Skip to content
Alegeri Europarlamentare 2019 Politică

Alegerile, în zodia Facebook: bătălia pe voturi se dă cu like-uri și share-uri

wallstreet.com

Liviu Dragnea trebuie să resusciteze partidul înainte de alegerile europarlamentare dacă vrea să nu se trezească cu un scor rușinos sub 25%. Pesediștii sunt mai mult concentrați să dea lovituri justiției sau să pună mâna pe resursele de aur decât să-și pregătească toată campania. Au întârziat cât de mult posibil intrarea în campania electorală, au stabilit lista în ultimele zile, printr-o procedură suspectă, dominată de protejații lui Dan Voiculescu.

PSD este partidul care în ultimii ani a suferit cel mai mult în social media. Atât în ceea ce privește atacurile, cât și impactul mic .

PSD vs. celelalte partide pe Facebook

Pagina oficială a PSD a reușit să strângă doar 73k de like-uri, dar arată mai degrabă ca pagina Guvernului, lăudându-se cu proiecte ce nu țin neapărat de partid. Deși au un conținut media care s-ar potrivi mai degrabă anului 2012, reușesc cu anumite materiale să depășească potențialul paginii.

Materialele cu cel mai mare impact sunt Live-urile cu conferințele pesediștilor. Asta nu înseamnă că echipa de social media a partidului face o treabă bună, ci efectiv materialele acestea atrag atenția mai multor persoane decât simplii votanți pesediști. Video-urile au un impact mult mai mare pe Facebook. La PSD, în luna martie, recordul este de 158k la un singur video cu ordonanța 114 și prețul gazelor.

Partidul politic care domină online-ul din România este de departe PNL, urmat de USR. La începutul lunii martie, un video PNL a strâns 483k de vizualizări, un material cu greșelile premierului Dăncilă. Pagina oficială a PNL este apreciată de 286k de persoane, de 4 ori mai mult decât PSD și de 2 ori mai mult decât pagina USR care se laudă cu doar 117k. La capitolul materiale video, USR ajunge pe locul 3 în luna martie, având cel mai urmărit video cu 119k de vizualizări.

Dintre cele 3 partide, USR este cel mai suferă cel mai mult la capitolul „impact” al postărilor. Useriștii cu greu trec de pragul de 1k de like-uri la postări. USR pare că și-a pierdut glasul în online, având de asemenea, și un mesaj politic care nu se pliază pe ceea ce vrea electoratul său de la un partid. Dacă PSD și PNL reușesc foarte bine să-și mobilizeze electoratul online, USR alege un dialog anost care nu trezește niciun sentiment în votanți.

Facebook și Poșta Română

Liviu Dragnea a înțeles, cam târziu, că social media a devenit esențială pentru un partid politic și pentru o victorie la alegeri. Fără o campanie online nu poți câștiga alegerile, indiferent cât investești în campaniile outdoor.

În pragul alegerile europarlamentare, se vor reactiva trollii pesediști de pe Facebook pentru ca partidul să-și distribuie mesajele la un număr cât mai mare de cetățeni. Dragnea a dat deja ordin în partid să se treacă la mobilizare online și partidul să cucerească marile orașe.

Mesajele PSD vor fi, la fel cum vedem și acum, legate de realizările partidului în perioada în care au fost la guvernare. În mare parte, mesaje cu scopul de a manipula opinia publică și de a prezenta niște realizări care nu se simt deloc în economia națională și nu se văd deloc când vorbim de infrastructură. Echipa de la sediul central va transmite către filiale ce mesaje trebuie distribuite în online, la ce oră, de către cine. Pesediștii nu se concentrează pe adversarii lor politici, în timp ce USR și PNL își fac campaniile online cu atacuri directe la PSD și Dragnea.

Rămâne de văzut dacă pe campaniile online PSD va avea ca target doar propriul său electorat, pe care îl cunoaște deja, sau se va îndrepta către votanții indeciși, încercând să-i convingă pe aceștia.

Pentru campaniile door to door, Dragnea a început să folosească Poșta Română cu care a încheiat deja un protocol. Poșta va distribui ziarul partidului și va primi 925.000 de lei. Cu această campanie, PSD intenționează să ajungă la cele 5,2 milioane de pensionari, un electorat majoritar pesedist.

Facebook nu există în satele sau comunele uitate de lume, acolo unde oamenii n-au nici măcar internet. În schimb, Poșta va merge din poartă în poartă cu ziarul PSD în mână și-l va lăsa în cutiile poștale.

Chiar dacă intră târziu în campania electorală, PSD arată că știe ce vrea să facă, are deja un plan și începe să-l pună în aplicare. Se anunță o campanie electorală cu un PSD mult mai activ în online decât în anii precedenți.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *