Skip to content
Politică

Alegerile din 2019, sub lupa sociologului. Amănuntul ce poate dinamita jocul cifrelor EXCLUSIV

viata-libera.ro

Citiți în cele ce urmează despre felul în care se văd alegerile din 2019 prin lupa sociologului. Mai precis, este vorba despre amănuntul ce poate dinamita jocul cifrelor din sondajele de opinie.

Sociologul Georgeta Ghebrea (profesor la Facultatea de Științe Politice a Universității din București) a acordat luni o declarație pentru PSnews.ro, în care a făcut radiografia scenei politice actuale în perspectiva alegerilor prezidențiale de anul viitor.

Precizăm că Georgeta Ghebrea a făcut parte din Comisia de Etică a Universităţii Bucureşti, organism care a constatat în 2012 că lucrarea de doctorat a lui Victor Ponta fusese plagiată.

CITIȚI ȘI: Georgeta Ghebrea: Am constatat în acea perioadă plagiate ale multor oameni politici. Ponta doar a deschis lista! EXCLUSIV INTERVIU

Image result for Georgeta Ghebrea sociolog

Încă de la început, cadrul didactic (foto sus; sursa: adrianvladimircostea.wordpress.com) a insistat pe ideea că nu există un profil general valabil de candidat, ci rezultatul final va depinde de eventuale evenimente de natură să producă o emoție colectivă suficientă încât să schimbe jocul cifrelor din sondaje. În acest sens, sociologul a exemplificat prin scrutinele din 2004, 2009 și 2014, marcate de surprize între cele două tururi.

„Fiecare grup social își are propriile așteptări. Femeile au unele așteptări; bărbații – alte așteptări; orășenii, cei din mediul rural, cei tineri, vârstnicii… Nu cred că există un profil general valabil. Până la urmă, după părerea mea, evenimentele care se vor produce în preajma scrutinului vor determina alegerea electoratului.

Părerea mea personală (cel puțin așa cum s-au întâmplat în ultimii ani lucrurile în România) este că mai degrabă emoțiile decât programul electoral sau argumentele raționale vor prima în alegerea la prezidențiale. Bineînțeles: depinde foarte mult și de rata de participare, de mobilizarea oamenilor, care vin să voteze un candidat sau o cauză în care cred. Fiindcă de multe ori nu atât calitățile personale îl recomandă (pe un om politic – n.r.), cât temele de dezbatere și atașamentul pe care îl afirmă în raport cu o idee, un principiu, o cauză.

Să ne amintim când Băsescu s-a confruntat cu Năstase, apoi cu Geoană; când Ponta s-a confruntat cu Iohannis – când evenimentele din preajma alegerilor și starea electoratului au contat mai degrabă decât un profil care să corespundă fișei postului. Toate aceste cazuri au fost dominate de un climat emoțional ce s-a schimbat de pe o zi pe alta: toate sondajele arătau un anumit clasament, confirmat în turul întâi, dar pe ultima sută de metri s-a schimbat”, a detaliat profesorul universitar.

Întrebată dacă putem vorbi despre o creștere a spiritului civic în ultimul an, până într-acolo încât să vedem o creștere a ratei de participare în 2019, Georgeta Ghebrea s-a arătat sceptică, scoțând în evidență apatia electoratului.

„Dacă ne uităm acum, în general la nivelul marii mase a alegătorilor e mai degrabă o apatie. Dacă ne uităm însă după ceea ce se întâmplă în marile orașe, când există o stare de frustrare din ce în ce mai mare în raport cu deciziile politice luate și cu starea generală a nației, vedem că lucrurile sunt diferite. Problema este dacă acești purtători ai schimbării de guvern vor reuși să câștige noi adepți și vor fi destul de rezistenți (parcă era ceva cu #REZIST) să își ducă până la capăt mesajul și acțiunile, iar tot mai mulți oameni să fie permeabili la acestea. Dacă nu, atunci vor fi și ei înghițiți de apatia care s-a instalat în anumite segmente ale societății”, a punctat Ghebrea.

Noi am insistat: protestele ultimelor 12 luni pot reprezenta un barometru pentru spiritul civic al românilor? La rândul său, sociologul a apreciat că putem vorbi despre așa ceva mai degrabă în mediul urban și rândurile tinerilor.

„Mai degrabă în mediul urban și în grupurile de tineri, de persoane mai educate, care sunt digitalizate. Noi vorbim totuși de un electorat de milioane de oameni, dintre care, din păcate, mai puțini se prezintă la vot. Prin urmare, concluzia ar fi: mobilizarea este esențială, iar agenții mobilizatori sunt partidele și mai ales autoritățile locale care le reprezintă (primarii), notabilitățile locale (liderii locali de opinie), dar și – vedem în ultima vreme – rețelele sociale virtuale. Și această mobilizare se face în jurul unor dezbateri, al unor cauze; nu așa: «Hai să ieșim la vot și să nu știm cu cine votăm!» În concluzie, eu nu mă aștept la o creștere spectaculoasă a ratei de participare în raport cu alegerile prezidențiale precedente, decât dacă va exista – repet – un eveniment care să mobilizeze oamenii, să-i forțeze să se situeze de o parte sau de alta”, a explicat cadrul didactic.

În încheiere, am întrebat-o pe Georgeta Ghebrea ce șanse ar avea PSD la alegerile prezidențiale dacă ar miza pe Liviu Dragnea.

„Șanse foarte bune – sunt sigură că va ajunge în turul al doilea”, a opinat profesorul universitar.

Dar Gabriela Firea?

„Indiferent ce candidat va avea Partidul Social Democrat, eu cred că el va ajunge în turul al doilea. Problema este ce va face în turul al doilea și împotriva cui”, a conchis Georgeta Ghebrea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *