Skip to content
Societate

Amoniacul ar putea deveni combustibilul nepoluant al viitorului pentru vapoarele de marfă

omao.noaa.gov

În Copenhaga, un test cu o tehnologie revoluţionară are loc zilele acestea, pentru a verifica fiabilitatea unui uriaş motor alimentat cu amoniac, care ar putea fi folosit pe scară largă în comerţul maritim al viitorului, scrie BBC.

Inginerii încearcă să facă motorul, înalt de trei etaje, să funcţioneze pe amoniac lichid, un element periculos dacă nu este gestionat cu grijă şi care miroase foarte urât, dar care are avantajul de a nu polua.

Circa 90% din toate mărfurile comercializate la nivel global sunt transportate pe apă. Dar navele consumă foarte mult carburant şi se estimează că aproximativ 2% din emisiile de gaze de seră sunt provocate de vapoare.

Organizaţia Maritimă Internaţională doreşte ca până în 2050 să înjumătăţească nivelul emisiilor, faţă de cum erau ele în 2008. Pentru asta, este nevoie de o trecere pe energie verde.

Brian Soerensen, un cercetător de la Man Energy Solutions, spune că sunt mai multe variante analizate, dar cea mai de succes pare a fi amoniacul. Amoniacul are avantajul că nu conţine carbon, deci poate arde fără a emite dioxid de carbon.

Până în 2024, compania speră să instaleze un motor pe bază de amoniac pe o navă. Primele modele vor fi probabil hibride.

Amoniacul nu este la fel de bogat din punct de vedere al energiei precum combustibilul clasic, dar este mai dens decât hidrogenul, un alt combustibil cu zero emisii.

Hidrogenul, folosit deja în automobile, trenuri şi avioane, este ieftin de produs, dar e greu de gestionat, pentru că trebuie ţinut la temperaturi de minus 235 de grade Celsius. Amoniacul însă poate fi păstrat în stare lichidă la minus 34 de grade, precum şi la temperaturi mai înalte, dacă este ţinut sub presiune.

Există însă şi probleme: arderea amoniacului produce nitraţi oxizi, care poluează, deci evacuarea trebuie să cureţe acele urme. Este şi toxic, şi de aceea trebuie umblat cu foarte multă grijă.

Pentru multe porturi, această problemă este însă minoră, pentru că sunt deja obişnuite să lucreze cu fertilizanţi, care conţin foarte mult amoniac. „Deja e transportat pe mare, ştiu cum să ne purtăm cu el, dar ca marfă, nu ca un combustibil”.

O altă companie, din Norvegia, plănuieşte să instaleze baterii cu celule pe bază de amoniac până cel târziu în 2023.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *