Skip to content
Educație

”Am rămas cu gura căscată”. Părinții nu știu cum se va face evaluarea elevilor în noul an școlar: Două note la fiecare disciplină, 5 module, ar însemna să pui 10 note!

Inquam Photos / Octav Ganea

Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, a salutat schimbările anunțate miercuri de ministrul Sorin Cîmpeanu în sistemul de învățământ românesc. ”Este pentru prima dată când, într-adevăr, gândim o schimbare de forță”, a precizat Cristache, în exclusivitate pentru PS News.

Preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi a atras atenția, însă, că ministrul Sorin Cîmpeanu trebuie să modifice și sistemul de evaluare. „Sporim evaluarea, punem presiunea mai mare pe elev, dacă nu modificăm”, spune Iulian Cristache.

„Din punctul meu de vedere, schimbarea este binevenită. Este pentru prima dată când, într-adevăr, gândim o schimbare de forță, dar trebuie să fie la pachet cu partea de evaluare. În primul rând, trebuie modificat sistemul de evaluare. Nu poți să evaluezi de două ori și jumătate mai mult. Înainte aveam două semestre, iar acum avem 5 module. Dacă modifică și vine cu o evaluare avangardistă, cum se practică afară, cu elevi care să însușească competențe și nu cunoștințe, să fie dezvoltată gândirea critică, elevul în centrul atenției, profesorul care predă și elevul întreabă și nu este persecutat – adică nu este un raport de subordonare, în afară de respect, atunci lucrurile vor merge spre bine.

Este o decizie foarte bună. Rămâne să vedem dacă, în aceeași cheie de mulțumire și lucru bine făcut va acționa și la momentul evaluării. Să vedem cum decide evaluarea. Dacă va da câte două note la fiecare disciplină și va asculta la toate disciplinele în 5 module, ar însemna să îi pui 10 note. Pe când în două semestrele, la disciplinele care nu erau pentru examene, se puneau două note cu două note. Sporim evaluarea, punem presiunea mai mare pe elev, dacă nu modificăm”, a declarat Iulian Cristache pentru PS News.

„Am rămas cu gura căscată astăzi la Comisia de Dialog Social”

„Eu sunt sigur că se vor face modificări, că vom vorbi de o notă, două maxim pe modul și se va face o medie anuală, ceea ce e un lucru foarte bun. Aceste modificări trebuie să vină la pachet cu partea de curriculă, cu partea de predare la nivelul profesorului, partea de instruire, astfel încât să ajungi la evaluare și să evaluezi competențe și nu niște copii care învață papagalicește toate cunoștințele și uită după ce ies pe poarta școlii.

Deocamdată nu este nimic clar. Nouă nu ne-a pus la dispoziție acest lucru, am rămas cu gura căscată astăzi la Comisia de Dialog Social pentru că eram pregătiți pentru semestre. Consideram deja o victorie în discuția cu ministrul că nu trecem la trimestre și nu sporim partea de evaluare. Acum, faptul că sunt 5 module, vă spun sincer că și în federație există opoziție, nu puteți gândi că e lapte și miere și că toți agreează. Modul în care alternează perioada de învățare cu pauza este ceea ce se cere și afară. Nu ții un copil 15 săptămâni la școală pentru că îl zăpăcești. În modul prezentat astăzi de ministrul Cîmpeanu ajuți copilul să construiască cărămidă cu cărămidă. Este mult mai bine așa. Eu salut decizia domnului Cîmpeanu, însă rămâne să vedem până la urmă dacă va gândi tot la fel de smart și partea de evaluare”, a conchis acesta.

Se schimbă structura anului școlar: 5 module de învățare, 5 vacanțe, dispar tezele și semestrele

Amintim că ministrul Sorin Cîmpeanu a prezentat, miercuri, după şedinţa de Guvern, structura noului an şcolar 2022-2023, care va înlocui semestrele cu cinci module de învăţare, alternate cu perioade de repaus. De asemenea, vor dispărea tezele semestriale, care vor fi înlocuite cu evaluări, la începutul şi sfârşitul anului şcolar, şi se introduce, pe lângă Şcoala Altfel, Şcoala Verde, de o săptămână.

Ministrul Cîmpeanu a anunţat că au reuşit să ajungă la un consens privind structura anului şcolar, confirmat nu numai de către experţii în educaţie dar şi orice expert în pedagogie.

”Este vorba despre nevoia de a alterna module de învăţare, de 6,7,8 săptămâni, cu module de repaus. În acest fel, putem să ne adaptăm pe specificul anului şcolar din România. Mai ales, propunerea agreată este ca şcoala să înceapă pe 5 septembrie, cu un prim modul de învăţare. După o perioadă de câteva săptămâni, în data de 24 octombrie, elevii ar urma să intre în vacanţă, la finele lunii octombrie, astfel că 24-30 octombrie să fie prima vacanţă, acordată tuturor elevilor, şi preşcolarilor”, a spus Cîmpeanu, potrivit News.ro.

Ministrul a explicat că, după această vacanţă, urmează modulul 2 de învăţare, care se va derula până în preajma sărbătorilor de iarnă, după care va fi cea de-a doua vacanţă, 23 decembrie – 8 ianuarie.

După al doilea modul, urmează modulul 3, care ar începe pe 9 ianuarie. În premieră, acest modul se va derula până în luna februarie, când va fi a treia vacanţă, care va putea fi acordată în a doua, a treia sau a patra săptămână a lunii februarie, la decizia fiecărui Inspectorat Judeţean, prin consultare cu cei implicaţi. ”Este vorba de o vacanţă de o săptămână, mobilă, în luna februarie”, a spus Cîmpeanu.

Cel de-al 4-lea modul se va derula până în preajma sărbătorilor pascale, atât cele catolice cât şi cele ortodoxe, în perioada 8 – 23 aprilie. După această vacanţă, urmează modulul 5, şi ultimul care se derulează până în data de 16 iunie. Cea de-a cinea vacanţă este cea de vară, care va începe în data de 17 iunie şi va dura până în prima luni a lui septembrie, când începe anul şcolar 2023-2024.

”Avem o altă noutate, pe lângă Şcoala Altfel, avem şi Şcoala Verde. Această săptămână va putea fi introdusă în structura anului şcolar 2022-2023, în modulele 4 şi 5 de învăţare, când şcolile vor avea libertatea să îşi aleagă, în funcţie şi de condiţiile climatice”, a mai spus ministrul, precizând că vor introduce în şcoli prezentări făcute de personalul abilitat să prezinte aceste elemente de mediu, într-o manieră atractivă.

Sorin Cîmpeanu a arătat că mai au în plan să introducă şi educaţia financiară, după ce Parlamentul a adoptat o lege în acest sens.

”Având în vedere relevanţa tezelor semestriale, având în vedere această structură a anului şcolar cu cele cinci module de învăţare, alternate cu perioade de repaus, intenţionăm să revizuim regulamentul de funcţionare din învăţământul preuniversitare, în sensul renunţării la aceste teze semestriale”, a spus Cîmpeanu, precizând că profesorii ştiu foarte bine când să îşi planifice aceste evaluări pe parcursul anului.

De asemenea, ministrul a spus că a luat act de solicitarea elevilor, a unei evaluări standardizate, sumative, la final de an şcolar, şi solicită elevii şi o evaluare standardizată, predictivă, la început de an şcolar. ”Este un model pe care îl avem în atenţie şi îl vom analiza şi implementa încă din anul şcolar 2022-2023”, a mai afirmat ministrul.

Sorin Cîmpeanu a mai spus că vor fi medii încheiate la finalul anului şcolar, pentru că cele încheiate până acum la final de semestru nu au avut relevanţă şi nu au fost folosite.

”Se va da libertatea profesorilor să îşi organizeze evaluările, pe parcurs, în funcţie de calendar, de ritmul de predare a materiei”.

Noul calendar

5 septembrie – 21 octombrie – modul

24-28 octombrie – vacanță de toamnă

31 octombrie – 21 decembrie – modul

22 decembrie – 6 ianuarie 2023 – vacanța de iarnă

9 ianuarie – 3 februarie – modul

6 februarie – 10 februarie – vacanță intersemestrială

13 februarie – 6 aprilie – modul

7 aprilie – 18 aprilie – vacanța de primăvară

19 aprilie – 16 iunie – modul

17 iunie – 4 septembrie – vacanța de vară

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *