîțu a anunțat că va fi aprobat un proiect de lege prin care companiilor din China le va fi interzis să mai participe la licitațiile de infrastructură. Culisele achiziției tramvaielor dezvăluie conexiuni penale în lupta pentru contractul de peste 160 de milioane de euro (846 milioane lei), bani europeni, scrie DiscoverProject.

Personajele principale

Valer Blidar: Este proprietarul Astra Vagoane Călători, compania care a câștigat, în instanță, licitația pentru tramvaie. Blidar l-a avut ca partener discret în banca lui pe afaceristul de origine iordaniană Fathi Taher, vechi colaborator al lui Viorel Hrebenciuc, păpușarul șef al PSD. Fiica lui Blidar este colegă cu fiul lui Hrebenciuc în conducerea cele mai cunoscute asociații a economiștilor din țară.

" "
" "

CRRC Qingdao Sifang Co Ltd: este o filială a China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) o companie de stat chineză care construiește, internaționalizează, dobândește tehnologii străine, și colectează date globale în colaborare atât cu Partidul Comunist Chinez cât și cu actori militari din China.

De asemenea, CRRC colaborează activ cu Huawei, companie supusă sancțiunilor SUA pentru că spionează pentru China, prin conectarea infrastructurii feroviare la rețeaua de tehnologia informației aparținând Huawei.

Compania chineză și Blidar au participat la numeroase licitații în ultimii ani. Cea mai mare și pe care sunt foarte aproape să o câștige:  40 de trenuri de 3,7 miliarde de lei tot pentru CFR Călători tot din fonduri europene.

Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC): Este o instituție a statului român unde sunt contestate rezultatele licitațiilor pe bani publici. CNSC a întors, prin decizii proprii, ambele licitații câștigate de Blidar și compania de stat chineză: atât cea pentru tramvaie pentru București cât și cea pentru trenuri pentru CFR Călători.

Roxana Chiuariu: Judecător la Curtea de Apel București și președintele completului care a întors decizia inițială a Primăriei Capitalei în privința cîștigătorului licitației pentru tramvaie. Este soția fostului ministru al justiției, liberalul Tudor Chiuariu, anchetat și judecat alături de Viorel Hrebenciuc pentru corupție în cea mai mare retrocedare de păduri din România.

Hazem Kansou: Este fostul director al  Societății de Transport București (STB), numit la conducerea companiei publice de administrația Gabriela Firea, veche cunoștință a lui Viorel Hrebenciuc. Kansou este ginerele lui Ion Stan, administrator constant în ultimele două decenii în companiile lui Fathi Taher, inclusiv în fabrica de locomotive Electroputere Craiova.

Alexandru Noapteș și Liviu Pescărașu: Foști directori ai CFR Călători. Sub mandatul lor, compania Astra Vagoane Călători, controlată de Valer Blidar, a obținut cele mai mari contracte publice. Noapteș a fost, până în acest an, cuscrul lui Viorel Hrebenciuc, iar Pescărușu, este de trei ani angajatul lui Blidar.

Trei zile de foc

Soarta contractului pentru achiziția de tramvaie de către PMB și implicarea companiilor chinezești pe piața românească depinde de ceea ce se întâmplă în următoarele trei zile.

Astăzi, pe 8 martie, Nicușor Dan a anunțat o întâlnire cu consorțiul româno-chinez pentru a discuta pe marginea problemelor din contract: renegocierea prețurilor de achiziție deoarece procedura de atribuire a fost demarată în 2018.

Mâine pe 9 martie, surse multiple au declarat pentru DiscoverProject că Valer Blidar împreună cu partenerii săi din China se pregătește să semneze, după mai bine de trei luni de așteptare, contractul cu PMB.

Pe 10 martie, premierul Florin Câțu a anunțat că Guvernul va adopta un proiect de ordonanță de urgență prin care companiile din China nu vor mai avea posibilitatea să participe la licitațiile guvernamentale pe proiecte de infrastructură.

Cum vrea Guvernul să interzică companiile chinezești

Compania Națională de Infrastructură Rutieră (CNAIR) vrea să scape de companiile chinezești de la licitațiile de miliarde de euro pe care le organizează. A cerut un punct de vedere de la Comisia Europeană iar oficialii Ministerului Transporturilor au avansat propuneri de modificări ale legii achizițiilor publice.

Situația este cauzată de agresivitatea acestor companii dar și de faptul că statele din care vin aceste companii nu permit companiilor din UE să participe la licitații publice făcute pe banii publici din China.

Oficialii Ministerului Transporturilor, în subordinea căruia se află CNAIR, au venit cu o propunere de modificare a legislației achizițiilor publice pentru a elimina de la licitații firmele chinezești.

Prima propunere era mult mai drastică decât cea de-a doua și conținea chiar un articol tranzitoriu care să prevadă “excluderea/pierderea deptului de a participa al operatorilor economici (din țările terțe non-UE de tipul China sau Turcia) pentru procedurile aflate în curs la data prezentei. Prevederile prezentului act normativ se aplică inclusiv procedurilor de achiziții publice în desfășurare“.(vezi  cele două propuneri de act normativ ale Ministerului Transporturilor propunerea interzicere companii China varianta 1 propunerea interzicere companii China varianta 2).

Demersul CNAIR a stârnit conflicte între instituțiile guvernamentale și un răspuns cu două tăișuri al Comisiei Europene, nefiind prea clar în ce condiții pot fi eliminate companiile chinezești. (vezi poziția Autorității Naționale pentru Achiziții Publice ANAP raspuns interzicere companii din China ).

Oficialii europeni au recomandat inserarea unor excepții fără să le menționeze explicit.

Cu toate acestea, premierul Câțu a anunțat că, în ședința de guvern din această săptămână, va apărea actul normativ prin care vor fi interzise firmele chinezești. Deși nu este clar cum va arăta acest act normativ, surse guvernamentale au declarat pentru DiscoverProject că este posibil ca aria contractelor, la care firmele chinezești nu vor mai putea participa, să se extindă dincolo strict de proiectele de infrastructură ale CNAIR.

Inițiativa de eliminare a companiilor chinezești de la licitațiile pe bani publici vine pe fondul unui intens război comercial între SUA, în principal, și companiile chinezești din domeniul tehnologiei acuzate că spionează în numele statului chinez țările cărora le livrează echipamente.

În ultimul an, actualul guvern al României a eliminat o companie chinezească din proiectul construcției reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă, fiind semnat un memorandum cu guvernul SUA pentru această investiție estimată la 7 miliarde de dolari.

Un traseu similar a avut și licitația pentru 5G: România a semnat un memorandum cu SUA pentru eliminarea companiei chinezești Huawei.

Tot textul poate fi citit aici.

" "

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *