Rezultatele oficiale ale alegerilor prezidenţiale din SUA nu vor fi cunoscute până în ianuarie 2025, din cauza sistemului electoral al ţării. Cu toate acestea, presa americană prezintă deja rezultatele în ziua alegerilor. Donald Trump sau Kamala Harris? Deşi data alegerilor prezidenţiale din SUA a fost stabilită pentru marţi, 5 noiembrie, rezultatele oficiale nu vor fi cunoscute imediat.
Primele rezultate vor fi oferite de mass-media americană, care le va anunţa pe parcursul mai multor zile. Unul dintre motive este sistemul electoral american.
În Statele Unite, alegerile prezidenţiale se bazează pe sufragiul universal indirect într-un singur tur, prin intermediul sistemului de electori. Aceştia sunt în total 538. Cei mai mulţi dintre ei sunt reprezentanţi aleşi şi oficiali locali ai partidelor, dar numele lor nu apar pe buletinele de vot şi majoritatea sunt necunoscuţi publicului larg.
Fiecare stat are un număr de electori egal cu numărul membrilor aleşi ai Camerei Reprezentanţilor (număr determinat în funcţie de populaţie) şi ai Senatului (doi pentru fiecare stat). California, de exemplu, are 55, iar Texas 38. Vermont, Alaska, Wyoming şi Delaware au doar trei. Candidatul care obţine majoritatea voturilor într-un stat primeşte toţi alegătorii din acel stat, cu excepţia Nebraska şi Maine, care îşi distribuie alegătorii proporţional.
Alegătorii se vor întâlni din nou în statul lor la mijlocul lunii decembrie. La 6 ianuarie 2025, după numărarea oficială a voturilor, Congresul va anunţa oficial numele preşedintelui.
Un rol jucat de mass-media
Dar rezultatul va fi cunoscut mult mai devreme. După cum explică agenţia de presă AP, care furnizează ea însăşi cifre pentru alegerile americane, publicul „nu vrea să aştepte până la jumătatea lunii decembrie pentru a afla rezultatele”. Cu toate acestea, statul american este un stat federal, alcătuit din diferite state care organizează scrutinul în condiţii diferite, iar autorităţile federale nu au luat niciodată iniţiativa de a compila rezultatele diferitelor state înainte de cele ale alegătorilor.
Un rol (şi un cost) pe care numai mass-media a decis să şi-l asume, a declarat pentru AP, în 2020, Rick Edmonds, analist de afaceri media la Poynter Institute, o organizaţie americană de cercetare specializată în studiul mass-media.
După cum explică AP şi NBC, mass-media care furnizează rezultatele o fac din mai multe surse: institute de sondare din întreaga ţară, echipe de statisticieni şi analişti, date din state etc.
Datele sunt colectate din mai multe surse în ziua votării, reporterii şi institutorii de sondaje din întreaga ţară raportând rezultatele în timp util şi în mod continuu pe tot parcursul zilei. Datele referitoare la vot sunt colectate, de asemenea, prin intermediul site-urilor şi fluxurilor web ale statelor şi judeţelor.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News