Skip to content
Economic Politică

Analist economic: Europa are nevoie ca de aer de uniunea fiscală. Există însă șanse mai mici de 50% să se realizeze

valenciaplaza.com

Comisia Europeană vrea să introducă uniunea fiscală pentru țările membre, gradual, până în 2020.

Politica de taxare a UE nu reușește să-și fructifice întregul potențial. Exigențele economiei globale arată că este timpul să reconsiderăm viziunile tradiționale cu privire la suveranitate. Pentru Comisie, întrebarea nu mai este dacă este nevoie de renunțarea la regula unanimității în chestiuni de taxare, ci mai degrabă cum și când trebuie acționat în această privință”, se arată într-un draft de document oficial elaborat de Executivul de la Bruxelles.

Pentru a stabili cu ce consecințe poate să vină renunțarea la dreptul unei politici fiscale proprii, de către guvernul de la București, PSNews a luat legătura cu analistul economic Matei Păun.

Europa are nevoie ca de aer de o regularizare a politicilor fiscale, pentru că în momentul de față avem o fiscalitate foarte inegală.

Sistemul fiscal național nu se potrivește unei lumi multinaționale. Într-un fel sau altul, mai devreme sau mai târziu, aceste lucruri trebuie reglate”, a declarat Matei Păun, în exclusivitate pentru PSNews.

Domeniul digital este, din punctul meu de vedere, un bun candidat pentru a se începe introducerea unei fiscalități unitare. Avem situații, de exemplu, în care mari companii precum Google sau Facebook, stabilindu-se în Irlanda, beneficiază de un nivel foarte mic al fiscalității și plătesc foarte puțini bani, la nivel european.

Actualul sistem de fiscalizarea a fost gândit demult și la nivel național, iar arena de joc economică a depășit de multă vreme sfera naționalului.

Firmele se manifestă acum la nivel continental, european și ar fi cazul ca sistemul fiscal să reflecte această realitate.

Dar cred că există șanse mai puțin de 50% să ajungem acolo”, a adăugat analistul economic.

Ce se va întâmpla cu România

Există șanse reale ca, cedând din suveranitatea fiscală, să fim obligați ca pe anumite zone ale fiscalității să creștem impozitarea. Uniunea fiscală ar putea să stabilească pentru România o fiscalitate un pic mai aspră, dar este prematur să tragem concluzii.

E greu de spus, în momentul de față, ce se va întâmpla.

Dacă deciziile la nivelul UE vor depinde de o majoritate, nu știm bine cum va arăta această majoritate în câțiva ani.

Este destul de greu de prevăzut cum se va crea o majoritate și în ce fel se va comporta ea. Nu este deloc clar cum vor cădea cărțile”, spune Matei Păun.

Nucleul dur versus fiscalitatea relaxată

La nivel de UE 27, lucrurile stau diferit de zona euro. Dacă în zona euro deciziile sunt luate, de obicei, de nucleul dur franco-german, în UE 27 există țări precum cele din zona baltică, Europa de Est, Irlanda, Malta, Cipru, adică un număr substanțial de țări cu o predilecție către o impozitare mai lejeră.

Toate aceste țări practică, în momentul de față, o fiscalitate mai relaxată și probabil că vor dori și pe viitor să o facă. Iar la nivelul UE 27, influența franco-germană este departe de a fi la fel de puternică, precum în zona euro.

În plus, fiscalitatea ar putea fi stabilită în funcție de niște nivele minime și maxime”, apreciază analistul economic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *