Skip to content
Alegeri

Alegeri prezidențiale 2019. Tot ce trebuie să știi despre votul prin corespondență

Realitatea de Sibiu

Un număr de 41.003 români din străinătate s-au înscris pentru votul prin corespondenţă până duminică, 15 septembrie, când a expirat termenul pentru înregistrare.

Prin înregistrarea ca alegător prin corespondenţă, cetăţeanul român cu drept de vot care locuieşte în străinătate şi deţine documente valabile de şedere din partea statului respectiv solicită transmiterea prin poştă a documentelor de vot la adresa sa de corespondenţă.

Votanţii vor putea să trimită ulterior plicul fie în ţară, prin intermediul Poştei Române (pe cheltuiala statului român), fie la misiunea diplomatică a statului gazdă (pe cheltuiala proprie).

Primul tur al alegerilor prezidenţiale este programat în 10 noiembrie, iar românii din străinătate au la dispoziţie datele de 8, 9 şi 10 noiembrie pentru a vota. Similar, pentru turul al doilea, programat să se desfăşoare în 24 noiembrie, datele de vot pentru diaspora sunt 22,23 şi 24 noiembrie.

AEP a precizat că secţiile din străinătate, atât cele pentru votul prin corespondenţă, cât şi cele pentru votul la urne, vor fi monitorizate video, inclusiv pe parcursul procesului de gestionare a plicurilor.

Care sunt pașii de urmat pentru votul prin corespondență

după completarea formularului online de pe portalul www.votstrainatate.ro cu opţiunea pentru votul prin corespondenţă (termen care s-a încheiat pe 15 septembrie), Poşta Română transmite alegătorului următoarele documente necesare exercitării votului prin corespondenţă: două plicuri exterioare, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin; două plicuri interioare, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin; două autocolante cu menţiunea „VOTAT”, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin; două certificate de alegător, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin; două buletine de vot prin corespondenţă, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin; instrucţiuni privind exercitarea dreptului de vot; două autocolante cu adresa biroului electoral pentru votul prin corespondenţă din ţară.

– în momentul votării, pe buletinul de vot se lipeşte autocolantul cu menţiunea „VOTAT” pe patrulaterul cu candidatul preferat. Buletinul de vot astfel marcat se introduce în plicul interior, care nu are niciun semn distinctiv, apoi acesta se sigilează. Se completează certificatul de alegător, menţionând data şi semnând olograf, se introduce plicul interior şi certificatul de alegător în plicul exterior, care se sigilează. În cazul celui de-al doilea tur de scrutin pentru preşedintele României, înainte de a aplica timbrul autocolant pe patrulaterul ce conţine candidatul pentru care optează, alegătorul trebuie să se asigure că acesta participă la cel de-al doilea tur de scrutin.

– în ce priveşte expedierea plicului sigilat care conţine votul său, alegătorul cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate are trei variante: îl trimite în ţară, depunând plicul la orice oficiu poştal ori în orice cutie poştală a statului-gazdă; îl depune la orice operator de curierat sau îl poate transmite la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular din statul-gazdă, după caz, pe cheltuiala sa; îl poate depune personal la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular din ţara-gazdă după caz.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *