Skip to content
Politică

ANAF investește masiv în angajați. Ce urmează să primească aceștia

Fiscul cumpără peste 20.000 de calculatoare, într-o nouă încercare de informatizare a instituției. Cei mai mulți dintre angajații ANAF ar urma să primească calculatoare de birou sau laptopuri noi

Direcțiile regionale ale ANAF au inițiat licitații pentru un program masiv de înlocuire a computerelor la care lucrează angajații Fiscului. Potrivit datelor consultate de Profit.ro, marea majoritate a celor 24.000 – 25.000 de angajați ANAF ar urma să primească noi unități de lucru, desktopuri sau laptopuri. Trebuie precizat, însă, că, deși pozitivă, această schimbare a calculatoarelor, unele mai vechi de 10 ani, nu este suficientă fără o modernizare a sistemului de servere și programe al ANAF. Ministerul Finanțelor a alocat bani pentru modernizare la rectificarea bugetară din vară. De ce este important: Calculatoarele vechi, în unele cazuri aflate în uz chiar și de peste 10 ani, afectează efciența lucrătorilor ANAF, dar și interacțiunea acestora cu firmele și populația care apelează la serviciile Fiscului. Schimbarea acestora ar fi trebuit să se facă de mult timp, dar trebuie însoțită și de o modernizare a sistemului de servere al ANAF, la care se conectează aceste computere de birou.  Achizițiile vizează, pe lângă computere, și cumpărarea de accesorii și licențe software.

Informatizarea ANAF este o problemă gravă pentru Fisc și angajații săi, dar și pentru persoanele care ajung prin agențiile ANAF. Calculatoarele vechi și foarte vechi au, evident, impact direct asupra productivității angajaților. Modernizarea sistemului informatic al ANAF a făcut și obiectul unui program derulat cu BAnca Mondială (RAMP), program la care, însă, Ministerul Finanșelor a renunțat anul acesta, promițând, însă, că nu va renunța la achizițiile de echipamente. Ministerul Finanțelor a alocat bani pentru proiecte de modernizare a ANAF la rectificarea bugetară din vară, când aproximativ 280 de milioane de lei au fost anunțate pentru investiții și achiziții, printre care modernizarea sistemului informatic, echipamente pentru personalul vamal, precum și reabilitare și modernizare  a punctelor vamale (R. Moldova, Serbia, Ucraina).

Până în prezent, au lansat licitații pentru achiziția de computere toate cele 8 direcții regionale ale ANAF, respectiv București, Brașov, Cluj, Craiova, Iași, Timișoara, Galați și Ploiești. Cele 8 regionale ar urma să cumpere, în total, în jur de 20.400 de desktopuri și laptopuri, cu o valoare cumulată de circa 93 de milioane de lei.

„SindFISC a luat numeroase poziții publice cu privire la starea precară a sistemului IT din ANAF, semnalând deficiențe ce ulterior au fost confirmate, tot public, chiar de conducătorii Fiscului. În februarie anul trecut, însuși președintele ANAF de la acel moment, Bogdan Stan, atrăgea atenția că sistemul informatic al Agenției funcționează la o capacitate ce tinde spre 99%, cu mult peste recomandările tehnice de max 70%, ceea ce poate conduce la blocarea întregii activități. Chiar dacă aceste achiziții nu rezolvă în totalitate problemele cu care se confruntă infrastructura informatică, considerăm că este foarte bine că se întâmplă, mai mult milităm ca în bugetul anului 2019 sa fie alocate fonduri pentru continuarea procesului de reînnoire a sistemelor IT învechite (servere, programe, etc). Procesul de achiziție a început destul de târziu iar în situația unor eventuale contestații, derularea licitațiilor va fi întreruptă, existând posibilitatea ca banii astfel alocați sa nu fie cheltuiți, respectiv sa fie pierduți”, a declarat pentru Profit.ro Liviu Toader, președinte al sindicatului SindFISC.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *